Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 41

Ämne: sab 9-3 aero -01 saknar effekt?

  1. #1

    sab 9-3 aero -01 saknar effekt?

    hej boys and girls.

    har ett litet problem med min nya saab som jag vill få bukt på.

    bilen är trimmad med steg 1 bio från maptune just nu.(var org när jag köpte den)
    jag tycker den saknar det riktiga skjutet som 250hk bör ge. den laddar lite över mitten på det röda fältet på org mätaren och det svajjar inte utan är stabilt, bilen har tendenser ibland att vara svårstartad.

    jag har bytt soppa filter, stift(bcpr7es) och alla vacuum slangar utan resultat..kan en kass soppa pump ge mycket effekt förlust? den surrar/viner rätt bra och man hör det tydligt från passagerar sätet.

    har kvar att kolla dem blåa back ventilerna och rengöra Lmm, men då den har ett högre ladd än org(iaf enligt org turbo mätare) så tror jag inte på att ventilerna är dåliga, men jag kan ju ha fel..min gamla 9-5 2,3t steg 1 bio 235hk skjuter på fan så mycket mer än vad denna gör och denna ska ge 15hk till + ca 120kg lättare..

    har beställt en henko pump men om det inte är den som är felet?!, vad ska jag då kolla liksom? inga felkoder ger den och den har ny TK (3,7) ryker inget och drar ingen olja alls,går jämt o fint och turbon låter det inget ifrån.

    snälla hjälp en vilsen man

    tacksam för svar.
    MT steg 1 bio

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: sab 9-3 aero -01 saknar effekt?

    Gissar på blå backventiler och att du saknar mellan 50 och 100hk.
    Tänk på att om du kör E85 får du inte ut 250hk. Det brukar bli runt 220 till 230hk därför att original spridare inte klarar förse motorn med mer bränsle än så. 250hk får du bara på BF98.

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555

    Re: sab 9-3 aero -01 saknar effekt?

    Ta tid mellan 100-200km/h och återkom.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4

    Re: sab 9-3 aero -01 saknar effekt?

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Gissar på blå backventiler och att du saknar mellan 50 och 100hk.
    Tänk på att om du kör E85 får du inte ut 250hk. Det brukar bli runt 220 till 230hk därför att original spridare inte klarar förse motorn med mer bränsle än så. 250hk får du bara på BF98.

    ok så du tror på dem blåa allså? fast än laddet är mer än org (förbi det röda)?
    enligt deras sida ska det ge 250hk på både BF98 och e85 men spridar byte för steg 2 275hk.

    ska kolla 100-200, ska jag kolla på femman?

    mvh Johan
    MT steg 1 bio

  5. #5
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: sab 9-3 aero -01 saknar effekt?

    Citat Ursprungligen postat av johanbiff
    ok så du tror på dem blåa allså? fast än laddet är mer än org (förbi det röda)?
    enligt deras sida ska det ge 250hk på både BF98 och e85 men spridar byte för steg 2 275hk.

    ska kolla 100-200, ska jag kolla på femman?

    mvh Johan
    Jaså, förlåt jag läste fel. Trodde du menade mitten av gula fältet.
    Om du ska testa 100 - 200 så kör trean och fyrans växel, annars tar det en hel dag att slutföra.

  6. #6

    Re: sab 9-3 aero -01 saknar effekt?

    Har nu provat rycka R-slangen utan skillnad.
    tog ett test 100-190km/h det tog 37sek(!!) på femmans växel. så vist är det något fel! men vad?
    jag filma det även, finns det något sätt att bifoga filen här på forumet eller måste man lägga upp det på youtube först och länka?

    Mvh

    Johan
    MT steg 1 bio

  7. #7

    Re: sab 9-3 aero -01 saknar effekt?

    Här är klippet.. jag gasar fullt!

    http://www.youtube.com/watch?v=zMJUwv3O ... e=youtu.be


    mvh Johan
    MT steg 1 bio

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: sab 9-3 aero -01 saknar effekt?

    Citat Ursprungligen postat av johanbiff
    Här är klippet.. jag gasar fullt!

    http://www.youtube.com/watch?v=zMJUwv3O ... e=youtu.be


    mvh Johan
    Förstoppad katt?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  9. #9

    Re: sab 9-3 aero -01 saknar effekt?

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av johanbiff
    Här är klippet.. jag gasar fullt!

    http://www.youtube.com/watch?v=zMJUwv3O ... e=youtu.be


    mvh Johan
    Förstoppad katt?

    kan ju vara så men då hade jag väl haft sjukt dåligt ladd och det har jag ju inte, den är dessutom ny besiktigad med fina värden. hade en 200sx innan där katten var stoppad på och då hade jag så mycket mottryck så den ladda 1/3 av vad den skulle.
    provade även min brors TK idag och det var samma visa = skitslö

    hoppas det är pumpen då den är väldigt tjurig vid kallstart, Den har gått snart 26000mil den stackaren. men kan den dra ner effekten så pass mycket? som sagt laddet finns där men inte kraften.

    MVH Johan
    MT steg 1 bio

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    113

    Re: sab 9-3 aero -01 saknar effekt?

    Mätaren du har inne i bilen som sitter oginal den som är vit/gul/röd har för mig att de inte är en turboladdare. Utan hur mycket luft bilen begär. Har du kollat på din Wastegatestång o kollat så att den inte har råkat hoppa ur. Hoppar den ur så laddar din turbo ingenting i princip. O du tappar ungefär 100hk minst!
    Min banbil: http://www.garaget.org/?car=303916
    Vågar du utmana mig på banan?

  11. #11

    Re: sab 9-3 aero -01 saknar effekt?

    Citat Ursprungligen postat av Fireztorm
    Mätaren du har inne i bilen som sitter oginal den som är vit/gul/röd har för mig att de inte är en turboladdare. Utan hur mycket luft bilen begär. Har du kollat på din Wastegatestång o kollat så att den inte har råkat hoppa ur. Hoppar den ur så laddar din turbo ingenting i princip. O du tappar ungefär 100hk minst!

    jaha! trodde helt klart att det hade med laddet att göra då den följer spoolupen så att säga..ska kolla det!

    mvh

    Johan
    MT steg 1 bio

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    113

    Re: sab 9-3 aero -01 saknar effekt?

    Citat Ursprungligen postat av johanbiff
    Citat Ursprungligen postat av Manick

    Förstoppad katt?

    kan ju vara så men då hade jag väl haft sjukt dåligt ladd och det har jag ju inte, den är dessutom ny besiktigad med fina värden. hade en 200sx innan där katten var stoppad på och då hade jag så mycket mottryck så den ladda 1/3 av vad den skulle.
    provade även min brors TK idag och det var samma visa = skitslö

    hoppas det är pumpen då den är väldigt tjurig vid kallstart, Den har gått snart 26000mil den stackaren. men kan den dra ner effekten så pass mycket? som sagt laddet finns där men inte kraften.

    MVH Johan

    De har ingenting med bränslepump att göra. Antingen fungerar den eller så fungerar den inte alls. Att den är tjurig vid kallstart är ganska vanligt med E85, Därför blir de E70 när de börjar bli för kallt här i sverige, för annars startar inte bilarna
    Min banbil: http://www.garaget.org/?car=303916
    Vågar du utmana mig på banan?

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: sab 9-3 aero -01 saknar effekt?

    Citat Ursprungligen postat av johanbiff
    Citat Ursprungligen postat av Fireztorm
    Mätaren du har inne i bilen som sitter oginal den som är vit/gul/röd har för mig att de inte är en turboladdare. Utan hur mycket luft bilen begär. Har du kollat på din Wastegatestång o kollat så att den inte har råkat hoppa ur. Hoppar den ur så laddar din turbo ingenting i princip. O du tappar ungefär 100hk minst!

    jaha! trodde helt klart att det hade med laddet att göra då den följer spoolupen så att säga..ska kolla det!

    mvh

    Johan
    Men... NEJ!

    Den visar INTE begärd luft, den visar uppmätt luftmassa.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  14. #14
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: sab 9-3 aero -01 saknar effekt?

    Tittade på klippet. En 150hk lättrycksturbo går bättre än sådär.

    Citat Ursprungligen postat av Fireztorm
    Mätaren du har inne i bilen som sitter oginal den som är vit/gul/röd har för mig att de inte är en turboladdare. Utan hur mycket luft bilen begär. Har du kollat på din Wastegatestång o kollat så att den inte har råkat hoppa ur. Hoppar den ur så laddar din turbo ingenting i princip. O du tappar ungefär 100hk minst!
    Nästan rätt, men ändå fel. Mätaren visar inte begärt luftmassaflöde. Den visar det faktiska luftmassaflödet, avläst av luftmassamätaren.

    Antingen tror jag luftmassamätaren ger helt fel värden, eller så tror jag det försvinner en stor mängd luft någonstans på vägen.

    Jag råkade spränga loss mitt tryckrör från spjällhuset en gång när jag skulle göra en omkörning, då gick min ungefär sådär. I praktiken var det som att man hade "kopplat bort" turbon. Skillnaden var att jag såklart fick en hel drös med felkoder och spjällhuset gick in i limp home. Din motorlampa verkar ju inte lysa?

  15. #15

    Re: sab 9-3 aero -01 saknar effekt?

    Citat Ursprungligen postat av Fireztorm
    Citat Ursprungligen postat av johanbiff


    kan ju vara så men då hade jag väl haft sjukt dåligt ladd och det har jag ju inte, den är dessutom ny besiktigad med fina värden. hade en 200sx innan där katten var stoppad på och då hade jag så mycket mottryck så den ladda 1/3 av vad den skulle.
    provade även min brors TK idag och det var samma visa = skitslö

    hoppas det är pumpen då den är väldigt tjurig vid kallstart, Den har gått snart 26000mil den stackaren. men kan den dra ner effekten så pass mycket? som sagt laddet finns där men inte kraften.

    MVH Johan

    De har ingenting med bränslepump att göra. Antingen fungerar den eller så fungerar den inte alls. Att den är tjurig vid kallstart är ganska vanligt med E85, Därför blir de E70 när de börjar bli för kallt här i sverige, för annars startar inte bilarna
    njaa..min förra 9-5a med samma steg 1 bio är inte så, visst att när det började bli - grader så drog den kanske 2varv extra men inte så här som denna gör, jag kan köra den på starten i 15sek och den hackar till för att sedan dö igen..jag måste hålla gas för att få igång den och så tror jag inte det ska vara även med 100% e85 i tanken var 9-5 aldrig så tjurig.

    mvh

    johan
    MT steg 1 bio

  16. #16

    Re: sab 9-3 aero -01 saknar effekt?

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Tittade på klippet. En 150hk lättrycksturbo går bättre än sådär.

    Citat Ursprungligen postat av Fireztorm
    Mätaren du har inne i bilen som sitter oginal den som är vit/gul/röd har för mig att de inte är en turboladdare. Utan hur mycket luft bilen begär. Har du kollat på din Wastegatestång o kollat så att den inte har råkat hoppa ur. Hoppar den ur så laddar din turbo ingenting i princip. O du tappar ungefär 100hk minst!
    Nästan rätt, men ändå fel. Mätaren visar inte begärt luftmassaflöde. Den visar det faktiska luftmassaflödet, avläst av luftmassamätaren.

    Antingen tror jag luftmassamätaren ger helt fel värden, eller så tror jag det försvinner en stor mängd luft någonstans på vägen.

    Jag råkade spränga loss mitt tryckrör från spjällhuset en gång när jag skulle göra en omkörning, då gick min ungefär sådär. I praktiken var det som att man hade "kopplat bort" turbon. Skillnaden var att jag såklart fick en hel drös med felkoder och spjällhuset gick in i limp home. Din motorlampa verkar ju inte lysa?
    nä hade jag bara fått felkoder hade jag blivit glad men ingenting faktiskt 9-5an jag hade sköt jag oxå några vacuum slangar på men då tändes lampan direkt så nått läckage tror jag inte den har tyvärr.

    mvh Johan
    MT steg 1 bio

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: sab 9-3 aero -01 saknar effekt?

    Det kan inte vara så enkelt att din luftmassemätare visar fel då? Att bilrackarn tror den får rätt mängd luft och att det ser ut så på mätarn?
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  18. #18
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: sab 9-3 aero -01 saknar effekt?

    Testa med en annan luftmassamätare. Om du fortfarande har 9-5'an kan du testa att ta LMM från den så slipper du köpa en ny bara för att testa.

  19. #19

    Re: sab 9-3 aero -01 saknar effekt?

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Det kan inte vara så enkelt att din luftmassemätare visar fel då? Att bilrackarn tror den får rätt mängd luft och att det ser ut så på mätarn?
    Jag kopplade faktiskt ur Lmm igår men då gick den faktiskt sämre(hur det nu är möjligt) och då "funkar" den väl? Får man felkoder när Lmm`n är kass?

    mvh Johan
    MT steg 1 bio

  20. #20

    Re: sab 9-3 aero -01 saknar effekt?

    Citat Ursprungligen postat av Brisse
    Testa med en annan luftmassamätare. Om du fortfarande har 9-5'an kan du testa att ta LMM från den så slipper du köpa en ny bara för att testa.

    Är det samma Lmm i alla Saabar med T7? isf kan jag testa min Brors, men trodde inte det gick!?

    mvh Johan
    MT steg 1 bio

Liknande ämnen

  1. SAAB 9-3 1,8t SC - 08 BioPower , saknar effekt
    Av Jimpa_31 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-02, 21:45
  2. Bilen rycker och saknar effekt vid gaspådrag.
    Av Robolas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-06-10, 10:26
  3. Saab 9000 2,3T 240hk saknar effekt ? :/
    Av Macke_sk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-02-27, 23:54
  4. 9-5 SC 2.3t -03, Saknar lite effekt
    Av Speed Racer i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-04-01, 20:04
  5. Bytte DI kassett-Saknar effekt
    Av stoffe R i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-18, 10:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •