Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
Min projekttråd på STCS
Den är ju spritt språngande ny då ska det f*n inte vara några lr någon repa.
Skicka tillbax och be om en ny.
Mvh
Opel Astra J OPC 2012
What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?
Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
Min projekttråd på STCS
Jag hade inte accepterat det där på flång nya kolvar..
Nä det där ska man inte nöja sig med... Lägger man ut de pengarna vill man ha TOP ZUSTAND... Dåligt att skicka såna kolvar
Skicka tebax, ta 10 djupa andetag , klappa ditt block , viska med ömhet - den som väntar på nåt gott.....
Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
Medlem #6850
Blocket ska snart våldtas med både borr och fräs så de behövs nog mer än lite ömhet...Ursprungligen postat av Purex
Har redan pratat med maptun om det hela, dom bad mig fota och skicka bilder på det hela vilket jag gjort, inväntar svar.
Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
Min projekttråd på STCS
Seriöst...
Tacka vet jag JE
JE från GS är ju rätt förmånliga till priset också.
Jajjemen, dom är nog bäst som lyckas skicka ut kolvar till en kund med större ringland än kolven!Ursprungligen postat av UhrJr
Fick nya iaf.
Mvh/Roberth
Får hoppas du kan få nya manick!
Mvh/Roberth
Ursprungligen postat av Roberth
Fel blir det på allt. Det du nämnde är ett produktionsfel (något kan ha gått snett i datorn innan kolvarna blev smidda)
Manicks fel är ju uppenbarligen tappade kolvar, hur missar man en sån sak skickar ut till kund?
Lådan var plomberad av wössner så maptun har själva inte ens öppnat lådan och kunnat se detta, inga märken heller i kartongen så det måste ha hänt @ wössnerfabriken.Ursprungligen postat av UhrJr
Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
Min projekttråd på STCS
Sorry för offtopic, och sorry för att jag lägger mig i smådetaljer. Ville bara påpeka att kolvarna utsätts för massor av maskinbearbetning efter den såkallade "smidningen" som inte är så mycket smidning egentligen, utan helt enkelt är gjutning under högt tryck.Ursprungligen postat av UhrJr
Det är ju det man gör när man smider, mer eller mindre.Ursprungligen postat av Brisse
Ja för jag försökte ju verkligen smutskasta maptun?Ursprungligen postat av Manick
Det sa jag inte heller att du hade gjort, jag bara konstaterar så att ingen får för sig att säga att detta är maptuns fel...Ursprungligen postat av UhrJr
Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
Min projekttråd på STCS
Jag håller inte med.Ursprungligen postat av UhrJr
Här har du en definition av ordet "smide"
Man kan inte smida fram en kolv. Kolvar gjuts. Gjutning är raka motsatsen till smide.Smide är en process där en metall bearbetas så att plastisk deformation uppstår. Generellt så läggs metallstycket på ett städ och med hjälp av hammarslag förändrar man materialets inre struktur och därmed uppnår materialet den form smeden vill ha.
Uttrycket "smidda kolvar" måste vara något påhitt av någon marknadsavdelning med dålig förståelse för tillverkningsprocessen. Jag tycker de borde kallas högprestandakolvar eller något liknande eftersom det är mindre missvisande
Sorry för off topic. Jag tycker bara det är intressant att skriva om.
Hade du hållit i en smidd kolv så hade du insett att den inte bara är gjuten. Man ser på flera ställen att den är maskinbearbetad.Ursprungligen postat av Brisse
Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
Min projekttråd på STCS
Klart den är maskinbearbetad, men det är inte samma sak som smideUrsprungligen postat av Manick
Maskinbearbetning är t.ex. svarvning, fräsning, CNC-bearbetning, ytbehandling etc.
Tillverkningsprocessen för en kolv ser ut såhär:
Råämne tas fram
Kolven gjuts (ser knappt ut som en kolv efter detta steget)
Maskinbearbetning (nu kan man se att det är en kolv)
Ytbehandling
Kvalitetskontroll
Leverans
Är du verkligen säker på att kolven gjuts?Ursprungligen postat av Brisse
När man pratar om smidda detaljer trodde jag det var så att man maskinbearbetar ut detaljen (fräser, svarvar etc) ur ett solitt materialblock. Ursprungliga materialblocket är ju givetvis i någon fas gjutet, men gjuter man något i en rätt basic form utan kaviteter etc är risken för sprickbildning och liknande betydligt mindre. Därför är en smidd kolv mer hållbar och även dyrare eftersom det dels krävs mer bearbetning, men även för att materialspillet blir större.
Ursprungligen postat av Brisse
Tack för uppläxningen.
Men fortfarande
Ursprungligen postat av UhrJr
Man pressar in mer material på samma volym.