Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Saab 9-3 aero -10 råd om chippning

  1. #1
    Sugmotor Teequees avatar
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    44

    Saab 9-3 aero -10 råd om chippning

    Hallå alla saabägare!

    Efter några månader utav intressant läsning och kikande här på forumet så bestämde jag mig för att regga mig

    Jag har nyligen bytt bort min gamla saab 9-3 04a och införskaffat mig en 9-3 2.0t Aero Biopower -10 som gått strax över 10 000 mil. Är hur nöjd som helst! Då jag blev lite bortskämd med att jag hade den andra bilen (9-3 1.8t linear -04) chippad så var jag lite sugen på att göra detsamma med den nya. Den förra bilen var chippad av en firma med väldigt få bokstäver, men blev aldrig riktigt nöjd då jag fick en väldigt ryckig bil samt diverse delar som jag fick byta efter de. Bilen hade då gått strax över 13 000 mil så ska väl ha de osagt om de var pga valet av firma till att chippa bilen, kanske var delar som började bli slitna?

    Läst igenom varje trimtråd jag kunnat hitta så snappat upp en hel del, men ändå vissa saker jag skulle vilja få bekräftade utav er, lite mer rutinerade rävar

    * Läst väldigt mycket bra om Maptun och Nordic. Skiljer några tusenlappar i pris. Hos maptun kan jag läsa mig till att dom lämnar motorgaranti vid chippning hos dem, något som även erbjuds hos nordic eller är de en av anledningen till prisskillnaden?

    *10200mil på mätaren. Min förra chippades vid lite över 13000 och fick långt ifrån en perfekt bil. Något man får räkna med om man chippar den vid så ''höga'' miltal eller hade jag bara lite otur? (Kör väldigt lugnt, relativt lite stadskörning. Men älskar dedär lilla extra vid omkörningar )

    Gissar på att detta kan ha funnits med i någon av alla trådar som skrivits tidigare så ber om ursäkt ifall de blir något som upprepats. Men svårt att snappa upp allt, alltid något som rinner mellan fingrarna...

    Mvh

    Johan
    Nu: Saab 9-3 Aero Biopower -10 Steg 1
    Tidigare: Saab 9-3 Linear -04 BSR Steg 1
    http://www.garaget.org/jordklotet

  2. #2
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 706
    Medlem#
    6850

    Re: Saab 9-3 aero -10 råd om chippning

    Trimmade min vid 27000mil

    Nemas problemas...

    Dock en individuell mappning !

    Och tror inte direkt garantier gäller på dom milen ändå.

    Lättast är att fråga Nordic om deras garanti samt maptun för hur ska vi säkert kunna svara dig på det?

    Nordic och maptun är ju stora i Saab världen och vem du än väljer blir du nog lika nöjd som med den andra .

    Sen har då bägge firmor haft sina "bakslag" som lika gärna kan va bilens fel pga handhavandefel vid servicar osv men det gnälls snabbt på forum att Ditten el Datten gör skitfarliga program medan 99% av de andra bilar håller.


    Så , du kal nog välja vem du vill, och är garanti viktigt så välj den firman du fått bäst garanti ifrån
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    474

    Re: Saab 9-3 aero -10 råd om chippning

    Rätta mig om jag har fel, men lägger inte Nordic sig på lite lägre siffror än de andra?
    Eller har det med dynamisk/statisk mätning att göra?
    Eller är det så att man medvetet lägger sig lite lägre för att det ska bli så driftbart som möjligt?
    Saab 9-3 SC 2.0t 2009 (snart med..TD04-14t + 550cc, 260hk/360nm!)

  4. #4
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 706
    Medlem#
    6850

    Re: Saab 9-3 aero -10 råd om chippning

    Citat Ursprungligen postat av maaaakn
    Rätta mig om jag har fel, men lägger inte Nordic sig på lite lägre siffror än de andra?
    Eller har det med dynamisk/statisk mätning att göra?
    Eller är det så att man medvetet lägger sig lite lägre för att det ska bli så driftbart som möjligt?
    Självklart kan det diffa i bromsbänk till bromsbänk, men steg 1 finns en anledning till att många har lägre effekt, som du skriver driftsäkerhet....

    Steg 1 Aron tune 250hk vs steg 3 Bengt i svängen 250hk , så KAN det betyda mer driftsäkert steg 3 än Aron steg 1 pga lägre mottryck med 3" downpipen och 2.5" alt 3" catback..

    Dessutom blir det ju mer värme av Aron än Bengt vilket borde betyda att Arons effekt mattas av snabbare än Bengts. Vilket Bengt vinner på i längden
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  5. #5
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 199
    Medlem#
    3186

    Re: Saab 9-3 aero -10 råd om chippning

    Prismässigt så ligger Nordic lite lägre sedan Maptun och därefter Hirsch.

    Nordic, 3000kr:
    http://www.blocket.se/ostergotland/Bill ... ?ca=16&w=3

    Maptun, 7900kr(?kan ej se hemsidan just nu)

    Hirsch 12900 inkl papper för regbes.:
    http://www.hirsch-performance.ch/Conten ... F270006181

    Gör det själv ca 2000kr och många timmars arbete för att lära sig systemet...
    ///Mackanized
    Tillbaka

  6. #6
    Sugmotor Teequees avatar
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    44

    Re: Saab 9-3 aero -10 råd om chippning

    Tack och bock för snabba svar!

    3000:- från Nordic låter ju bara för bra? läste mig till 5995:- eller liknande på deras hemsida. Såvidare dom inte kör någon kampanj nu eller liknande. För isåfall är ju valet glasklart, man bor ju inte i s(n)åland för inget!

    Jo nästa dumma fråga:
    Maptun skickar med en ppc ( om de heter samma som hos bsr) där du lätt kan koppla ur trimmet om så önskas om jag fattat de rätt. Är de samma med Nordic? Tänkte jag skulle slå en signal nu i veckan när jag kan springa ifrån på jobbet några minuter. Har strax över 30 mil att köra enkelresa så blir ju en liten dagsutflykt
    Nu: Saab 9-3 Aero Biopower -10 Steg 1
    Tidigare: Saab 9-3 Linear -04 BSR Steg 1
    http://www.garaget.org/jordklotet

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    594

    Re: Saab 9-3 aero -10 råd om chippning

    Maptuner är typ 1 liten ppc box som du kan växla via obd till original eller trim.. Nordic får du skicka din styrbox till eller köra dit.. I mitt fall betalade jag, extra pengar till Nordic för att få behålla min originalbox original.. Dvs jag kan själv skifta boxar Hur jag vill..

    Har Maptun på min ttid och Nordic på min og Aero nöjd med båda

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    276
    Medlem#
    8395

    Saab 9-3 aero -10 råd om chippning

    Har för mig att Nordic ocksa har box. Men vad ska man med den till?
    SAAB 9-3 SC Aero V6 2008 (uttagen 2010)

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    594

    Re: Saab 9-3 aero -10 råd om chippning

    Citat Ursprungligen postat av peta
    Har för mig att Nordic ocksa har box. Men vad ska man med den till?

    Du menar Nordic ncu.... Ja den tror jag det inte blev så mkt med mer än tanke..

    Nä det är ju ingenting och ha en plastmojäng ifall svärmor ska låna bilen 1 vecka eller din mjukvara behövs uppgraderas och trimfilen skrivs över, bilen kanske ska säljas och blockets begagnat försäkringar gäller inte med trim eller din egen försäkring..
    Därför är det bra och ha båda

  10. #10
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 706
    Medlem#
    6850

    Re: Saab 9-3 aero -10 råd om chippning

    Citat Ursprungligen postat av peta
    Har för mig att Nordic ocksa har box. Men vad ska man med den till?
    Hade Nordic st1 till min fd 9-3ss 2003 när den kom ut,
    150hk till 210hk gick som en dröm, med "ppc"

    Såg exakt ut som bsr:s dosa så om det var nåt tillfälligt samarbete?

    Köpte inte dosan själv utan Saab "bilexpo" själva erbjöd sig att trimma min bil i samband med köp.
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    594

    Re: Saab 9-3 aero -10 råd om chippning

    Citat Ursprungligen postat av Purex
    Citat Ursprungligen postat av peta
    Har för mig att Nordic ocksa har box. Men vad ska man med den till?
    Hade Nordic st1 till min fd 9-3ss 2003 när den kom ut,
    150hk till 210hk gick som en dröm, med "ppc"

    Såg exakt ut som bsr:s dosa så om det var nåt tillfälligt samarbete?

    Köpte inte dosan själv utan Saab "bilexpo" själva erbjöd sig att trimma min bil i samband med köp.
    OK ja det är inget dem har idag iallafall trimma min bil därifrån för ca 4 veckor sen...

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    276
    Medlem#
    8395

    Re: Saab 9-3 aero -10 råd om chippning

    Citat Ursprungligen postat av kolven28
    Citat Ursprungligen postat av peta
    Har för mig att Nordic ocksa har box. Men vad ska man med den till?

    Du menar Nordic ncu.... Ja den tror jag det inte blev så mkt med mer än tanke..

    Nä det är ju ingenting och ha en plastmojäng ifall svärmor ska låna bilen 1 vecka eller din mjukvara behövs uppgraderas och trimfilen skrivs över, bilen kanske ska säljas och blockets begagnat försäkringar gäller inte med trim eller din egen försäkring..
    Därför är det bra och ha båda
    Svärmor får knappast låna bilen ...
    SAAB 9-3 SC Aero V6 2008 (uttagen 2010)

  13. #13
    Sugmotor Teequees avatar
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    44

    Re: Saab 9-3 aero -10 råd om chippning

    Fick aldrig användning utav min ppc från Bsr på min andra bil, men när jag skulle byta in min gamla bil så ville han inte ta emot den utan ppc:n. ( ville knappt byta in den alls pga att den va trimmad men efter massa dösnack om fotboll då vi hade samma favoritlag så gav han med sig )

    Kolven28: Kommer du ihåg hur mycket du fick betala extra för att få behålla originalboxen?
    Nu: Saab 9-3 Aero Biopower -10 Steg 1
    Tidigare: Saab 9-3 Linear -04 BSR Steg 1
    http://www.garaget.org/jordklotet

Liknande ämnen

  1. chippning saab 9000 aero
    Av Tompa__ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-24, 15:11
  2. [LÖST] Byta till Aero turbo, samma effekt som Aero vid chippning? 9000 2.3 Turbo
    Av Fisherboy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-08-21, 17:42
  3. Saab 95 Aero spikar vid chippning
    Av Dahlberg_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-07-02, 20:49
  4. problem med laddtryck efter chippning. 9-3 aero -01 (nordic)
    Av urban.w i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-20, 12:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •