Jag har fylt min MY05 9-5 med Envirosafe. Jag har mätt med en infraröd mätare, och AC'en blåser -3,5 grader.
Hur kaldt blåser era klimatanlägningar?
Jag har fylt min MY05 9-5 med Envirosafe. Jag har mätt med en infraröd mätare, och AC'en blåser -3,5 grader.
Hur kaldt blåser era klimatanlägningar?
Dag Bøsterud
1990 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv
2005 Saab 9-5 2,0t Vector Sport
~ 7 grader vid mittutblåset.
9-3 2,0t cab, -99
9-3 Sc TTID4, -11
minusgrader bör det inte bli - då kan evaporatorn börja frysa och det blir stopp i ventilationen efter ett tag pga frost fyllt upp i dess flänsarna.
är det ON/OF-kompressor på bilen (den klickar på och av i 15-30 sekunds intervall vid lägre fart på ventilationen) när den fungerade innan så kan det indikera att sensorn/termostaten på evaporatorn inte fungerar då den normalt skall stänga av kompressorn så fort luften är för kall - under nolla.
börja tjocka röret från torpedväggen vara frosting och inte blöt av kondens så är det också indikation att ovanstående frostskyddstermostaten inte fungerar.
---
bilar med variabel kompressions-kompressor kan ge för hög eller för låg temperatur beroende på blandningen i den fyllda HC (kvoten mellan isobutan och propan) och blir det minusgrader så indikerar det för mycket propan i blandningen då dessa är reglerade mellan av och på-läge kring 2.15 Bar övertryck på sugsidan eller motsvarande 2 grader C för R134a.