Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: ACC felkod 21 OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    131

    ACC felkod 21 OG9-5

    Gäller en 9-5 -99.

    Får felkod 21 på min ACC. Enligt google så skall detta ha med spjällmotor återcirkulation att göra. Finns det något vanligt fel med någon übersmart lösning, eller är det bäst att prova med en ny spjällmotor från skroten?

  2. #2

    Sv: Acc felkod 21

    Plastarmarna som ställer om spjällen brukar pajja. Yttrar sig som så att klimatanläggningen inte verkar fungera, dvs. Skickar luften fel osv..

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    131

    Re: Acc felkod 21 (löst)

    Fixade det i helgen. Visade sig att el-kontakten till återcirkulationsspjället inte satt riktigt fast.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Felkod 1 21 på ACC:n

    Jag har en Saab 9-5 årsmodell -99 som inte verkar kunna kyla motorrummet ordentligt. Får upp felkod 1 på vänster sida och 21 på höger sida på displayen på min ACC. Kan det ha nåt samband och är det nåt jag kan fixa själv?

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 256
    Medlem#
    6069
    Hej!

    Här kan du läsa om ACC-felkoder: http://9-5.se/felsokning/felkoder-pa-acc/
    1 21 betyder 1 st felkod som har nummer 21.
    Från sidan jag länkade till:
    21 Likströmsmotor, klaff för luftåtercirkulering, B+ kretsfel eller kortslutning till grund
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Ok, var sitter den? Likströmsmotor, finns det någon annan benämning på den? Letade efter den på laga.se men fick ingen träff.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Inget napp? Bilen är helt tyst när man stänger av motorn, verkar inte som att kylningen av motorn fungerar som den ska. Motortempmätsten står på mitten när man har kört några km och stannar sedan där, när jag öppnar motorhuven efter körning är det så varmt så det knäpper från motorn och ingen kylfläkt verkar gå igång. Vad är det för fel? Vågar jag köra med bilen? Måste ge gas när jag startar med varm motor för att motorn håller på att dö annars...

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    153
    Det verkar vara tre problem som inte har med varandra att göra.
    Felkod 21
    http://9-5.se/felsokning/felkoder-pa-acc/b2410/
    Här är motorn:
    http://www.fairwayacademy.org/2010/0...-motor-repair/
    DÄrmed inte sagt att du måste göra som vederbörande men där sitter motorn som jag tror du letar efter.
    Att det är varmt i motorrummet har ju inget med detta att göra så vitt jag förstår.
    Så länge temperaturen är stabil på mätaren borde det inte vara något problem. Kolla annars termostaten eller tempgivaren.
    Senast redigerat av tuborg den 2015-09-11 klockan 21:07. Anledning: Komplettering av uppgifterna

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2015
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Ok, tack!

Liknande ämnen

  1. ACC felkod 08 och 11 OG9-5
    Av Gyllis i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2019-11-13, 12:11
  2. ACC 9-5 felkod 22
    Av krivik i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-01-14, 01:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •