Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Högtalarhjälp 9-3 SC 2010

  1. #1

    Högtalarhjälp 9-3 SC 2010

    Hej!
    Behöver verkligen hjälp med ljudet i min Saab 9-3 2010 sc med pilotpaket, idag låter det som en klockradio med ljud från instrumentpanelen och från bakluckan. Förstår att jag inte har några högtalare i dörrarna men vill ha ut ljudet där. Har även letat efter ett slutsteg i bakluckan och även under säterna utan resultat. Har sökt via nätet och även ringt en massa nummer för att få reda på vilket ljudsystem jag har och hur jag skall gå till väga men har inte fått något bra svar.

    Det tips jag fått är:
    koppla in högtalare i dörrarna dra kablarna in till ett slutsteg. Från slutsteget skall det gå en kabel in till stereon?? Slutstegets strömförsörjning kan kopplas till cigg uttaget?? Koppla jordkabeln. Koppla instrumentpanelens högtalare till dörrhögtalarna för att få ut ljudet??

    Blir helt snurrig av allt detta, behöver det vara så avancerat?

    Detta vill jag göra:
    1.koppla in ett par originalhögtalare i framdörrarna.
    2.vill behålla original stereon.
    3.finns det färdigdragna kablar ut i dörrarna?
    4.behöver jag köpa ett slutsteg och då vilket, 2kanal?
    5.hur kopplar jag kablarna från dörrarna till slutsteg, från slutsteg till original stereon?
    6.behöver jag ngn speciell adapter till stereon för att styra låtval m.m från ratten?
    7.tittar man på original stereon ute på nätet så finns det som jag förstår enbart ett uttag, iso?


    Vad behöver jag och hur skall jag göra?

    Tacksam för all hjälp.

    Vh valther

  2. #2

    Re: Högtalarhjälp 9-3 SC 2010

    När jag tog bort sidopanelen vid passagerar sätet såg jag en isolerad iso kontakt, vad kan det vara för ngn kontakt? Fann även en lös isolerad kabel med metall i slutänden men den verkar komma från armstödet??
    Kan man lägga upp bilder här, hade varit lättare att visa?
    Vh valther

  3. #3

    Re: Högtalarhjälp 9-3 SC 2010

    Om det enbart kommer ljud från instrumentpanel och baklucka har du det minsta ljudsystemet, det som är specificerat till 70W. I det systemet har bilen fyra små högtalare som drivs direkt från huvudenheten med dess inbyggda fyrkanaliga slutsteg (på totalt 70W).

    I de bilar som har de större ljudsystemen sitter ett slutsteg under golvet i bagaget. Slutsteget matas med signal från huvudenhetens inbyggda slutsteg. Det finns alltså ingen lågnivåsignal utan slutsteget i bagaget har en inbyggd omvandlare för högnivå-till-lågnivå. Beroende på ljudsystem har slutsteget totalt 150W eller 300W.

    Det finns, enligt Saabs WIS (Workshop Information System), inga fördragna kablar till dörrarna.

    Det borde vara enkelt att koppla in ett litet slutsteg på kablarna till högtalarna i instruentpanelen (välj ett slutsteg som kan ta högnivå direkt). Det jobbiga är nog kablarna till dörrarna. Någon annan som har dragit kablar till dörrarna kanske kan svara på det.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  4. #4

    Re: Högtalarhjälp 9-3 SC 2010

    Tack för svaret! Hoppas på fler svar.
    Har du ngn aning om vad det är för kablar som jag beskrev i andra meddelandet?

  5. #5

    Re: Högtalarhjälp 9-3 SC 2010

    Det finns en lös kontakt innanför sidopanelen som används om man kopplar in en handsfree-enhet till mobiltelefon. Den liknar en ISO-kontakt. Jag vet inte vad du menar med att den andra kabeln har "metall".
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: Högtalarhjälp 9-3 SC 2010

    4. Ja, till exempel. Förenklat - Antalet kanaler anger hur många högtalare du vill driva. 2 kanaler = 2 högtalare.

    5. Dra kabel från dörrar via gummigenomföring (är nog den jobbiga biten). Från slutsteg till originalstereon bör du i så fall göra som Göran Larsson säger och köra högnivå från originalhögtalarna. Vet dock inte hur bra ljudet blir. Finns vissa som säger att signalen är klippt/dämpad för de små högtalarna och att man bör programmera om bilen så att den tror att den har 150w systemet (med slutsteget i bagaget) för att få full signal ut till de 4 små högtalarna istället för att få en vettig högnivåsignal till eventuella slutsteg men vet inte om det stämmer.

    Vet inte heller om jag kan rekommendera att använda strömmen till cigguttaget till slutsteget. Om det är ett litet slutsteg så kan det ju funka men är det större (kraftigare) så är det nog egentligen rekommenderat att dra en ny grövre kabel direkt från batteriet.

    6. Om du byter ut stereon - Ja. Om du behåller originalstereon - Nej.

    7. Ja, det är en kontakt som innehåller alla kablar stereon behöver. Men det är inte en vanlig ISO kontakt utan en GM (General Motors) kontakt.


    Hade själv "Preimum" 70 systemet i vår bil och det lät ju verkligen skräp. Men jag gjorde så att jag hivade ut hela systemet med stereo, högtalare och allt och slängde in lite trevligare doningar inklusive baslåda. Hade ursprungligen tänkt att göra operationen med att sätta in högtalare i dörrarna också men det låter så pass trevligt som det gör nu så jag vet inte om jag ska ge mig på det.

    Om du nu ger dig på att sätta in högtalare i dörrarna får du gärna tala om hur du gjorde och vilka bekymmer du stötte på.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. 9-3 SS TX XWD V6 2010
    Av Pelle i forum Projekt
    Svar: 222
    Senaste inlägg: 2016-01-11, 19:07
  2. Lågnivå på 9-3 sc 2010?
    Av AndreasOstman i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-03-19, 21:54
  3. Högtalarhjälp 9-5 -03.
    Av Janne Lindell i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-08-17, 14:03
  4. Vallåkra 2010
    Av Fire_ball i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-09-15, 10:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •