Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Högre effekt med etanol - sant eller ej?

  1. #1

    Högre effekt med etanol - sant eller ej?

    Jag körde SAAB i 25 år (V4, 99, 900 och 900S) men har kört Volvo (850 och V70N) de senaste 10 åren. Nu funderar jag ev. på att köpa en sen 9-5 kombi igen, främst pga. de (förhoppningsvis) lägre driftskostnaderna. I annonser med 9-5:or med 2.0 Biopower så står ibland att motorn ger mer effekt om man kör på etanol, men jag har inte lyckats hitta någon mer info om detta. Är det sant att man kan köra bara på etanol utan ändring av mjukvaran, och att effekten ökar så fall? Vilka årsmodeller av 9-5:an eller motorer gäller detta på? Vad händer med effekten om man kör på 50/50 delar bensin/etanol? Rekommenderas det att man kör på etanol på sommaren och bensin på vintern, eller är det bättre att köra på 50/50 året om?

    /Per

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220

    Re: Högre effekt med etanol - sant eller ej?

    Hej!

    Med rätt mjukvara så ger e85 mer effekt och en 9-5 Biopower har rätt mjukvara för att kunna köras på ren e85 lr blanda hur man vill.
    Alla SAABar som heter biopower kan köras på e85.
    Låt oss säga att en biopower ger 185hk på ren e85 och 150hk på ren bensin, blandar du 50/50 så hamnar nog effekten någonstans mitt imellan.
    Du kan köra e85 året runt om du vill men att man tankar en tank bensin lite då och då t.ex var 1000mil.

    Själv kör ja en 9-5 Aero som är Biopower konverterad funkar kalas.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 243

    Re: Högre effekt med etanol - sant eller ej?

    2.0t biopower ger 150 på bensin och 180 på E85.
    2.3t biopower ger 185 på bensin och 210 på E85 om minnet inte sviker

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 939

    Re: Högre effekt med etanol - sant eller ej?

    Jag tror Saab var ganska ensamma om detta med att plocka ur mer Effekt med E85 i sina motorer, mha att öka turbotrycket och labba med tändningen. Det kanske därför du är skeptisk Per? Men det är verkligen som skrivs ovan och Saab hade ganska mkt reklam om just detta på tiden då det begav sig så att säga. Mer hästar och mer miljö - klockrent! Själv kör jag en Aero med 230 hästar och den är E85/Biopower konverterad i efterhand och går som tåget på E85! Jag har inte mer toppeffekt på E85 då just denna motor, B235R, är ganska maxad original, men på E85 får jag rappare motor genom annorlunda ställd tändning och det är nästan Diesel-karaktär i bottenvridet på den och det känns som en mkt potent maskin trots tung och stor bil. På en 2,3t med biopowerfunktion så torde bottenvridet också vara mkt skönt.
    MEDLEM 7032.

  5. #5
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163

    Re: Högre effekt med etanol - sant eller ej?

    Välkommen hit!
    Anledningen till att man kan få ut högre effekt med e85 är att etanol har högre oktantal än bensin. Detta gör att turbotrycket kan skruvas upp utan att motorn spikar.
    /Johan

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 481

    Sv: Högre effekt med etanol - sant eller ej?

    Dock får man räkna med ökad förbrukning med ca 30% med E85 i tanken.

    Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 669

    Re: Högre effekt med etanol - sant eller ej?

    Citat Ursprungligen postat av kIM0h
    Du kan köra e85 året runt om du vill men att man tankar en tank bensin lite då och då t.ex var 1000mil.
    Lyckas du veva igång en BioPower på E75 när det är -25 grader ute så blir jag imponerad.

  8. #8
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220

    Re: Högre effekt med etanol - sant eller ej?

    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave
    Citat Ursprungligen postat av kIM0h
    Du kan köra e85 året runt om du vill men att man tankar en tank bensin lite då och då t.ex var 1000mil.
    Lyckas du veva igång en BioPower på E75 när det är -25 grader ute så blir jag imponerad.
    Inga problem på min bil iaf då ja gjort det ett par gånger
    Men en orginal biopower kan det vara lite problem men det får man skylla på SAAB.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 572

    Re: Högre effekt med etanol - sant eller ej?

    Jovisst ger en Saab Biopower mer effekt ju högre etanolinblandning de har. Skoj och lätt sätt att marknadsföra dessutom. Men man kan fundera på om inte ägarna hade uppskattat att man istället försökt få ner bränsleförbrukningen istället för att få mer effekt.
    På etanol drar bilen i storleksordningen 30%-mer bränsle, vilket motsvarar det lägre energivärdet etanol vs bensin, men bilarna har inte större bränsletank vilket gör att aktionsradien minskar i samma storleksordning.

    Egentligen var det aldrig något konstigt i att man fick mer effekt i en Saab om man körde på etanol. Det konstiga var att ingen annan biltillverkare "hängde på". Men det är väl sannolikt ett tecken på att många "sket i" att göra ordentliga programvaror för etanolkompatibla modeller, utan bara ville rida på vågen som miljöbil.... Ty de flesta andra bilfabrikanter gav varken mer effekt eller lägre bränsleförbrukning än de 30% man "räknar med"

    Värt att säga för en som inte kör etanolbil är att man bör varva med någon tank bensin en gång ibland för att tillgodose sig de smörjande egenskaperna bensinen har.
    Serviceintervallerna förkortas även om man kör på etanol!
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277

    Re: Högre effekt med etanol - sant eller ej?

    Citat Ursprungligen postat av Rodder76
    Men man kan fundera på om inte ägarna hade uppskattat att man istället försökt få ner bränsleförbrukningen istället för att få mer effekt.
    Fast det hade krävt hårdvaruändringar och kostat en hel del massa mer pengar.
    Dessutom tilläts man inte certa motorn för E85 utan för Bensin med möjlighet att alternativt tanka E85.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Högre effekt med etanol - sant eller ej?

    För att svara på trådskaparens fråga så är det väl egentligen så att man får mindre effekt på E85, men då SAAB valde att låta sina bilar få en annorlunda laddkurva och annan tändvinkel vid etanoldrift kunde man få ut mer effekt då bilen kördes på etanol.
    Det har ju också visats att man kan, med rätt teknik, få rätt så bränslesnåla etanolbilar. Min 9-5 Aero 2001 snittar 1,1l/mil etanol sett över många tusen mil. Lugn landsvägskörning går på 0,9/mil vilket får anses både miljövänligt och väldigt billigt!

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    502

    Re: Högre effekt med etanol - sant eller ej?

    Är det i det långa loppet "dumt" att köra etanol i en bil som inte är avsedd för det?
    Som tex min 9-5 2.0t 2004.
    Visst, oljan byter jag ändå var 500e mil, men annat som kan ta skada?
    Saab 9-3 SC 2.0t 2009 (snart med..TD04-14t + 550cc, 260hk/360nm!)

  13. #13
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Högre effekt med etanol - sant eller ej?

    Citat Ursprungligen postat av maaaakn
    Är det i det långa loppet "dumt" att köra etanol i en bil som inte är avsedd för det?
    Som tex min 9-5 2.0t 2004.
    Visst, oljan byter jag ändå var 500e mil, men annat som kan ta skada?
    Jag antar att din bil är mjukvarukonverterad till Biopower. En äkta Biopower har en hel del förändringar i bränslesystemet, men vi som har konverterat våra bilar kan lugnt påstå att det fungerar ganska bra med bara mjukvarukonvertering.

    Det absolut känsligaste är bränslepumpen. Håll lite extra koll på den. Om pumpen har gått över 15 000 mil så kan det vara värt att överväga ett byte.

  14. #14
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 016
    Medlem#
    3471

    Högre effekt med etanol - sant eller ej?

    Citat Ursprungligen postat av maaaakn
    Är det i det långa loppet "dumt" att köra etanol i en bil som inte är avsedd för det?
    Som tex min 9-5 2.0t 2004.
    Visst, oljan byter jag ändå var 500e mil, men annat som kan ta skada?
    Vet att BP motorerna har andra insugsventiler i toppen förutom det som redan nämnts i tråden. Kom inte ihåg varför man bytte ventiler på insuget när BP infördes.


    //B
    TapaTalk
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  15. #15
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163

    Re: Högre effekt med etanol - sant eller ej?

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    För att svara på trådskaparens fråga så är det väl egentligen så att man får mindre effekt på E85, men då SAAB valde att låta sina bilar få en annorlunda laddkurva och annan tändvinkel vid etanoldrift kunde man få ut mer effekt då bilen kördes på etanol.
    Hur menar du? Det är första gången jag ser påståendet att det är lägre effekt i E85 än BF95 Vad menar du med effekt? Energiinnehållet i E85 är lägre per liter än motsvarande bensin, men man kan som jag skrev tidigare enkelt plocka ur högre effekt ur motorn tack vare det högre oktantalet hos E85.
    /Johan

  16. #16
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Högre effekt med etanol - sant eller ej?

    Effekt=energiomvamdling/tidsenhet.
    Så, med samma mängd E85 som BF95 har vi mindre effekt. Men genom att spruta in ca 30% mer E85 per tidsenhet så får vi samma effekt som med BF95, och eftersom E85 ger mindre risk för motorskador på grund av t.ex. knack, kan vi spruta in ännu mer E85 och därmed få ut mer effekt.

  17. #17
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Högre effekt med etanol - sant eller ej?

    Fast egentligen är väl Biopowermodellerna mer eller mindre effektstrypta när de går på bensin. Det är ju ingen konst att ta ut samma effekt med bensin som med E85. Det märks om inte annat på t.ex. Hirsch uppgraderingar som ger måttliga ökningar med E85 men mer med bensin. Exempel: Biopower 1,8t får ett lyft från 175hk till 195hk på Etanol medans 1,8t(inte Biopower) ökar från 150hk till 195hk på bensin. Kan vi anta att 1,8t Biopower också har 195hk med bensin med Hirsch uppgradering?!

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Sävsjö
    Inlägg
    371

    Re: Högre effekt med etanol - sant eller ej?

    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378
    Fast egentligen är väl Biopowermodellerna mer eller mindre effektstrypta när de går på bensin. Det är ju ingen konst att ta ut samma effekt med bensin som med E85. Det märks om inte annat på t.ex. Hirsch uppgraderingar som ger måttliga ökningar med E85 men mer med bensin. Exempel: Biopower 1,8t får ett lyft från 175hk till 195hk på Etanol medans 1,8t(inte Biopower) ökar från 150hk till 195hk på bensin. Kan vi anta att 1,8t Biopower också har 195hk med bensin med Hirsch uppgradering?!

    http://extranet.hirsch-performance.ch/d ... /46/year/8
    Saab 9-5 Turbo 4 BioPower 2011
    Saab 9-3 2.0t Hirsch -06 Sommarbilen

  19. #19
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Högre effekt med etanol - sant eller ej?

    Det hela hänger ju på spridarna. För att få samma effekt på E85 som BF95 måste man spruta in ca 30% mer. Med andra ord kan man enkelt höja effekten på BF95 med 30%. Om det sen skall gå att höja effekten på E85 beror ju på hur mycket utrymme man har innan spridarna bottnar.

  20. #20
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Högre effekt med etanol - sant eller ej?

    [quote=turbo9-3][quote="Roger #2378":1n452aam]Fast egentligen är väl Biopowermodellerna mer eller mindre effektstrypta när de går på bensin. Det är ju ingen konst att ta ut samma effekt med bensin som med E85. Det märks om inte annat på t.ex. Hirsch uppgraderingar som ger måttliga ökningar med E85 men mer med bensin. Exempel: Biopower 1,8t får ett lyft från 175hk till 195hk på Etanol medans 1,8t(inte Biopower) ökar från 150hk till 195hk på bensin. Kan vi anta att 1,8t Biopower också har 195hk med bensin med Hirsch uppgradering?![/quote]

    [url="http://extranet.hirsch-performance.ch/data/Index/index/market/46/year/8"]http://extranet.hirsch-performance.ch/d ... /46/year/8[/url][/quote:1n452aam]
    Precis! Efter uppgradering har Biopowermodellerna troligtvis samma effekt på E85 som på BF95.

Liknande ämnen

  1. 18" Alu65 five spoke twin...eller nåt sånt
    Av sini i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-09-27, 15:48
  2. bilvärdering: sant eller falskt?
    Av erbus i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-06-27, 11:55
  3. etanol+og900=sant:)
    Av Keezo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-06-04, 02:19
  4. Saab 9-5 Aero Etanol +20% effekt ?
    Av Stefan B i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 105
    Senaste inlägg: 2004-11-29, 19:19
  5. Vridmoment vs effekt...eller vad betyder effekt...?
    Av wesslan_theman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2004-11-13, 13:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •