Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: TTiD EGR Restriktor plåt

  1. #1
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941

    TTiD EGR Restriktor plåt

    Någon som har koll på vad en sådan här EGR restriktor plåt gör för nytta?

    http://www.ebay.co.uk/itm/171010636735? ... 1439.l2649

    Ja det står ju förvisso såhär:
    Blanking the valve results in significant improvement of the dynamics of the car and the engine operation, as well as a decrease in smoke exhaust. The inlet manifold does not feature a build-up of sludge that can cause carbon fouling in the combustion chamber and increase the speed of wear of the turbocharger.
    Men ibland finns det ju downsides också med små fiffiga mackapärer.

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Jag beställde ett par sådanahär "EGR blanking plate with a hole". Jag har förvisso inga problem alls, (med t.ex. P0400), då jag sällan kör korta körningar under 20min med TTiDn. Så jag får se om jag monterar eller ej i rent preventivt syfte. Men nu har jag ivf några hemma.

    Man behöver såklart även 2st packningar (art.nr. 55209340) för att kunna montera.

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Någon som känner till ekvivalensnummer till t.ex. Opel eller Fiat för EGR-packningen 55209340? Om det går att få tag i till bättre prislapp om det inte kommer från SAABs reservdelslager.

    https://www.maptunparts.se/sok/55209340 368kr
    https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...ckning-34.html 347kr


    Då jag planerat montera blankingplates på 2st TTiD så behöver jag ju således 4st packningar. Tips mottages tacksamt.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Upptäcks detta av bilprovningen så lär man få underkänt, då det sätter NOx reduktionen ur spel. Det man uppnår är i princip detsamma som biltillverkarna gjorde med sitt mjukvarufifflande med dieselmotorer, med skillnaden att de kunde öppna EGR ventilen normalt då avgastestförhållanden råder.

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Trimma eller köra för fort är inte heller okej. Så moralsnacket, det kan vi väl bortse från. Jag har inte köpt blankingplates som stänger helt, de har hål men med reducerad storlek, för att minska igensotningen. Vilket i det långa loppet förhoppningsvis leder till längre livslängd på EGR & minskar miljöpåverkan i att behöva köpa nya delar samt återvinna gamla, som kostar i miljöpåverkan.

    2 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2016
    Ort
    Burträsk
    Inlägg
    86
    Jag monterade en tunn aluplåt både vid grenröret och insuget på min Caddy och fick märkbart bättre bottenvrid.

  7. #7
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Angående packningar, kan det inte funka med sån där packning man klipper själv? 700 spänn per bil för små packningar var ju rena rånet.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  8. #8
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Sådär, då har jag monterat på en TTiD bil. Fick tips om att Tafmet numera också hade dessa blankingplates med packningar till bra peng. Så jag beställde hem ett gäng nya sådana, vilket blev billigare än en originalpackning.
    https://www.ebay.de/itm/171411684715

    Jag monterade först av EGR-ventilen för att kolla läget på denna. Rengjorde med brakecleaner.

    Demonterade sedan EGR-värmeväxlarröret där blankingplaten skall monteras i den nedre anslutningen. Rengjorde även detta med brakecleaner.

    Det var lite luddigt av sot. Men inga mängder. Denna bil jag monterade plåten på har gått 10900mil. Dock kan jag tänka mig att efter dubbla eller trippla antalet mil så är det ganska mycket sotuppbyggnad inne i EGR-systemet.

    2x Torx T30 EGR-Ventil
    2x Insex 5mm EGR-värmeväxlarrörets nedre del där blankingplaten skall monteras.
    3x 6-kant 10mm, EGR-värmeväxlarrörets övre del.

    Tidsåtgång ca 30min. Ganska enkelt.

  9. #9
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Sådär, då har jag monterat på en TTiD bil. Fick tips om att Tafmet numera också hade dessa blankingplates med packningar till bra peng. Så jag beställde hem ett gäng nya sådana, vilket blev billigare än en originalpackning.
    https://www.ebay.de/itm/171411684715

    Jag monterade först av EGR-ventilen för att kolla läget på denna. Rengjorde med brakecleaner.

    Demonterade sedan EGR-värmeväxlarröret där blankingplaten skall monteras i den nedre anslutningen. Rengjorde även detta med brakecleaner.

    Det var lite luddigt av sot. Men inga mängder. Denna bil jag monterade plåten på har gått 10900mil. Dock kan jag tänka mig att efter dubbla eller trippla antalet mil så är det ganska mycket sotuppbyggnad inne i EGR-systemet.

    2x Torx T30 EGR-Ventil
    2x Insex 5mm EGR-värmeväxlarrörets nedre del där blankingplaten skall monteras.
    3x 6-kant 10mm, EGR-värmeväxlarrörets övre del.

    Tidsåtgång ca 30min. Ganska enkelt.
    Men den viktigaste frågan. Blev det nån skillnad?

  10. #10
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Ingen aning. Vet inte om det blir något märkbart som man ser eller känner. Mer än i kanske mindre sotuppbyggnad över långtid. Vilket väl är grejen med dessa. Vad "improvement of the dynamics of the car and the engine operation" innebär i sammanhanget har jag ingen koll på.

    Nu har jag även monterat en på min vita sedan. Så nu har båda TTiD sedanerna denna plåt monterad & EGR-ventil rengjord.

  11. #11
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 266
    Medlem#
    3186
    Egr går även att stänga i mjukvaran för den som inte vill montera blanking plates

  12. #12
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Jo, såklart. Men det är lite krångligare om man inte har utrustningen för det. Räcker väl inte med "diagnosinstrument", utan kräver väl förändring i mjukvaran som behöver läsas ur & laddas in igen? Å om man är in på SaabJohan's spår med fiffel. Så är det väl än mer utanför ramarna att stänga av, än att montera en plåt med mindre hål för att minska flödet? Men det är ju bra att det finns olika alternativ, beroende på behov.

  13. #13
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Det var det där med flödet.

    Jag kopplade igår in Tech2 till min pendel TTiD, då jag gjorde service & kollade av eventuella DTC felkoder. Då fanns det en EDC16 P04005A EGR Flow too Low. Så jag antar att detta experiment med en EGR-blankingplate som har 10mm hål, inte är helt inom marginalerna för styrsystemets toleranser.

    Jag minns att för ett par veckorsedan så hade jag en körning där motorn betedde sig lite konstigt. En solig dag med kall luft. Bl.a. dåligt med ork vid segdragningsacceleration eller motlut. Detta är enda tillfället jag upplevt något avvikande.

    WIS säger:
    Motorvarvtal mellan 800rpm & 2800rpm.
    Aktuellt EGR-flöde understiger begärt EGR-flöde.
    Vid fel stängs EGR & laddtrycksreglering av.
    Felkoden pekar på ett luftläckage mellan turbo & insugningsrör.



    Hur & var mäts detta EGR-flöde?

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    128
    Medlem#
    -
    Intressant! Jag har inte hunnit montera min än...

  15. #15
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Det lite roliga i sammanhanget är att idag så fick även 9-3X TTiDn samma felkod. Där tändes även Check Engine lampan. Men CE lampan släcktes efter några omstarter. Men felkoden låg kvar & kunde läsas med Tech2.

    Så vi har kört med bilarna i snart nästan ett år sedan plåtarna monterades.

Liknande ämnen

  1. Skillnad TTiD -08 och TTiD -11 119g
    Av gucpm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-01-21, 23:59
  2. Fälgstorlek Plåt/Alu
    Av Skymek i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-06-29, 12:44
  3. Finns det olje restriktor till mitsu turbon?
    Av zxtt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-06, 21:10
  4. Plåt tar i svänghjulet???
    Av Wirf i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-07-20, 02:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •