Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: byta ut långmotor till kortmotor?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    30

    byta ut långmotor till kortmotor?

    Hej alla saabtokar!

    Har en gammal saab 9000 2,3T aero från -93 med Trionic 5,2. Dvs långmotorn.. är så trött på att det ej går att få tag i delar till den här motorn. och vill dessutom få in ett mycket pålitligare sprut T5,5.

    min fråga lyder då, är det svårt att byta ut långmotorn mot en kortmotor istället? jag vet vad det är som skiljer dom två emellan. men vad behövs göra för att få kortmotorn att lira i min -93?

    tacksam för svar!

    Mvh jonte
    Saab 9000 Aero -94 490hk 650nm http://www.garaget.org/?car=131526

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 477
    Medlem#
    6973

    Re: byta ut långmotor till kortmotor?

    Vad är det du behöver som är svårt att få tag på? Lamell kanske, men vad mer?

    Vad är det som är opålitligt med T5.2?

    Finns inget som hindrar ett byte som jag ser det. T5.2->T5.5 kräver ju bara byte av vevaxelgivare. Motor är ju bara att hänga ner...

    Mvh

    EDIT: Är det motorn på din garaget-sida? Den ser misstänkt lik ut en kortmotor tycker jag...
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    30

    Re: byta ut långmotor till kortmotor?

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Vad är det du behöver som är svårt att få tag på? Lamell kanske, men vad mer?

    Vad är det som är opålitligt med T5.2?

    Finns inget som hindrar ett byte som jag ser det. T5.2->T5.5 kräver ju bara byte av vevaxelgivare. Motor är ju bara att hänga ner...

    Mvh

    EDIT: Är det motorn på din garaget-sida? Den ser misstänkt lik ut en kortmotor tycker jag...
    saaben på garaget sidan är inte den saaben jag håller på med nu. det här är bara ett litet sido projekt jag håller på med..

    det finns väll egentligen inget problem med 5,2, men är lite anti långmotorn.. har nämligen en kortmotor som ligger med kabelhärva och programvara, och stoppar hellre i den.

    men har aldrig gjort det förut. motorfäste och subframe måste ju var densamma?
    kabelhärvan är nog största boven tror jag. har inte hittat någon som gjort liknanade projekt tidigare?

    ///jonte
    Saab 9000 Aero -94 490hk 650nm http://www.garaget.org/?car=131526

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 240

    Re: byta ut långmotor till kortmotor?

    Förutom lite sämre flöde i toppen och fabrikationsfel på kamdrivningen är väl långmotorn minst lika bra som kortmotorn.
    Finns dom som hävdar att det blir mer fjong i en vältrimmad långmotor
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Tågarp
    Inlägg
    61

    Re: byta ut långmotor till kortmotor?

    Citat Ursprungligen postat av Tur6o
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens
    Vad är det du behöver som är svårt att få tag på? Lamell kanske, men vad mer?

    Vad är det som är opålitligt med T5.2?

    Finns inget som hindrar ett byte som jag ser det. T5.2->T5.5 kräver ju bara byte av vevaxelgivare. Motor är ju bara att hänga ner...

    Mvh

    EDIT: Är det motorn på din garaget-sida? Den ser misstänkt lik ut en kortmotor tycker jag...
    saaben på garaget sidan är inte den saaben jag håller på med nu. det här är bara ett litet sido projekt jag håller på med..

    det finns väll egentligen inget problem med 5,2, men är lite anti långmotorn.. har nämligen en kortmotor som ligger med kabelhärva och programvara, och stoppar hellre i den.

    men har aldrig gjort det förut. motorfäste och subframe måste ju var densamma?
    kabelhärvan är nog största boven tror jag. har inte hittat någon som gjort liknanade projekt tidigare?

    ///jonte

    för mig subframen skiljer ? fick de till svart för måååånga år sen när ja va i dessa tankar

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 477
    Medlem#
    6973

    Re: byta ut långmotor till kortmotor?

    2.0 långmotor, dvs B202 har annan subframe. B234 långmotor har samma subframe som kortmotor.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. Koppling 9000 2,3T kortmotor tryckplatta till långmotor?
    Av Doktorn_R4race i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-11-23, 08:13
  2. [LÖST] Passar startmotor från kortmotor till långmotor 9000?
    Av Filbrun i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-06, 11:21
  3. Byte från kortmotor till långmotor, möjligt??
    Av rallyjohan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-04, 00:10
  4. byte.långmotor.till.kortmotor
    Av Eyeball i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-05-13, 13:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •