Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: 9-3 årsmodell -99 som inte startar

  1. #1

    9-3 årsmodell -99 som inte startar

    Jag har en 9-3, en lättryckare från -99 som inte vill starta. Den går hur fint som helst på startgas så jag har uteslutit tändningen. Igår bytte jag tankamartur på den för jag trodde att det var där problemet låg, men det hjälpte inte. Den verkar helt enkelt inte få någon soppa till spridarna.
    Är det vanligt att styrenheten krånglar på dessa? Sitter någon ventil, regulator eller dylikt på spridarröret? Någon som har något förslag på vad det kan vara?'

    /Simon

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    112

    Re: 9-3 årsmodell -99 som inte startar

    Dum fråga kanske, men du har väll kollat säkringen till bränslepumpen?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    250

    Re: 9-3 årsmodell -99 som inte startar

    Citat Ursprungligen postat av Lummesson
    Jag har en 9-3, en lättryckare från -99 som inte vill starta. Den går hur fint som helst på startgas så jag har uteslutit tändningen. Igår bytte jag tankamartur på den för jag trodde att det var där problemet låg, men det hjälpte inte. Den verkar helt enkelt inte få någon soppa till spridarna.
    Är det vanligt att styrenheten krånglar på dessa? Sitter någon ventil, regulator eller dylikt på spridarröret? Någon som har något förslag på vad det kan vara?'

    /Simon
    Vevaxelvinkelgivare
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  4. #4
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: 9-3 årsmodell -99 som inte startar

    Citat Ursprungligen postat av ulfdanielsson
    Citat Ursprungligen postat av Lummesson
    Jag har en 9-3, en lättryckare från -99 som inte vill starta. Den går hur fint som helst på startgas så jag har uteslutit tändningen. Igår bytte jag tankamartur på den för jag trodde att det var där problemet låg, men det hjälpte inte. Den verkar helt enkelt inte få någon soppa till spridarna.
    Är det vanligt att styrenheten krånglar på dessa? Sitter någon ventil, regulator eller dylikt på spridarröret? Någon som har något förslag på vad det kan vara?'

    /Simon
    Vevaxelvinkelgivare
    Den går ju på startgas så hur menar du?

  5. #5

    Re: 9-3 årsmodell -99 som inte startar

    Citat Ursprungligen postat av ulfdanielsson
    Citat Ursprungligen postat av Lummesson
    Jag har en 9-3, en lättryckare från -99 som inte vill starta. Den går hur fint som helst på startgas så jag har uteslutit tändningen. Igår bytte jag tankamartur på den för jag trodde att det var där problemet låg, men det hjälpte inte. Den verkar helt enkelt inte få någon soppa till spridarna.
    Är det vanligt att styrenheten krånglar på dessa? Sitter någon ventil, regulator eller dylikt på spridarröret? Någon som har något förslag på vad det kan vara?'

    /Simon
    Vevaxelvinkelgivare
    Trodde också på den ett tag, men när jag kör på starten så hoppar/rycker varvräknaren vilket tyder på att den bör vara OK.

  6. #6

    Re: 9-3 årsmodell -99 som inte startar

    Citat Ursprungligen postat av Mr.White
    Dum fråga kanske, men du har väll kollat säkringen till bränslepumpen?
    Japp, både säkring och relä är OK. Pumpen går som en klocka, så det är inte där felet ligger. Tycks vara själva insprutningen som inte fungerar...

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 177

    Re: 9-3 årsmodell -99 som inte startar

    Hej,

    Felet verkar ju ligga mellan pumpen(du valde doppslang som klarar ligga i bensin?) som går och spridarna, nånstans fastnar bensinen pga t ex smuts från tanken eller dylikt. Det är ändå förvånande att det skulle bli helt stopp pga av det, du kanske kört emot/på något som klämt bränsleslang/rör eller fått in en smutsflaga som stoppar mycket i filter eller nån krök, jag skulle undersöka vägen från pump till spridare hur det ser ut.

    Mvh
    Matte

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Borås
    Inlägg
    250

    Re: 9-3 årsmodell -99 som inte startar

    Har du bytt bensinfilter?
    Uffe has passed best date but has not figurit out yet

    9-5 2,0 mapp -99

  9. #9

    Re: 9-3 årsmodell -99 som inte startar

    Citat Ursprungligen postat av MattA
    Hej,

    Felet verkar ju ligga mellan pumpen(du valde doppslang som klarar ligga i bensin?) som går och spridarna, nånstans fastnar bensinen pga t ex smuts från tanken eller dylikt. Det är ändå förvånande att det skulle bli helt stopp pga av det, du kanske kört emot/på något som klämt bränsleslang/rör eller fått in en smutsflaga som stoppar mycket i filter eller nån krök, jag skulle undersöka vägen från pump till spridare hur det ser ut.

    Mvh
    Matte
    Jag lyckades efter mycket trixande komma åt spridarröret och lossa en av spridarna. Sedan lossade jag banjokopplingen vid bränslefiltret och blåste tryckluft framifrån och bak, och tillsammans med bensinen kom det ut massa gojs och skit som förmodligen suttit och täppt igen ledningen. Nu är allt (utom en låsring till en av spridarna som försvann) på plats och bilen går igen! :-D

Liknande ämnen

  1. Bilen startar inte (OG93 2.0T 185hk årsmodell 2000) LÖST
    Av Mr_MAd i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-02-02, 17:34
  2. [LÖST] Bilen startar inte (ibland), tänder inte? 9000 2,3T '92
    Av helvetes i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-09-09, 11:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •