Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Miniguide - rädda ditt backspegelreglage

Trådad visning

  1. #1
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689

    Miniguide - rädda ditt backspegelreglage

    Historia:
    Jag köpte nyligen en saab 9-5 aero -02.

    upptäckte ganska snart att inte backspeglarna gick att manövrera.

    lyckades ibland få den "automatiska nervinklingen" för backning att fungera. tänkte direkt att knappen är dålig då den faktiskt är 11 år gammal och kontaktproblem är inget konstigt.

    så om du har problem att manövrera dina speglar eller får lirka med knapparna massor för att det skall fungera fortsätt nedåt

    Till guiden!:

    Detta gäller en saab 9-5 med minnesfunktion på speglarna, men är säkerligen väldigt likt på andra saabar.

    för att få bort knappen på 9-5 får man montera bort ramen som går runt rutan, sitter med clips och dras rakt ut, ta det försiktigt så går det bra

    sedan får man lossa kontaktstycket som sitter med en liten spärr man får lyfta på.

    för att sedan få loss knappen sitter det två metallspärrar som skall tryckas in.

    nu är knappen loss:

    här syns även en av metallspärrarna som höll knappen i rutramen.


    nu skall vi öppna knappen:

    på knappen finns fyra spärrar, dessa kan öppnas med en liten skruvmejsel, här syns att jag öppnade min innan jag tog kortet

    locket av:


    lyft sedan ur kretskortet:


    och lyft av de svarta gummibrytarna:


    rengör sedan alla guldfärgade kontaktytor, både de på kretskortet och i gummiknapparna samt de silvriga blecken som sitter kvar i knapphöljet.

    jag använde min av vanlig rengörningssprit på en tops. på min knapp så syntes det nästan inget skräp med blotta ögat, men det var tillräckligt för att få speglarna att inte fungera över huvud taget.

    montera sedan ihop och tillbaka knappen i omvänd ordning och njut över att speglarna nu fungerar perfekt och att du slipper jaga en ny knapp


Liknande ämnen

  1. Hur ser ditt garage/verkstad ut???
    Av Saabsson i forum Allmänt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-02-24, 02:18
  2. Snälla visa ditt stöd för Saab!
    Av davidblumberg i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-02-19, 00:13
  3. Ditt EGO's bakgrund
    Av Johnken i forum Allmänt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-03-13, 21:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •