Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: '03 9-5 Aero motorproblem

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    10

    '03 9-5 Aero motorproblem

    Hej,
    Min '03 9-5 Aero dog när frugan var ute och åkte med ungarna i veckan. Har inte haft några störningar innan dess (någon gång har den hostat till vid fullgas i sportläge runt 3000+ rpm). Efter den lagt av vägrar den starta igen. Trailade hem den i Torsdags och har bytt delar samt felsökt enligt nedan.

    Bilens information:

    - SAAB 9-5 Aero (250hk)
    - Årsmodell 2003
    - Automatlåda
    - Inga modifikationer, 100% original
    - 16000 mil

    Diagnos:

    - Motorn startar ej. Sporadiskt kan den hosta till vid startförsök.

    Kontrollerat och åtgärdat:

    - Bytt tändkassett. Hade en billig kopia från skruvat.se som 3 av spolstrutarna släppte på när jag tog bort den för att känna om kontakten luktade bränt. Nya kassetten är originaldel från Mekonomen.
    - Bytt vevaxellägesgivare.
    - Kontrollerat bränslepumpens funktion genom att ta bort till-slangen till pumpen undernbaksätet och verifierat att den pumpar ut soppa. Kunde nämligen inte höra ngt surr vid påslag av tändningen.
    - Kontrollerat att bränslerelä under instrumentpanelen knäpper till.
    - Kopplat in ELM327 och får status att inga aktuella/historiska felkoder finns lagrade i datorn.
    - Kontrollerat att samtliga säkringar är hela.
    - Startar inte med startgas.

    Egna Teorier:

    - Jag har INTE kontrollerat om bränsle når hela vägen fram till bränslebryggan. Har aldrig bytt bränslefiltret, känns dock lite långsökt att filtret helt plötsligt skulle stoppa bränsletillförseln. Ska jag ta bort anslutningen efter filtret och kontrollera?
    - Har inte kollat om stiften ger gnista.
    - Hittar inga lösa vakumslangar eller liknande, kan en lossnad slang någonstans orsaka startproblemen?
    - Stiften är torra som snus trots att jag försökt starta flertal ggr. Normalt?
    - Kedjan kuggat över? Den har rasslat lite.

    Längre än så kommer jag inte, har ni kunniga några tips på saker jag kan ha missat? Har ingen direkt erfarenhet.

    Mvh
    JockeH

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: '03 9-5 Aero motorproblem

    Kollat säkringarna? finns ju en ignition som va trasig på en bil för nåra månader sen.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    134
    Medlem#
    8759

    Re: '03 9-5 Aero motorproblem

    Har du bra bränsletryck uppe vid railen? Startar den på startgas?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    10

    Re: '03 9-5 Aero motorproblem

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Kollat säkringarna? finns ju en ignition som va trasig på en bil för nåra månader sen.
    Ja, säkringarna har jag kollat. Förutom de vid batteriet, ska gå igenom samtliga igen för säkerhets skull.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    10

    Re: '03 9-5 Aero motorproblem

    Citat Ursprungligen postat av mickeopel
    Har du bra bränsletryck uppe vid railen? Startar den på startgas?
    Bränsletryck vid railen har jag inte kollat. Har bara kollat så pumpen trycker ur sig soppa under baksätet. Finns det ngt ställe att ansluta mätare utan att dra ur bränsleslangarna, eller är det enda alternativet?

    Nej, den startar inte på startgas. Har sprutat i pluggen ovanför spjällhuset.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    10

    Re: '03 9-5 Aero motorproblem -Uppdatering: Bränsle

    Fråga. När jag läser gamla trådar ang felsökning av vevaxellägesgivare så nämns det att man ska kunna se om varvtalsmätarn reagerar/hoppar till vid startförsök - gör den inte det så skickar inte givaren någon signal. Stämmer detta?

    Min varvtalsmätare reagerar ingenting när jag försöker starta och startmotorn drar runt, vevaxellägesgivaren är spritt ny och jag har svårt att tänka mig att jag kan ha monterat denna fel. Kontakten är också dubbelkollad.

    EDIT: 17:40:

    Testade start igen och varvmätarn ger faktiskt ifrån sig livstecken när jag vrider på tändningen, så jag får korrigera mig på det.

    Kontrollerade efter det att alla 4 stift ger gnista vilket de gör.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    10

    Re: '03 9-5 Aero motorproblem

    Har fortfarande problem. Har nu bytt bränslefilter och kollat att bränsle kommer till fuelrailen genom att lossa & stoppa slangen i en hink. Det verkar dock inte vara något vidare tryck. Den nippeln som sitter på fuelrailen är för att koppla in en tryckmätare antar jag. Har ingen mätare, men Biltema kanske har en som passar?

    Behövs det ett särskilt tryck för spridarna att fungera korrekt?

    Den startar ju inte på startgas heller. Jag har ju gnista. Börjar bli mörkt i tunneln nu.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    160
    Medlem#
    8435

    Re: '03 9-5 Aero motorproblem

    Det är en speciell anslutning på fuelrail (schraderventil) finns en guide här på forumet för att göra en egen. Tror inte det finns någon på biltema, ev i den stora dyra satsen de har men är tveksam. De finns på Ebay i alla fall.


    viewtopic.php?f=3&t=279000 guiden.
    Kör just nu:
    Saab 9-3X 2.0T BioPower XWD eLSD '10

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    10

    Re: '03 9-5 Aero motorproblem

    Citat Ursprungligen postat av therm
    Det är en speciell anslutning på fuelrail (schraderventil) finns en guide här på forumet för att göra en egen. Tror inte det finns någon på biltema, ev i den stora dyra satsen de har men är tveksam. De finns på Ebay i alla fall.


    viewtopic.php?f=3&t=279000 guiden.
    Ok, hur är det med trycket generellt - behövs ett visst tryck för spridarna att funka eller borde den starta ändå?

    Testade med startgas igen och den tänder till i jämn takt, men går inte. För att den ska tända till måste jag täcka för hålet med trasa samtidigt som jag sprutar.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    160
    Medlem#
    8435

    Re: '03 9-5 Aero motorproblem

    Har du inte ett korrekt tryck så får du en mager bränsleblandning (bör ge felkod efter ett tag) med dess följdeffekter. Den borde ge tecken på att vilja starta även om det är magert.

    Testa att trycka på den lilla piggen i ventilen på fuelrail när tändning är på och se hur pass strålen som kommer ut verkar, var lite aktsam bara så det inte skvätter ner för mycket på ev varma delar.

    Testat att byta batteri?
    Kör just nu:
    Saab 9-3X 2.0T BioPower XWD eLSD '10

  11. #11
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941

    Re: '03 9-5 Aero motorproblem

    Citat Ursprungligen postat av therm
    ... var lite aktsam bara så det inte skvätter ner för mycket på ev varma delar.
    Kan inte bli många varma delar där om maskin inte vill starta.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    10

    Re: '03 9-5 Aero motorproblem

    Citat Ursprungligen postat av therm
    Har du inte ett korrekt tryck så får du en mager bränsleblandning (bör ge felkod efter ett tag) med dess följdeffekter. Den borde ge tecken på att vilja starta även om det är magert.

    Testa att trycka på den lilla piggen i ventilen på fuelrail när tändning är på och se hur pass strålen som kommer ut verkar, var lite aktsam bara så det inte skvätter ner för mycket på ev varma delar.

    Testat att byta batteri?
    Nu vet jag inte om jag missat ngt, men om jag har tändningen på så ska alltså pumpen bygga lite tryck och då ska det alltså gå att trycka in ventilen på fuelrailen för att få en liten dusch?

    Det händer inget när jag trycker in ventilen. Ingen dusch, inget litet sipprande heller.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    160
    Medlem#
    8435

    Re: '03 9-5 Aero motorproblem

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Citat Ursprungligen postat av therm
    ... var lite aktsam bara så det inte skvätter ner för mycket på ev varma delar.
    Kan inte bli många varma delar där om maskin inte vill starta.
    Nej så sant men det kan ju finnas andra prytlar i närheten än bilen


    JockeH

    Japp när du drar på tändningen så bör du höra att pumpen surrar till i några sekunder. Sen ska du kunna trycka på det lilla stiftet. Det ska komma en rätt bra stråle om allt är som det ska.

    Så du kanske har något problem med trycket där ändå. Filter, Bränsletrycksregulator (längst till höger på fuelrail), Slangar i pumparmaturen.
    Kör just nu:
    Saab 9-3X 2.0T BioPower XWD eLSD '10

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    10

    Re: '03 9-5 Aero motorproblem

    Citat Ursprungligen postat av therm
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Kan inte bli många varma delar där om maskin inte vill starta.
    Nej så sant men det kan ju finnas andra prytlar i närheten än bilen


    JockeH

    Japp när du drar på tändningen så bör du höra att pumpen surrar till i några sekunder. Sen ska du kunna trycka på det lilla stiftet. Det ska komma en rätt bra stråle om allt är som det ska.

    Så du kanske har något problem med trycket där ändå. Filter, Bränsletrycksregulator (längst till höger på fuelrail), Slangar i pumparmaturen.
    Har testat igen och det kommer en ganska bra stråle från ventilen. Har testat detta vid flera tillfällen och det är alltid tryck nu. Men när jag skruvar ur mina stift så är de torra som snus och ingen bensinlukt. Det borde det väl vara när jag försökt starta några ggr på raken.

    Kan det vara något som gör att spridarna inte öppnar - styrbox eller liknande?

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    160
    Medlem#
    8435

    Re: '03 9-5 Aero motorproblem

    Du kan testa att lossa spridarbryggan (två bultarna) och sätta en liten petflaska på varje spridare och se om det kommer något öht när du försöker starta. De kanske är igensatta, vet inte om du kollat status på dessa. Kan vara lite tight att få upp den men lossar du lite på den svarta kabelkanalen på förarsidan så går det lite lättare.

    Styrningen låter jag vara osagt för det har jag ingen koll på, kablaget borde gå raka vägen till styret. Brott på kablar eller fel i boxen kanske inte är omöjligheter.
    Kör just nu:
    Saab 9-3X 2.0T BioPower XWD eLSD '10

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    114

    Re: '03 9-5 Aero motorproblem

    Har läst eller hört om någon vars drivsteget till spridarna lagt av, antar att det är nån mosfet trissa i t7 boxen, vilket resulterat i att spridarna inte öppnar.

    Att alla 4 spridarna skulle klabbat igen eller lagt av samtidigt låter ju inte särskilt troligt.
    Men gör som någon tipsa om, lossa spridarbryggan och se om du har bränsle ut från spridarna när du kör på starten.

  17. #17

    Re: '03 9-5 Aero motorproblem

    Varför fortsätta leta fel på bränslesystemet när du redan konstaterat att den ej går på startgas?
    Går den ej på startgas så kontrollera gnistan, har du gnista, kontrollera Kompression.
    Uffe.
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2003
    Saab 9-5 Aero Sportcombi 2001

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 aero -03 motorproblem, rök.
    Av Fatpy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-28, 22:33
  2. Motorproblem 93 Aero -01
    Av Jimi666 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-04, 15:02
  3. Motorproblem 9-3 Aero -01
    Av KAP_HPR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-12, 09:33
  4. Motorproblem 9-5 Aero -03?
    Av Jisstus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2006-03-23, 21:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •