Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Knäckt slanganslutning på kylare 9000

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Skara
    Inlägg
    63

    Knäckt slanganslutning på kylare 9000

    Hej.

    Skulle behöva lite rådgivning av er kunniga här angående min 9000 som jag börjat väcka till liv efter åtta års dvala.

    Allt började häromdagen då jag bestämde mig för att efterdra toppen då det fanns ett litet läckage av olja i ena hörnet (mot växellåda i färdriktning) av toppen.
    Samtidigt bytte jag till de nyare toppbultarna och ventilkåpspackningen.

    Vid utbyte av bult 10 där läckaget var så rann det ut några droppar vatten.

    Igår startade jag upp bilen och lät den gå varm och såg till min glädje att det inte längre läckte från detta hörn.
    Glad i hågen satte jag mig i bilen och varvade upp den några gånger till ca 2000rpm.
    När jag släppte av sista gången hördes ett tydligt poff och jag ser hur den forsar vätska framför den öppna huven varpå jag bryter tändningen på stört.

    Visar sig att kylarens övre plastanslutning till slangen har gått av och slangen har därefter hoppat av kvarvarande rör.

    Alla kylarslangar är i silikon och jag har en förmåga att alltid dra slangklämmor för hårt så därför antar jag att röret blivit något deformerat och därför givit vika.
    Men samtidigt har jag en olustig känsla av att det måste ha varit ett rejält övertryck för att detta skulle kunna hända.
    Därför misstänker jag nu att topplockspackningen läcker inåt också.

    Jag har ej kollat över vätskor än då jag hade fullt upp med att sanera igår och efter det var jag så trött på det hela att jag bara åkte därifrån.

    Ny kylare är beställd men är det någon idé att ge denna ett nytt uppstartsförsök eller är det bara att börja riva sig nedåt i motorn?


    /Dennis
    Saab 9-3 SS Aero -03 [Året-runt]
    Saab 9000 CS Aero -95 [Sommar projekt]

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Knäckt slanganslutning på kyl. Topplockspackning?

    Kan mycket väl vara plasten i kylaren som blivit dålig. Har hänt mig också

    Om locket i expansionskärlet är ok ska inte trycket kunna bli för högt men det händer att ventilen i locket kärvar och inte släpper ut trycket.
    Är toppackningen tokdålig är det inte säkert att locket hinner evakuera allt tryck
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Skara
    Inlägg
    63

    Re: Knäckt slanganslutning på kyl. Topplockspackning?

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Kan mycket väl vara plasten i kylaren som blivit dålig. Har hänt mig också

    Om locket i expansionskärlet är ok ska inte trycket kunna bli för högt men det händer att ventilen i locket kärvar och inte släpper ut trycket.
    Är toppackningen tokdålig är det inte säkert att locket hinner evakuera allt tryck
    Tack för din input, du gav mig en liten ljusglimt om att det kan vara kylaren ändå. För jag har egentligen ingen vidare lust att riva toppen för stunden faktiskt.
    Jag får ta en titt på locket, kan man testa det på något sätt eller se om ventilen fungerar som tänkt?

    Bilen gick väl lite ojämt igår, men jag märkte inte av någon misstänkt rök iaf.

    /Dennis
    Saab 9-3 SS Aero -03 [Året-runt]
    Saab 9000 CS Aero -95 [Sommar projekt]

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Skara
    Inlägg
    63

    Re: Knäckt slanganslutning på kyl. Topplockspackning?

    Tänkte bara meddela att detta är löst nu.
    Och nog var det plasten i kylaren som mjuknat med åren och som nu gett vika.

    Var dessutom dumsnål och testade en begagnad kylare först som senare visade sig läcka i gaveln. Men den tog bilen igenom besiktningen iaf.
    Gjorde sedan om och gjorde rätt med en ny kylare från Speedparts istället.

    Dock vet jag inte riktigt än hur det är med locket. Det känns ju att det blir tryck i slangarna, men det går ju fortfarande att klämma dem lite trots allt.

    Tackar för hjälpen "SaabAero"
    Saab 9-3 SS Aero -03 [Året-runt]
    Saab 9000 CS Aero -95 [Sommar projekt]

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Löst: Knäckt slanganslutning på kyl. Topplockspackning?

    Bra att du fått ordning på detta!

    Visst går det att testa locket men det är antagligen enklare at köpa ett nytt.

    Ett lämpligt sätt att prova locket är att montera locket på ett kasserat expansionskärl och sedan trycksätta kärlet med ett kontrollerat tryck. Vet inte exakt vilket tryck det ska vara i systemet men det borde ligga kring 0,5bar eller kanske något mer. Över 1,0 bar är troligen för mycket.

    Man bör såklart även testa att den andra ventilen, dvs den som släpper in luft också funkar.

    Jag brukar nöja mig med att kolla så jag har övertryck i systemet (lagom hårda slangar) och att det pyser när man öppnar locket. Har man inget pys när man öppnar locket kan man misstänka att det finns en läcka.
    Ventilen som släpper in luft kan man pilla på och konstatera att den kan öppna.

    Är man osäker på vad "lagom hårda" slangar är kan man göra ganska frekventa kontroller under en period.
    Blir det någon förändring i hårdheten på slangarna?
    Försvinner det något vatten?
    Håller systemet trycket?
    Om läget verkar stabilt under några veckor är det sannolikt ok.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. Slanganslutning vid tändkassett, 9000
    Av kimpis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-05-28, 23:56
  2. Slanganslutning på insuget.
    Av Jörgen_D i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-14, 11:46
  3. Slanganslutning?
    Av kalpdal i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-19, 16:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •