Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Byta kombiinstrument Saab 9000

  1. #1

    Byta kombiinstrument Saab 9000

    Är det möjligt att sätta in ett begagnat kombiinstrument i en 9000 -97? Är det i så fall ett ingrepp som kräver Tech II? Är inte ute efter att manipulera miltal eller något utan frågar för att baksidan av mitt kombiinstrument ser ut så här:

    [img=http://forumbilder.se/CEB5V/saab-001.JPG]

    Ja, jag vet att jag antagligen har något tjall med ABS:en också.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 481

    Sv: Byta kombiinstrument Saab 9000

    Självklart går det att sätta i begagnat instrument. Betr. miltal så kan du ju använda din hastighetsmätare. Varvräknare, hastighetsmätare och temp/tank/turbomätare är nämligen separat utbytbara när instrumenthuset är löst.

    Vilka instrument kan du köpa som passar din bil? Ja klockrent passar 97 och 98, osäker om 96 passar då jag inte har tillgång till EPC just nu.
    Ge akt på om du ska ha ett med eller utan turbomätare bara.

    När du byter instrument, lossa minuspol på batteri och anslut inte batteriet igen förrän ALLA kontaktstycken åter är anslutna på instrumentet. SRS, (krockkudde), lampan kan annars börja lysa och den går endast att släcka med Tech 2.

    Annars behövs inte Tech 2 för att byta instrument på 9000.

    Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Småland
    Inlägg
    313

    Re: Byta kombiinstrument Saab 9000

    Går ju att byta endast kretskortet som är omlött. Skruvarna är redan bortskruvade på bilden.
    Saab 62-93

  4. #4

    Re: Byta kombiinstrument Saab 9000

    Går ju att byta endast kretskortet som är omlött. Skruvarna är redan bortskruvade på bilden.
    Sant, men det verkar vara limmat för det sitter hårt som fanken. I vilket fall får jag beställa ett "nytt" kombiinstrument. Får se hur jag går vidare därifrån.

  5. #5

    Re: Sv: Byta kombiinstrument Saab 9000

    Citat Ursprungligen postat av Slättabjörnen
    Självklart går det att sätta i begagnat instrument. Betr. miltal så kan du ju använda din hastighetsmätare. Varvräknare, hastighetsmätare och temp/tank/turbomätare är nämligen separat utbytbara när instrumenthuset är löst.

    Vilka instrument kan du köpa som passar din bil? Ja klockrent passar 97 och 98, osäker om 96 passar då jag inte har tillgång till EPC just nu.
    Ge akt på om du ska ha ett med eller utan turbomätare bara.

    När du byter instrument, lossa minuspol på batteri och anslut inte batteriet igen förrän ALLA kontaktstycken åter är anslutna på instrumentet. SRS, (krockkudde), lampan kan annars börja lysa och den går endast att släcka med Tech 2.

    Annars behövs inte Tech 2 för att byta instrument på 9000.

    Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2

    Tack för att du tog dig tid att skriva ett så utförligt svar!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Småland
    Inlägg
    313

    Re: Byta kombiinstrument Saab 9000

    Kretskortet är inte limmat! Det är bara fastklämt under plastpiggarna som syns på bilden. Böj undan dom så får du bort kortet och dit med ett omodifierat så har du din lysande abs lampa igen Borde stå nån sen årsmodell av 9000 på nån skrot nära dig att handla kortet ifrån.
    Saab 62-93

Liknande ämnen

  1. skillnad kombiinstrument 9-5 -06 vs -08 ?
    Av greger_s i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-03-31, 01:56
  2. [LÖST] Byta ratt från en 9000 cs -94 till en 9000 cs -97
    Av penta72 i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-10-10, 15:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •