Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Vad kostar era bilar att äga?

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937

    Vad kostar era bilar att äga?

    Att det är snordyrt att ha bil är ingen direkt överraskning, men för att veta hur snordyrt så har jag gjort en liten snabb sammanställning av mina kostnader sedan jag köpte 9-5an i dec 2010:

    Värdeminskning 45tkr eller 17tkr/år
    Skatt & besiktning 7tkr eller 3tkr/år (edit)
    Garageplats 28tkr eller 10tkr/år
    Rep&service 23tkr eller 9tkr/år
    Däck&fälg 12tkr eller 4.5tkr/år
    Försäkring 17tkr eller 6tkr/år
    OBS! Förbrukningsvaror (spolarvätska, tvätt, glödlampor och inte minst BENSIN) är inte medräknat.

    Alltså 132tkr sedan inköp för 32 månader sedan, vilket blir 4125/månad eller ca 63kr/mil exklusive bränsle.

    Någon som känner igen sig i siffrorna?

    EDIT: Glömde ju skatten... ;-)
    EDIT igen: Lade till kostnad/år för lättare jämförelse

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Vad kostar era bilar att äga?

    Jag känner inte igen garageplats "28.000" - det torde vara ett storstadsfenomen, men i övrigt är det nog mkt rimligt ja. Det är DYRT med bil men det är inte förrän värdeminskningen tas med i kalkylen som den riktigt stora kostnaden träder fram, många missar den.

    Min 9-5 köpte jag av första ägaren - sett till hans pris ny och försäljningspris så har han betalat i ren värdeminskning 22,70 kronor för VARJE mil han kört i den. Tillkommer bensin, skatt, försäkring, slitage mm - då är det samma siffror eller mer. Helt normalt. Men jag tror dom flesta här inte vill göra en liknande uträckning. Sanningen kan vara svår att möta.
    MEDLEM 7032.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 233
    Medlem#
    13784

    Re: Vad kostar era bilar att äga?

    Du har klarat dig fantastiskt bra med avseende på värdeminskningen måste jag säga... att bara tappa 45000 på två och ett halvt år är ovanligt billigt.
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Grästorp
    Inlägg
    1 544

    Re: Vad kostar era bilar att äga?

    Det var detta jag räknade på när jag bestämde mig att sälja Turbo X en (Som jag ägde i nästans exakt 2 år)

    Värdeminskning: 50 000/år (Ägde den 2010-2012)
    Skatt 3000 /år
    Försäkring 7500 /år
    Däck/Service/etc 10 000 /år

    Avrundat blir det 6000:- /mån

    + bränsle (Och lån..)

    Jag kom på mig själv att jag inte hade lön för att ha både en sådan bil och andra intressen. Nu åker jag nyare Golfdiesel månadskostnaden är under hälften vilket känns väldigt bra. Så i framtiden blir det sommarbil utan värdeminskning hehe

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937

    Re: Vad kostar era bilar att äga?

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    sett till hans pris ny och försäljningspris så har han betalat i ren värdeminskning 22,70 kronor för VARJE mil han kört i den. Tillkommer bensin, skatt, försäkring, slitage mm - då är det samma siffror eller mer. Helt normalt.
    Det är nog ganska exakt samma värdeminskning per mil som jag (45tkr på 2100 mil = 21.40 kr/mil). Men jag kör inte så våldsamt mycket per år.

    Citat Ursprungligen postat av enor
    Du har klarat dig fantastiskt bra med avseende på värdeminskningen måste jag säga... att bara tappa 45000 på två och ett halvt år är ovanligt billigt.
    Jag vill iaf inbilla mig att jag kan få ut 42500:- för min bil idag (9-5 SC aero -04, 13500 mil), och jag köpte den för 87500:- i december 2010.

    Värdeminskningen på min og900 var betydligt tacksammare: 2500kr på de 5.5 år jag ägde den. Nu har jag inte alla siffror i huvudet men jag ger mig den på att den totala milkostnaden exklusive bränsle och garage måste legat under 10kr/mil.

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Vad kostar era bilar att äga?

    Jag känner överhuvudtaget inte igen mig i dessa siffror.
    Nu har jag inte haft så värst nya bilar, men ändå.

    Förutom cabben ligger ingen bil över 30:- /mil _allt_ inräknat.
    Även de bilar jag haft där värdeminskningen varit avsevärd (dvs det var inte redan en gammal skitbil när jag köpte den ) har varit billiga.
    Min första 9-3a kostade 17:95 per mil mellan åren 2001 och 2006. På dessa 5 år körde jag 15700 mil mil dock. Jag köpte den för 143000 och sålde den för 55, en nätt värdeminskning, men å andra sidan, utslaget över nästan 16000 mil så är det inte så mycket (5:60/mil).

    Sen 2001 när jag började föra noggrann bok över mina bilkostnader har jag snart gjort av med en miljon kronor på mina bilar! Jag tror miljonen passeras nästa år, har inte rätt siffror framför mig. Vid det laget har jag dock med lätthet passerat 40000 mil på dessa år och det blir ju en milkostnad på 25:- inklusive precis allt, lån å hela skiten och under dessa 14 år har jag ägt 14 bilar.

    Ska man ha bil skall man köra med den, annars är det bara ett svart hål av kostnader!

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    54

    Re: Vad kostar era bilar att äga?

    Roligt att detta tas upp faktiskt.

    Jag brukar alltid skratta åt kompisarna när dom köper bilar på lån och inte har en aning om värdeminskningen, plötsligt slår det dom att bilen som skulle kosta ~2500kr/mån med lån plötsligt kostar ~4000kr/mån
    Saab 9-5 Aero 2004 Automat

    "Trust everyone, just don't trust the devil inside them"

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Vad kostar era bilar att äga?

    Fast det är ju bara rätt om man tänker sig att sälja bilen inom kort.
    Om man är dum nog att köpa en rätt ny bil där värminskningn fortfarande är avsevärd får man skylla sig själv. De bästa bilarna är ju de där värdeminskningen avstannat men där bilen ännu inte är slut.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    393

    Re: Vad kostar era bilar att äga?

    tjena....

    siffrorna kan vara lite missvisande..

    värdeminskning är egentligen ingen utgift utan en effekt av nyttjandet...
    en sprillans ny bil minskar ju närmare 50k:- redan då den levereras.. sjukt men så är det..
    ska man titta på dom siffrorna är bästa intervallet baserat på år en 5-7års gammal... då har den största minskningen varit och planar ut i typ 3 år sen dalar den .. blir den dock en klassiker är det här dom börjar stiga...

    men som sagt avräkning kan man ej se som utgift... skulle du köpa något begagnat om värdeminskningen va typ bara 5000:-/år eller skulle du ta nytt..

    Jobbigt att räkna pengar......
    9-5 2,3t sedan -99 170hkr + 9-5 2,3T Aero SC -02 250hkr(under bearbetning)
    Stock is enoughPOWERto kill anybody"

  10. #10
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182

    Re: Vad kostar era bilar att äga?

    Räknade lite på vinterbilen, en 900 GLi -84 inköpt i juli 2009 för 1000kr.

    Värdeminskning: Nej
    Skatt & besiktning: 1554kr + 320kr årligen
    Rep&service: 1500kr reparationer sen inköp, årligen 400kr i service (olja, filter, stift, luftfilter)
    Däck&fälg: 1000kr (vinterdäck som jag köpte till bilen)
    Försäkring: 1500kr /år

    Det är skillnad på bil och bil när det kommer till kostnader, har man inte höga krav går det åka billigt. Skattefri från årsskiftet också och besiktning först om 2år.

    Såklart många som inte klassar detta som en "bil" utan mer som rullande skrot eller antikvitet, men den gör jobbet som bil (transportera röven) lika bra som en riktig bil.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    1 645

    Re: Vad kostar era bilar att äga?

    Snabbt överslag på Saaben i signaturen.

    2500 mil, 16 månader

    Värdeminskning 5tkr
    Skatt & besiktning 2tkr
    Parkering 250kr/mån = 4tkr
    Rep + service 10tkr
    Trim 37tkr
    Försäkring 1000kr/mån = 16tkr
    Tvätt + trängselskatt: 350kr/mån = 5,6tkr
    Bränslekostnad: 16kr/mil = 40tkr
    Däck: 5tkr

    7787,5kr/månad

    49,84kr/mil

    Ungefär samma milkostnad som en ny BMW 328i förutsatt att man behåller den i 3 år. Det finns inget rationellt med att ha bil som hobby.
    Saab 900 Turbo Cabriolet -88
    Saab 96, Sport-wannabe -64
    Saab 9-3 2.0t Vector Cabriolet -04
    Alfa Romeo GTV6 3.0 "Busso" -83, Polestar 2 -22

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Vad kostar era bilar att äga?

    Citat Ursprungligen postat av Segfirre
    Försäkring 1000kr/mån = 16tkr
    12000 för en ng9-3 cab i försäkring?????
    Jag har helförsäkring på min og9-3 cab, 1000mil/år visserligen, men den kostar ju 220:- / månad och det tycker jag är rätt saftigt...

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2005
    Inlägg
    1 645

    Re: Vad kostar era bilar att äga?

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Citat Ursprungligen postat av Segfirre
    Försäkring 1000kr/mån = 16tkr
    12000 för en ng9-3 cab i försäkring?????
    Jag har helförsäkring på min og9-3 cab, 1000mil/år visserligen, men den kostar ju 220:- / månad och det tycker jag är rätt saftigt...
    Det är en og9-3, sista årsmodellen.
    Kombinationen 27 år och boende i Stockholmsregionen gör underverk för försäkringspremien... När jag flyttade upp som 19-åring till Kista skulle helförsäkring på min dåvarande ng900 kostat 34000kr

    Har fått så sabbade referensramar nu att jag blev glad för att komma ner till tusenlappen på månadsbasis.
    Saab 900 Turbo Cabriolet -88
    Saab 96, Sport-wannabe -64
    Saab 9-3 2.0t Vector Cabriolet -04
    Alfa Romeo GTV6 3.0 "Busso" -83, Polestar 2 -22

  14. #14
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Vad kostar era bilar att äga?

    Jaja, såklart, 03 fanns inga ng-cabbar, My bad.
    Örk. Tur att man har kommit upp lite i ålder och flyttat ut på landet

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Vad kostar era bilar att äga?

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    J
    Sen 2001 när jag började föra noggrann bok över mina bilkostnader har jag snart gjort av med en miljon kronor på mina bilar!


    Fast jag tycker det är lite orättvist att räkna parkering, trängselskatt, försäkring i dessa jämförelsekalkyler. Om det är en "extrem" bil kan försäkring vara vettig att ta med, men är det en vanlig saab turbo bör det räknas bort.

    Likaså tvätt, trimmning, extrema fälgar etc tycker jag man för referensen ska räkna bort, däck däremot får man väl räkna med även om beggade 15" kinadäck eller 19" premiumdäck slår rätt hårt på kalkylen... Bränsle kan man ju ta med om man slår ut kostnaden per mil.

    Intressant läsa iallafall...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    393

    Re: Vad kostar era bilar att äga?

    usch ja räkna pengar

    det enda man ska räkna med är hur mycket trevligare det varit att få vara torr
    och snabbt framme kontra cykla med snoriga ungar som skriker, tanten som tjatar.. ..
    samt de timmar man i lugn och ro fått lunka runt i garaget med en öl
    och luska ut lite mekaniska saab probs som plötsligt och ganska lägligt räddat en från skilsmässa !!!

    LIFE
    9-5 2,3t sedan -99 170hkr + 9-5 2,3T Aero SC -02 250hkr(under bearbetning)
    Stock is enoughPOWERto kill anybody"

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937

    Re: Vad kostar era bilar att äga?

    Citat Ursprungligen postat av risig9000
    Fast jag tycker det är lite orättvist att räkna parkering, trängselskatt, försäkring i dessa jämförelsekalkyler. Om det är en "extrem" bil kan försäkring vara vettig att ta med, men är det en vanlig saab turbo bör det räknas bort.

    Likaså tvätt, trimmning, extrema fälgar etc tycker jag man för referensen ska räkna bort, däck däremot får man väl räkna med även om beggade 15" kinadäck eller 19" premiumdäck slår rätt hårt på kalkylen... Bränsle kan man ju ta med om man slår ut kostnaden per mil.

    Intressant läsa iallafall...
    Om man vill jämföra olika bilmodeller med varandra bör man nog plocka bort saker som påverkas av vem ägaren är (t.ex. trängelskatt, parkering m.m.).

    Fast min tanke var mer att få ihop den faktiska totalkostnaden som en ögonöppnare. Sedan tycker jag även det är intressant att jämföra hur livsstil påverkar milkostnaden, t.ex. Bollmans milslukande på landet.

    Att jag personligen har en hög milkostnad är inte överraskande p.g.a. min livsstil (=garage i Stockholms innerstad och att jag åker kommunalt till jobbet vilket håller nere antalet körda mil). Så där blir det även en intressant jämförelse med alternativen taxi, hyrbil o.s.v.

    Citat Ursprungligen postat av 71jojje
    men som sagt avräkning kan man ej se som utgift...
    På redovisningsspråk är avskrivningen (=värdeminskningen) inte en utgift utan en kostnad. Jag menar att värdeminskningen måste tas med i totalkostnaden, för det är trots allt vad bilen kostar dig även om du just för tillfället inte tar pengar ur din plånbok för att betala värdeminskningen - men vid någon tidpunkt kommer du behöva casha upp för värdeminskningen.

    Citat Ursprungligen postat av 71jojje
    skulle du köpa något begagnat om värdeminskningen va typ bara 5000:-/år eller skulle du ta nytt..
    Självklart måste den förväntade värdeminskningen tas med i kalkylen när man funderar på att byta bil, vilket givetvis är till förmån för en rejält begagnad bil om syftet bara är att frakta runt häcken så billigt som möjligt. Men som med så mycket annat är man ibland beredd att betala extra om man får något mervärde. I mitt fall handlade det om att jag fick barn och då dög inte en i dagens mått mätt osäker og900 2-dörrars utan luftkonditionering (min dotter hann bli 7 månader innan vi uppgraderade oss). En då 7 år gammal 9-5a framstod som det ekonomiskt sett vettigaste alternativet när kravlistan var "stor kombi och hög säkerhet inklusive ESP".

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    570

    Re: Vad kostar era bilar att äga?

    Värdeminskningen är en av de största kostnaderna och tyvärr ofta förbisedd i köparens kalkyler. Men den skiljer sig naturligtvis grovt beroende på vilken bilmodell det handlar om och hur mkt tur man har.

    Min f.d. 9-5 MY06 (i signaturen) köpte jag 2009-07 för 125 kkr. Jag sålde den 2012-07 för 90 kkr. 35 kkr i minskning på exakt tre år anser jag är väldigt positivt, i synnerhet för en SAAB.

    Min nuvarande Honda köpte jag 2012-07 för 175 kkr. För två veckor sedan (alltså cirka ett år senare) sålde en bilhandlare i norrland en identisk bil som min, samma miltal, motor, utrustning, samma fina skick o.s.v. (annan färg dock) för 169 kkr. Detta ger teoretiskt en värdeminskning på nära noll på ett år om den vore representativ.

    Detta visar väl mest att det handlar om att sälja och köpa vid rätt tillfälle och av rätt köpare/säljare. Där handlar det mycket om tur. Men det kan göra en väsentlig skillnad när man efter ett avslutat bilägande summerar milkostnaden.
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    81

    Re: Vad kostar era bilar att äga?

    Köpte min typ fullutrustade 9-5:a -07, hösten 2009, välhållen referensbil från Saab i Trollhättan med 22000 mil på mätaren för 75000kr. Har kört ca 5000 mil på 4 år, kanske kan vara värd 45000 idag?

    Värdeminskning 30tkr eller 7,5tkr/år
    Vägskatt & besiktning 10tkr eller 2,5tkr/år
    Trängselskatt 14tkr eller 3,5tkr/år
    Garageplats 50tkr eller 12,5tkr/år
    Reparation/delar 5000 eller 1,25tkr/år
    Service 12,5tkr eller 3,1tkr/år
    Däck&fälg 4tkr eller 1,0tkr/år
    Försäkring 40tkr eller 10tkr/år
    OBS! Förbrukningsvaror (spolarvätska, tvätt, glödlampor och inte minst BENSIN) är inte medräknat.

    Alltså 165,5tkr sedan inköp för 48 månader sedan, vilket blir 3500/månad eller ca 33kr/mil exklusive bränsle.

    Jag bor i Stockholms innerstad och har haft en relativt "billig" garageplats halva tiden och parkerat på gatan resten. Känns ju helgalet att den överlägset största utgiften varit till stockholms stad i form av trängselskatt och parkering för 64000 tusen!!!

    Får citera min far: "En bil är ju ingen sparbössa direkt..."
    Saab 9-5 Vector 2,3T -07.

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937

    Re: Vad kostar era bilar att äga?

    Citat Ursprungligen postat av diggdagg
    Alltså 165,5tkr sedan inköp för 48 månader sedan, vilket blir 3500/månad eller ca 33kr/mil exklusive bränsle.
    I mina öron låter det som att du har en ganska anständig milkostnad (i Stockholms-ögon mätt) trots att du inte kör så våldsamt många mil per år...

Liknande ämnen

  1. nån som vet vad drivremmen kostar??
    Av Joel220 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-25, 12:56
  2. Vad kostar en T7 motor?
    Av Plupp i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-06-28, 19:40
  3. viggenpaket kostar???
    Av zeroova i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-02-25, 19:20
  4. Vad kostar EPC programet ?
    Av xor i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-02-13, 21:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •