Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Koppla bort Airbag 9-5 -07

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    4

    Koppla bort Airbag 9-5 -07

    Hej.
    Har sökt och läst igenom de flesta trådar som gäller bortkoppling av airbag men har några kompletterande frågor.
    Rent generellt så verkar det inte vara supersvårt, jag har fått tag i "original motstånd" som skall sättas på kontakten så att inte varningslampan lyser.
    Arbetsgången generellt som jag förstår är följande, rätta mej om jag glömt nått.
    1 koppla bort batteriet
    2 Skruva bort handskfacket
    3 Koppla bort kabeln till Airbagen (är det flera kablar på min bil?)
    4 Montera ett motstånd på kabeln till Airbagen så att inte varningslampan lyser (vilket motstånd skall det vara 2,2 ohm?
    5 Montera tillbaka handskfack
    6 Koppla tillbaka batteriet o kolla så att inte varningslampan lyser
    7 klart, njut av att ha tjänat 1700 kr på en timme.

    Mina frågor, på en 9-5 -07 så är det som jag förstår en tvåstegs airbag, vad innebär det? Är det två kontaktdorn som måste kopplas bort? Om det är så måste båda isåfall "pluggas" med motstånd? Jag har ett orginal kontaktstycke som skall sättas på kabeln, behöver jag ett till?

    Jag har ringt till lokala Saab verkstaden och dom säger att det är så dom gör, han ville inte berätta några detaljer men rent generellt så kopplar dom bara bort airbagen och låter den sitta kvar, man skriver under papper och sen är det klart. För dom tar det 1h.

    Jag önska inga svar som påpekar att man skall ha barnen i baksätet mm, jag har redan tagit ställning till det och behöver montera barnstol i framsätet tillfälligt. Men jag vill veta att jag gjort rätt..eller på samma vis som verkstaden.

    Tack på förhand
    / jajje
    Saab 9-5 2.0t BioPower SC Aut -08 (tillverkad 2007-11)
    Saab 900 2,3 -97 (ca 25 000 mil på mätaren, endast bytt bränslepump förutom slitdelar så som bromsar, avgassystem mm)

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: Koppla bort Airbag 9-5 -07

    Citat Ursprungligen postat av jajje888
    Hej.
    Har sökt och läst igenom de flesta trådar som gäller bortkoppling av airbag men har några kompletterande frågor.
    Rent generellt så verkar det inte vara supersvårt, jag har fått tag i "original motstånd" som skall sättas på kontakten så att inte varningslampan lyser.
    Arbetsgången generellt som jag förstår är följande, rätta mej om jag glömt nått.
    1 koppla bort batteriet
    2 Skruva bort handskfacket
    3 Koppla bort kabeln till Airbagen (är det flera kablar på min bil?)
    4 Montera ett motstånd på kabeln till Airbagen så att inte varningslampan lyser (vilket motstånd skall det vara 2,2 ohm?
    5 Montera tillbaka handskfack
    6 Koppla tillbaka batteriet o kolla så att inte varningslampan lyser
    7 klart, njut av att ha tjänat 1700 kr på en timme.

    Mina frågor, på en 9-5 -07 så är det som jag förstår en tvåstegs airbag, vad innebär det? Är det två kontaktdorn som måste kopplas bort? Om det är så måste båda isåfall "pluggas" med motstånd? Jag har ett orginal kontaktstycke som skall sättas på kabeln, behöver jag ett till?

    Jag har ringt till lokala Saab verkstaden och dom säger att det är så dom gör, han ville inte berätta några detaljer men rent generellt så kopplar dom bara bort airbagen och låter den sitta kvar, man skriver under papper och sen är det klart. För dom tar det 1h.

    Jag önska inga svar som påpekar att man skall ha barnen i baksätet mm, jag har redan tagit ställning till det och behöver montera barnstol i framsätet tillfälligt. Men jag vill veta att jag gjort rätt..eller på samma vis som verkstaden.

    Tack på förhand
    / jajje
    Jag är också intresserade av ett professionellt svar på detta.
    Har också införskaffat ett kontaktstycke med ett motstånd i och krympslang över detta.
    Tidigare ägare till kontaktstycket sade att han hade gjort som du beskriver.
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

Liknande ämnen

  1. ta bort koppla ur airbag saab 9_5 00
    Av hellas i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-08, 03:55
  2. Koppla ur Airbag på 9-5 -02:a??
    Av Cobolt_ i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-08-27, 23:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •