Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 56

Ämne: Rostproblem Saab 9-5 griffin 2010

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    251

    Rostproblem Saab 9-5 griffin 2010

    Hallåj!

    Tänkte jag ville ha lite andra erferanheter av detta problem. Jag har rostproblem på en tre år gammal saab 9-5. En dörr har gravrost och är helt bortom räddning, övriga dörrar så kryper rosten i gångjärnen, kittet som sitter i vikningarna i dörrarna är inte täta mot plåten så det börjar rosta bakom. bubblar även precis runtomkring gångjärnen.

    Nu till det intressanta:

    Jag hårdgranskade farsans 9-5:a också en kombi förövrigt från 2004, den har inte en tendens till rost på samma ställen där min rostar, mycket intressant det här tycker jag, hände det något vid faceliften på 9-5orna? jag har även vart på firma och kollat in 9-5or före faceliften, och på bilar efter, det mest spännande där är att faceliftade bilarna har rost på samma ställen som jag, medans dom innan INTE har det.....

    Jag är mest helt paff över hur "icke premium" detta känns .....synd på en i övrigt jätteskön bil på alla vis.
    SAAB 9-3 Linear Sportsedan -2004

  2. #2
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 000
    Medlem#
    4706

    Re: Rostproblem Saab 9-5 griffin 2010

    Har börjat krypa rejält på insidan av en dörr på min oxå.
    Sedan börjar det tyvärr komma på bakskärmarna mot bakstötfångaren oxå
    Hoppas kunna få en del lackat under vintern hur jag skall göra med dörren vet jag inte riktigt.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    251

    Re: Rostproblem Saab 9-5 griffin 2010

    Sedär! Jag tycker det är så sjukt kasst så jag vet inte vad jag ska säga...
    SAAB 9-3 Linear Sportsedan -2004

  4. #4
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 000
    Medlem#
    4706

    Re: Rostproblem Saab 9-5 griffin 2010

    Citat Ursprungligen postat av -=Matte=-
    Sedär! Jag tycker det är så sjukt kasst så jag vet inte vad jag ska säga...
    Håller med nu är min en "gammal" m09 men mer än 4:a år tycker man det skall ta

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    251

    Re: Rostproblem Saab 9-5 griffin 2010

    Absolut, men som jag skrev, farsans 04 är helt rostfri i dörrarna.

    Så enligt min lilla "research" så hände något vid MY06... det är vad jag tror
    SAAB 9-3 Linear Sportsedan -2004

  6. #6
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182

    Re: Rostproblem Saab 9-5 griffin 2010

    De gjorde väl som med mycke annat när det skulle sparas, dvs snåla in...

    Rost på en 4år gammal bil känns jävligt illa.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    251

    Re: Rostproblem Saab 9-5 griffin 2010

    Yep, och min som det handlar om här, är en MY10 till och med...
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-02-22 klockan 17:41. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    SAAB 9-3 Linear Sportsedan -2004

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    251

    Re: Rostproblem Saab 9-5 griffin 2010

    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Har börjat krypa rejält på insidan av en dörr på min oxå.
    Sedan börjar det tyvärr komma på bakskärmarna mot bakstötfångaren oxå
    Hoppas kunna få en del lackat under vintern hur jag skall göra med dörren vet jag inte riktigt.

    Hur såg du det? Monterade du ner stötfångaren då? Jag kan inte se nått där på min iallafall, med fångaren monterad
    SAAB 9-3 Linear Sportsedan -2004

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 481

    Sv: Rostproblem Saab 9-5 griffin 2010

    Inte tillstymmelse till rost på min 09.

    Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  10. #10
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: Rostproblem Saab 9-5 griffin 2010

    +1, Har en -06

    Rost bakom passagerardörrens kit och rost på bakskärmar vid stötfångarkant.
    Jag rev ner stötfångare och blästrade, tillika skar jag bort allt kit på passagerardörren där rost fanns och blästrade.
    På med några vändor corrostabil och därefter färg.

    Och vill ni fortsätta leta rostrisker, plocka av bakhjul och innerskärm,
    på plåten som vetter mot bagaget brukar det finnas potential
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    75

    Re: Rostproblem Saab 9-5 griffin 2010

    Rost efter 3 år?

    Skäms nästan...
    Saab 9-3X 2.0T Biopower XWD -10 ~345hk Nordic
    https://www.garaget.org/?car=416069

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    72

    Re: Rostproblem Saab 9-5 griffin 2010

    Det trista i kråksången är att rosten äter sig under gynnsamma former 0,3mm per år,vilket innebär att om plåten är 0,9 så är det hål rätt igenom efter 3 år. Det är få bilar som har ett bra rostskydd idag, har sett Peugeot bilar med rejält med rost som bara är tre år gamla.

    Sen vad man gör när man har råkat få en sån bil är en annan sak. Man får överväga om man orkar med att blästra slipa grunda lacka och rostskydda.För min del så brukar jag leta delar som är okej i skicket och jobba med dessa.Sen så klart rostskydda hela bilen efter gamla konceptet då klarar dom sig länge.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    306

    Re: Rostproblem Saab 9-5 griffin 2010

    Katastrof - hittat rost på passagerarsidan vid gångjärnet, ganska rejält angrepp ser det ut som.
    Vad gör man? Lämna in bilen på rostskyddsbehandling o hoppas resten klarar sig efter att det som nu syns har fixats?
    Skall Saab-historien sluta med samma eftermäle som Lancia?
    Gäller 95SC Griffin -10
    //Sid
    [95 SC Vector -10 Hirsch]

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    251

    Re: Rostproblem Saab 9-5 griffin 2010

    Citat Ursprungligen postat av Sid
    Katastrof - hittat rost på passagerarsidan vid gångjärnet, ganska rejält angrepp ser det ut som.
    Vad gör man? Lämna in bilen på rostskyddsbehandling o hoppas resten klarar sig efter att det som nu syns har fixats?
    Skall Saab-historien sluta med samma eftermäle som Lancia?
    Gäller 95SC Griffin -10
    Ja du ser, jag är lika paff som du. Tror fler kan få sej en kalldusch när de kollar kring gångjärnen. Vet inte om det var där du hade ditt, men om man kollar så är det ju en helt otätad springa i den delen som sitter ihope med dörren, det är ju totalt idiotiskt egentligen.
    SAAB 9-3 Linear Sportsedan -2004

  15. #15
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182

    Re: Rostproblem Saab 9-5 griffin 2010

    Idag byggs väl inga bilar för att hålla värst många år? Vill man verkligen bygga en bil som inte rostar så går det ju lösa, speciellt på en kaross som dök upp 1998.

    Tyvärr har väl inte Saab vart speciellt snabba på det där med att förbättra rostskydd under livscykeln på en befintlig modell.... Volvo var ju ganska mycket snabbare med och fixa till rostskyddet på 740 än vad Saab var på 9000, och vissa delar blev ju aldrig bra (framskärmar).

    Har för mig Volvo helgalvade 740 1988b och framåt.

    Men det handlar ju om pengar, tid och vilja för att förbättra rostskydd på en befintlig modell... något som det kanske inte riktigt fanns så gott om de sista åren gamla 9-5 tillverkades.

  16. #16

    Re: Rostproblem Saab 9-5 griffin 2010

    06a 10800 mil
    Rost passagerardörrens kit.
    Under list vid hundben.
    Bakdörrar där kablarna in.
    Skärmkanter bak.
    Jag har fixat allt och sprutat vax i alla dörrar, skärmar plockat av inner skärmar bak.
    Vi har en 9-5 från 2006 på jobbet och den har rost på alla dörrar och även tank luckan.
    Tittar man på en 2004 eller en 2005 så är där mindre rost på dessa.
    Listerna vid sidoruterna är även sämre från 2006-(ny leverantör).

    Kolla på bildelsbasen på dörrar till 9-5 2006- många har rost under kitt.

    Jag har även en Volvo 850 från 95 24000 mil och den har mindre rost.
    Rickard Lundgren.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    53

    Re: Rostproblem Saab 9-5 griffin 2010

    Har också på min 2010 9-5 hirsch i gångjärn och börjat ärgat vid backspeglar tråkigt är det

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 939

    Re: Rostproblem Saab 9-5 griffin 2010

    Var en artikel om rost i GP för inte så länge sen, summan av den var väl i princip att biltillverkarna slutat rostskydda undertill. En rejäl rostskyddsbehandling på en ny bil var rekommendationen. Sparkrav, snålkrav, och miljökrav lär ju inte göra saken bättre. Saab var ju konkursmässiga rätt länge den perioden dessutom, månne att många arbetare hade usla dagar där säkerligen. Att det på något sätt inte syns på den färdiga produkten på åtminstone några bilar håller jag för uteslutet.
    MEDLEM 7032.

  19. #19
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941

    Re: Rostproblem Saab 9-5 griffin 2010

    Jag känner en som jobbade hos GM i Rüsselsheim med någon form av ekonomisk material optimering. Det handlade om att minska på utgifterna på ett sätt som inte märktes för kunden under de fösta levnadsåren av bilen. Speciellt under garanti tiden. Kunde man t.ex. minska på ytbehandlingen med någon my, så sparade det in öre/kronor per tillverkad enhet & stora belopp i det stora hela för GM. Men kunden blir tyvärr lidande i det långa loppet.

    Vad gäller kompletterade rostskyddsbehandling så är det ju något som ofta talas tyst om från biltillverkare & säljare. För man vill inte snacka i termer om rost, då det är ett negativt laddat ord ihop med varumärket. Men jag vurmar för kompletetrade rostskyddsbehandlingar, redan när bilen är ny. Det förlänger livet markant. Visst, det kostar en slant & man ser inte det. Men i det långa loppet gör det skillnad.
    Tänk dock på att det skall vara rätt typ av behandling, t.ex. varmvax & inte gammal spillolja.

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Kolbäck
    Inlägg
    652

    Re: Rostproblem Saab 9-5 griffin 2010

    Citat Ursprungligen postat av -=Matte=-
    Hallåj!

    Tänkte jag ville ha lite andra erferanheter av detta problem. Jag har rostproblem på en tre år gammal saab 9-5. En dörr har gravrost och är helt bortom räddning, övriga dörrar så kryper rosten i gångjärnen, kittet som sitter i vikningarna i dörrarna är inte täta mot plåten så det börjar rosta bakom. bubblar även precis runtomkring gångjärnen.

    Nu till det intressanta:

    Jag hårdgranskade farsans 9-5:a också en kombi förövrigt från 2004, den har inte en tendens till rost på samma ställen där min rostar, mycket intressant det här tycker jag, hände det något vid faceliften på 9-5orna? jag har även vart på firma och kollat in 9-5or före faceliften, och på bilar efter, det mest spännande där är att faceliftade bilarna har rost på samma ställen som jag, medans dom innan INTE har det.....

    Jag är mest helt paff över hur "icke premium" detta känns .....synd på en i övrigt jätteskön bil på alla vis.
    Jag försökte stoppa lite rost på min 9-5a från -02 nylien. Jag satt och svor och funderade på vad det var för skit de hade lagt dit då det började krypa rost vid väcken på mina dörrar också, dock är det en -02a vi pratar om då :S I övrigt så är det rost underifrån som kryper upp via hundbenen och rost på bagageluckan bakom plasten som förmodligen ligger och skaver bort färg.
    Saab 9-3 Aero Coupe -01 "Refined"
    Saab 9-5 2.0t SC -02
    http://www.garaget.org/Pontaaa

Liknande ämnen

  1. Rostskydda SAAB 9-3 2010
    Av jens.tinfors i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-12-19, 22:31
  2. Galvsläpp, lack-/rostproblem?
    Av BAAS 3-9 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-04-13, 02:49
  3. 9-5 2010 SC Griffin Sport, Telefonförberedd?
    Av CosmicAeroWagon i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-01-12, 23:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •