Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: 9-5 TiD 1,9 Automat motorlampa

  1. #1

    9-5 TiD 1,9 Automat motorlampa

    Motorlampan lyser och jag testade vad som kunde vara fel. Funkar som vanligt upp till 85 km i timmen. Sedan krånglar den och vill inte växla upp. Väldigt slö. Ingen onormal bränsleförbrukningen enl färddatorn. Motorn växlar ner vid gasning men ingen kraft. Lyckades få upp den i 110 men inte mer.
    Kan det ha något samband med att jag fixade glappet i styrningen genom att smörja spline i styraxeln? Lossade de tre skruvarna och började rucka lite i den, men insåg att testkontakt och annat satt fast i den. Lossade bara mattfliken.
    När jag startade sedan lyste motorlampan.
    Kan jag ha kommit åt någonting, och vad i så fall? En miljon sladdar där inne under luckan och farthållare oxå antar jag.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Sv: 9-5 TiD 1,9 Automat motorlampa

    Se först till att få felkoder utlästa.

    Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 492

    Sv: 9-5 TiD 1,9 Automat motorlampa

    Blir den så även om du stänger av jilen, startar och kör iväg? Provat att rycka minuspolen på bstteriet i 20 min så alla moduler nollar sig?

    Skickat från min GT-N8020 via Tapatalk 2
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  4. #4

    Re: 9-5 TiD 1,9 Automat motorlampa

    Tack det ska jag testa ... Dock betedde den sig likadant efter att stängt av och startat igen.

  5. #5

    Re: 9-5 TiD 1,9 Automat motorlampa

    Nu har jag varit på verkstan. Partikelfiltret verkar vara igensatt igen. Lite svårtolkad information. Men allt tyder på att partikelfiltret är tätt. Detta byttes nyligen enlilgt kvitton från tidigare ägare.
    Virvelspjället är bytt och likaså VGR-ventil. Bilen växlar ner i uppförsbacke på motorvägen och växlar inte upp förrän jag lättar lite på gasen och gasar igen.
    Tror att en tolkning av felkoden var att någon gastrycksgivare kunde vara trasig. Verkade vara lite olika om man läste av 2006 eller 2007 års modell.
    Någon som har en idè eller tips.
    Nollade även felkoden och testade om man kunde "bränna " rent partikelfiltret genom att köra på ganska höga varv under en kortare tid med varm motor... Men det gick inte, motorlampan tändes kort efter igen...

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 492

    Re: 9-5 TiD 1,9 Automat motorlampa

    Kan vara fel på tryckgivaren till ditt dpf (partikelfilter). Hur kör du bilen? Korta sträckor? Jag skulle ta den till SAAB som kör regenereringsprogram och rensar filtret. Sedan skulle jag när jag kör låsa asutomaten på 3an eller fyran och köra 5km på minst 3000 rpm för då får du upp avgastemperaturen och temperaturen i filtret som skall vara ca 650 grader. Då kan filtrets egna rening starta. Wynn har ett medel i lila flaska som du häller i tanken och som på något sätt sänker kraven för temperatur och förbränner sotet i filtret vid lägre temp.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  7. #7

    Re: 9-5 TiD 1,9 Automat motorlampa

    Tack för tipset. Ska lämna in den på måndag till Saab. Virvelspjället läcker. Det ska bytas. Så länge det är något fel på motorn, även innan motorlampan tänds så regenererar den inte för att undvika ev skador på motorn. Jag kör nästan bara motorväg, och 6 mil enkel väg så det borde vara idealiskt för en diesel. Men ska fundera på tillsatsen.
    Tack

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Fageräng, Vetlanda
    Inlägg
    261

    Re: 9-5 TiD 1,9 Automat motorlampa

    Hej

    Lite offtopic, men om motorlampan slocknar av sig självt efter att man reparerat, kommet den då regenerera av sig självt igen. Eller måste felet rensas ur minnet?

    Mvh Daniel
    99 turbo -78 Cardinalröd, 99 turbo -78 Svart, 9-3 1,9 TTID Vector kombi -10.
    Projekt 99 turbo -78 viewtopic.php?t=220649

  9. #9

    Re: 9-5 TiD 1,9 Automat motorlampa

    Ingen aning...

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-05-05, 11:35
  2. 03 SS - Motorlampa - SAI
    Av mkn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-25, 21:57
  3. Motorlampa 9-5 2.3t -02
    Av Styrman_Jansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-03-29, 19:16
  4. Volvos automat vs saabs automat klarar vad?
    Av aeromagnus i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-21, 14:59
  5. Motorlampa
    Av Johan F i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-01, 15:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •