Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: GM batteri

  1. #1

    GM batteri

    Hej,

    Har ett GM batteri som är 1,5 år gammalt (eller det är så länge sedan jag fick det i handen). Tycker inte att det skall börja bli dåligt, men visst kan det ha pajjat.

    Vad skall spänningen vara på tomgång? 14V? Om det inte är det, vad kan vara fel? Sitter väl inga kolstift i denna?

    Kan jag kolla upp batteriet om det är OK?
    Saab 9-5 Aero -02 250Hk Salomon Line
    http://www.rip-off.se/

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937

    Re: GM batteri

    Citat Ursprungligen postat av ZeroX
    Hej,

    Har ett GM batteri som är 1,5 år gammalt (eller det är så länge sedan jag fick det i handen). Tycker inte att det skall börja bli dåligt, men visst kan det ha pajjat.

    Vad skall spänningen vara på tomgång? 14V? Om det inte är det, vad kan vara fel? Sitter väl inga kolstift i denna?

    Kan jag kolla upp batteriet om det är OK?
    På tomgång är det ingen idé att försöka mäta upp batteriet eftersom generatorn laddar då. Det du kommer att mäta upp är generatorspänningen (som typiskt ligger på 14V).

    Vill du mäta upp batteriet så finns det 3 enkla mätningar att göra:
    1. Mäta spänningen när du precis stängt av motorn
    2. Mäta spänningennär bilen har stått en natt eller två (se om det sjunkit någon jämfört med mätning 1). Har det sjunkit kan du ha kasst batteri men det kan även vara något som drar tjuvström.
    3. Mäta spänningen medan någon kör startmotorn

    Mätning 1 och 2 är batteriets egen tomgångsspänning. Runt 12V bör du ha om batteriet är friskt. Även om batteriet har en bra tomgångsspänning kanske den inte klarar av att leverera den startström som startmotorn kräver. Mätning 3 hintar hur batteriet mår under belastning - spänningen kommer att sjunka lite, men så mycket lägre än 10.5-11V bör du inte komma om batteriet är friskt.

    Men detta är som sagt enkla mätningar. Det finns ju mer avancerade mätningar som kan göras med rätt utrustning hos batterifirmor.

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: GM batteri

    Mät batteriets polspänning när det är i vila, vilket är några timmar efter senaste belastning eller laddning. Frånkopplat från förbrukare är såklart det bästa.

    12,7-12,9 V ~ Fullt
    12,5-12,6 V ~ 75%
    12,2-12,3 V ~ 50%
    11,9-12,0 V ~ 25%
    11,6-11,7 V ~ Tomt

  4. #4

    Re: GM batteri

    Skall mäta lite å se vad jag får fram.

    Hur var det med laddning. Sitter inga kol i generatorn va?

    Verkar som SAAB klipper om strömmen faller under en viss volt? Stämmer det? Alltså att den inte drar startmotorn.
    Saab 9-5 Aero -02 250Hk Salomon Line
    http://www.rip-off.se/

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: GM batteri

    Kol i alla generatorer.

    Och visst jag har bytt några som e slut i kopparbanorna så kolen svarvats ner till noll.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  6. #6

    Re: GM batteri

    Dessa GM-batterier brukar ju inte vara någon kvalitetsprodukt.
    Signaturlös

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    87
    Medlem#
    8527

    Re: GM batteri

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Dessa GM-batterier brukar ju inte vara någon kvalitetsprodukt.
    Vet inte det , har haft det i 5 år och inga problem har startat i -30 utan problem
    SAAB 9-5 2,0t Biopower 06 steg 1

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Inlägg
    271

    Re: GM batteri

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Dessa GM-batterier brukar ju inte vara någon kvalitetsprodukt.
    Päronen bytte batteri först 2010 på sin 9-5 som de köpte ny 2002. Helt ok kvalité tycker jag nog.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: GM batteri

    GM eller som det stod förut Saab Original är riktiga skitbatterier.
    Fast ibland får dom för sig att hålla flera år, faktiskt.
    Av ett tjogtal sådana så har jag ett som håller o resten har bangat ur andra vintern för att aldrig mer kunna laddas upp.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  10. #10

    Re: GM batteri

    Har laddat upp det nu så får vi se. Passerade 13V precis och skall kolla hur mkt det sjunker ner nu till morgonen. Tar sen bilen till jobbet å får stå där hela dagen mäter när jag sen drar hem och när jag sedan kom hem. Det får avgöra om det blir ett nytt!
    Saab 9-5 Aero -02 250Hk Salomon Line
    http://www.rip-off.se/

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937

    Re: GM batteri

    Citat Ursprungligen postat av ZeroX
    Har laddat upp det nu så får vi se. Passerade 13V precis och skall kolla hur mkt det sjunker ner nu till morgonen. Tar sen bilen till jobbet å får stå där hela dagen mäter när jag sen drar hem och när jag sedan kom hem. Det får avgöra om det blir ett nytt!
    Som sagt, ett batteri kan se ut att ha OK spänning när du mäter på det obelastat men när du lastar det (t.ex. när du kör startmotorn) så kan det sjunka drastiskt om batteriet inte är friskt.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    570

    Re: GM batteri

    Kan bara bekräfta det som tidigare har skrivits. De GM-batterier som levereras med dessa bilar håller fantastiskt dålig kvalitet i genomsnitt.
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  13. #13

    Re: GM batteri

    Håller med att det kan vara kasst även om det visar ok volt. Har tyvärr inga andra redskap.
    Mätte i morse på 12.10V och tyckte att startmotorn sackade lite. Körde 7km och mätte igen på 13.05V så laddning görs ju. Nu får bilen stå hela dagen så skall jag kolla vid kl:17 sen får man ta beslut.

    Halkar det under 12V så är det nog läge för ett nytt...
    Saab 9-5 Aero -02 250Hk Salomon Line
    http://www.rip-off.se/

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937

    Re: GM batteri

    Citat Ursprungligen postat av ZeroX
    Håller med att det kan vara kasst även om det visar ok volt. Har tyvärr inga andra redskap.
    Du behöver inte andra redskap än en voltmeter, du kan be en polare köra startmotorn (vrida om nyckeln) medan du mäter batterispänningen.

    Men eftersom bilen bevisligen laddar och du ändå tycker startmotorn är trött så är det i de allra flesta fallen batteriet som är på upphällningen.

  15. #15

    Re: GM batteri

    Och vad sker då? Volt sjunker, men hur vet jag hur det ser ut?

    Tror själv att batteriet är kasst å lär inte palla vintern.
    Saab 9-5 Aero -02 250Hk Salomon Line
    http://www.rip-off.se/

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937

    Re: GM batteri

    Citat Ursprungligen postat av ZeroX
    Och vad sker då? Volt sjunker, men hur vet jag hur det ser ut?

    Tror själv att batteriet är kasst å lär inte palla vintern.
    Frågan är hur mycket det sjunker! Att det sjunker en halv eller kanske en volt är OK, sjunker det flera volt är inte batteriet friskt.

  17. #17

    Re: GM batteri

    Ok, jag får försöka felsöka så. Fanns ju en bra lista här som visar vad ett friskt batteri skall ha.
    Saab 9-5 Aero -02 250Hk Salomon Line
    http://www.rip-off.se/

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Sv: GM batteri

    Skjuter in på ämnet batterivård.

    Inga batterier är underhållsfria, oavsett märke, pris eller om tillverkare/försäljare påstår det.

    Ett billigare batteri av den äldre typen med korkar till cellerna ska naturligtvis kollas/efterfyllas med dest/batterivatten då och då.

    De kapslade har inte den möjligheten men är därför inte helt underhållsfria.

    Vad som gäller samtliga batterier: Håll det rent på utsidan för att undvika krypströmmar, se över anslutningar och fetta in poler med vitvaselin.

    Och nu! Allt för många förlitar sig på att bilen generator på egen hand ska se till att batteriet alltid är fulladdat. Det funkar inte så.
    Alla batterier behöver några gånger per år kompletteringsladdas med separat batteriladdare, i synnerhet bilar med mycket elutrustning, (eg alla moderna bilar), bilar med kort körsträcka/användande och gärna minst ett par-tre gånger per vinterhalvår.

    Det funkar med en vanlig enkel och billig laddare men idealet är en smartladdare, typ CETEC, som tar bort sulfateringar och konditionerar batteriet.

    Gör man ovanstående håller batteriet mycket längre än det som under sin livstid, (korta), gömts och glömts under en snygg batterikåpa.

    Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

Liknande ämnen

  1. Batteri.
    Av DJansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-04-11, 04:44
  2. Batteri!!
    Av _Stressfläkten_ i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-30, 19:53
  3. Batteri 9-5??
    Av kIM0h i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-28, 01:06
  4. Batteri
    Av Gud i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-26, 23:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •