Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Kolvljud

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    53

    Kolvljud

    Hej,

    Har en liten undran,
    Köpte en ny motor från maptun förra sommaren, en B235E och fick den monterad av verkstan jag använder här i Malmö. Den har nu rullat knappt 2000 mil.

    Enda sedan motorn var monterad har jag brytt mej om ett ljud som jag nog bäst kan beskriva som ett kolvljud, likt bla nissan micramotorer från tidigt 90 tal (om nån nu har erfarenhet av dessa motorer). Ljudet hörs bäst mellan 2-3500 varv och då bäst under last. Jag har tyckt mej höra det även när bilen står tomgång, men när jag hörde med min mekaniker om detta ljud så trodde han det var urtrampningslager (även det nytt så klart) och ville ge det tid om ljudet skulle förändras över tid.

    Som med de flesta ljud så när men en gång börjar bry sej får jag känslan av att man nästan inbillar sej, men i detta fallet är det en klar skillnad mellan min bil och bekantas bilar, ljudet är helt enkelt närvarande i mina bekantas bilar.

    Jag har förvisso ett Feritta främre rör, men det är hyffs nyligen monterat,
    ljudet fanns även med originalrör.


    Frågan är väl, är kolvljud något som är vanligt förekommande, alternativt, kan det vara något annat?

    De motorer Maptun köpt upp från Saabs konkurs, är det som de säger att det var motorer ämnade för nya bilar, eller är det möjligen ratade motorer, någon som vet här?

    Tacksam för lite hjälp här.

    J

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Trönödal (Söderhamn)
    Inlägg
    58

    Re: Kolvljud

    kolla (lyssna) med ett stetoskop för motorer. kanske kan ge en humm om varifrån ljudet kan komma ifrån.
    ____
    Saab 9-5 Aero -02
    Cheva Blazer -97

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 464
    Medlem#
    6973

    Re: Kolvljud

    Är kolvarna original eller är de bytta till smidda?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    53

    Re: Kolvljud

    Hej det originalkolvar, motorn är som sagt fabriksny original från Maptun

    Skall besöka verkstaden nu på morgonen, vi får lyssna med stereoskop, hoppas vi kan utröna var ljudet kommer ifrån.

    Återkommer när jag vet mer.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    53

    Re: Kolvljud

    Ja, då var domen klar.


    Kolvljud 3-4 cyl, svårt att avgöra vilken av dem, men mekanikern trodde faktiskt det var en kolvbult snarare än kolven självt, men helt klart mellan 3-4 cyl.

    Det stämmer väl med frekvensen på ljuden, vid 3000v blir det cirka 10hz, så nog är det en kolv/bult som för oväsen.

    Typiskt, pratade med Maptun, motorn är ju utanför garantitid med 1,5 månad, så de tar inte det, även om de vill försöka hjälpa till så gott de kan med bra pris på kolvbyte arbete.

    Så vad göra.

    Motorn måste rivas, det är det ju ingen tvekan om och gör man det så är det ju näst intill självklart att byta kolvar när man ändå är igång.

    Frågan är ju då vilka kolvar, jag vet att frågan har tagits upp här mer än en gång, allt från oljekonsumtion till skramlande kolvar kall motor när man kör med smidda kolvar.

    Men har det hänt mer i frågan, det var ett tag sedan det diskuterades här, har de smidda kolvarna blivit bättre, eller har de alltid varit bra och variablerna kring vad som är bra/dåligt varit för många?

    Maptun säljer Wössners kolvar till vad jag förstår ett förmånligt pirs, kanske kan jag få ett bra pris om det nu visar sej att kolvbult/vevstaksbussning är gången, eller är det dumt att snåla och istället satsa på JE kolvar som vad jag förstått av konversationerna på detta forum, håller en aning högre kvalitet (har jag fel här ?)?


    Det skall sägas, att jag funderar skarpt på att satsa på ett gt 30 agg och lägga effekten kring 500hk, mer än så känns obrukbart i en framhjulsdriven kombi, men vad jag förstår så borde både Wössner och JE funka vid denna effekt.

    En annan viktigare fråga, vid kolvbyte, förutsatt att cyl loppet inte är skadat, behöver loppen honas om, motorn har rullat 1800 mil sen ny, vad hade ni gjort? Kolbyte på plats, eller rivit ur maskin och demonterat veven för kontroll etc ?

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 464
    Medlem#
    6973

    Re: Kolvljud

    Jag hade siktat på kolvbyte på plats. Ner med tråg och bort med toppen. Man kan syna veven i samma öh... veva.

    1,5månad tycker jag är väl kort garantitid för en fabriksny motor.

    Ang Wössner vs. JE så tycker jag man ska läsa den här tråden ang legeringar.

    viewtopic.php?f=3&t=106481

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    53

    Re: Kolvljud

    Mmm, har kollat den tidigare, men har svårt att dra någon slutsats, åtminstone vilket kolvval som gäller.

    Båda är ju av samma legering (?), wössner väger en aning mer även om det troligen inte gör nån större skilllnad i det stora hela. Frågan är om inte variablerna är för många, vissa upplever kort livslängd och ökad oljekonsumption, kan dessa vara relaterade till användaren? Vem har monterat dem, har de gjort arbetet korrekt?

    Oavsett tror jag båda har lika förutsättningar om de är korrekt monterade och skötta (har jag fel här?).

    Jag kommer troligen låta Rolf i Norrköping göra arbetet, har pratat en del med honom och Robban för den delen, de verkar veta vad de pratar om och har ju levererat mer än en gång;-). Hoppas bara motorn håller från Malmö till Norrköping

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •