Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Kolla treadwear på däck

  1. #1
    STCS Kassör Sportavgasrörs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    148
    Medlem#
    8518

    Kolla treadwear på däck

    Undrar om någon vet någon sida eller en förteckning där man kan kolla vad olika däck har för treadwear-index? Försöker leta men hittills utan framgång.

    De däck som jag är intresserad att få fram tredwear-index på är bland andra:

    Bridgestone Potenza (både S001, RE050A och RE002)
    Michelin PS3
    Pirelli P Zero
    Kumho Ecsta XS KU36
    Saab 9-5 2.3T -02
    Saab 9-5 Aero -03
    Mer känd som "Turbo CD" på banträffarna http://www.garaget.org/TurboCD

  2. #2

    Re: Kolla treadwear på däck

    kollade lite på google, vet inte om jag skjuter åt fel riktning, men hittade detta
    Bridgestone Potenza- tread-wear grade 140
    Michelin PS3-tread wear rate of 280
    Pirelli P Zero- tread-wear grade 220
    Kumho Ecsta XS KU36-At 140 Treadwear rating
    Född med på tok för tung högerfot.
    mitt leénde försvinner samtidigt som bensinen

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182

    Re: Kolla treadwear på däck

    Är det inte så att detta mäts på olika sätt hos olika tillverkare och därför är svårt att jämföra mellan olika tillverkare?

  4. #4

    Re: Kolla treadwear på däck

    har faktiskt ingen anning, hittade bara svaren på google.
    gå eller ring ner till din lokala däckfirma.
    Född med på tok för tung högerfot.
    mitt leénde försvinner samtidigt som bensinen

  5. #5
    STCS Kassör Sportavgasrörs avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    148
    Medlem#
    8518

    Re: Kolla treadwear på däck

    Citat Ursprungligen postat av joH900
    Är det inte så att detta mäts på olika sätt hos olika tillverkare och därför är svårt att jämföra mellan olika tillverkare?
    Det verkar vara så till viss del i alla fall. Hittade denna tolkning nu, från http://infosite.se/TyreBible:
    "Treadwear - Däckets hårdhet, livslängd och pris/mil
    Däcktillverkarna använder sig av ett begrepp - treadwear, som uttrycks i en siffra och jämförs med ett standardäck med treadwear 100. Ett däck som är märkt med talet 200 ska enligt tillverkaren rulla dubbelt så många mil under samma förutsättningar, dvs om däcket körs på samma typ av underlag, samma lufttryck, temperaturförhållande och hastighet. Treadwear är ett värde som enkelt kan översättas till däckets hårdhet, ju högre tal desto hårdare gummiblandning och fler mil på däcket. Det finns dock en liten brasklapp i sammanhanget och det är att treadwear är tillverkarens egen märkning och att den inte görs mot någon standard i branschen, vilket medför att jämförelse mellan olika däcktillverkare inte är helt korrekt. Men treadwear får i praktiken betraktas som en hygglig jämförelse då tillverkarna inofficiellt strävar efter samma jämförelsegrunder. Nedan ges några exempel på olika däck med olika treadwear:

    Toyo R888 (gatgodkänt R-däck) – treadwear 90
    Michelin Pilot Sport 2 – treadwear 220
    Minerva – treadwear 340
    Spector - treadwear 400"


    Varför jag frågar om detta kanske kan tyckas lite lustigt och det beror på att jag vill se hur high-end standarddäck skiljer sig mot semi-r o.s.v. när det gäller hårdheten.
    Ofta står det på hemsidorna om high-end däcken t.ex. något i stil med "utmärkt bromsprestanda och väghållning för sportbilar..." men det säger inte så mycket i min mening om hur däcket presterar på bana, därför blev jag sugen på detta index.

    Jag är vid nästa däckbyte ute efter ett däck som jag ska använda både på bana samt på väg vid vanlig körning. Jag är medveten om att våtprestandan blir sämre, men har gjort avvägningen och det känns mer lämpligt just för mig att använda någon hybridmodell.

    I dagsläget kör jag på Michelin Primacy 3 vilka har en märkning på 240, så däck som har under 240 är intressanta att titta på

    Citat Ursprungligen postat av TurboPutte
    kollade lite på google, vet inte om jag skjuter åt fel riktning, men hittade detta
    Bridgestone Potenza- tread-wear grade 140
    Michelin PS3-tread wear rate of 280
    Pirelli P Zero- tread-wear grade 220
    Kumho Ecsta XS KU36-At 140 Treadwear rating
    Stort tack till dig! De siffrorna ser inte så tokiga ut, om inte Michelin Pilot Sport 3 ligger lite högt jämfört med mina Primacy 3 på 240.
    Det jag kan se är att Bridgestone Potenza (men vilken modell var det, den finns ju i lite olika modeller) och Kumho Ecsta-däcket ligger bra till utifrån de siffrorna.
    Så då står det nog mellan de modellerna.
    Saab 9-5 2.3T -02
    Saab 9-5 Aero -03
    Mer känd som "Turbo CD" på banträffarna http://www.garaget.org/TurboCD

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Kolla treadwear på däck

    Citat Ursprungligen postat av Sportavgasrör
    Jag är vid nästa däckbyte ute efter ett däck som jag ska använda både på bana samt på väg vid vanlig körning. Jag är medveten om att våtprestandan blir sämre, men har gjort avvägningen och det känns mer lämpligt just för mig att använda någon hybridmodell.
    Jag resonerar som så att bankörning sliter så pass hårt på däcken att det är lika bra att skaffa en omgång bandäck som bara används på bana. Med särskilda bandäck är det ju lika bra att skaffa bra bandäck samtidigt som man kan åka på bra däck till vardags. Skulle det vara blött på banan kan man använda gatdäcken.
    Det är ju en otrolig skillnad mellan R-däck och gatdäck när man kommer ut på banan och samtidigt är inte R-däck någon höjdare på gatan.

    Ett däck som ska vara hyffsat på gata och bana blir ju en kompromiss och troligen inte riktigt bra på något. Samtidigt är det en kostnadsfråga och en praktisk fråga med ständiga däckbyten med särskilda bandäck.

    Ett prisvärt däck som kanske skulle passa dig är Federal 595RS-R. Har tyvärr inte hunnit testa än men det ligger en trave i garaget
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. Byta alla fyra däck eller 2 däck på Subaru Impreza?
    Av Andreas Plars i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-05-07, 22:02
  2. Vad ska jag kolla på?[v-däck]
    Av DillinetZki i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-10-13, 15:39
  3. Tyfoon däck, är det bra däck?
    Av TURBO PUTTE i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-08, 12:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •