Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Ryker vid kallstart OG9-5 B2x5E

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    244

    Ryker vid kallstart OG9-5 B2x5E

    Upptäckte detta problemet imorse när jag skulle åka till jobbet.. Startade bilen så möts jag av min förvåning ett härligt moln av vit rök från avgassystemet, det första jag tänkte på var att turbon var åt helvette.. men efter ca 1min så slutade det ryka och bilen går lika bra som den alltid har gjort. Samma sak hände nu när jag skulle hem, startar bilen och ett stort vitt moln poffar ur och går sedan hur bra som helst hem igen.

    Jag bytte motorolja i måndags kan det vara orsaken att den kanske är tunnare än den som vart i tidigare och att den "läcker" från turbon eller liknande?

    Att starta bilen när den är varm så ryker det ingenting, inte heller när man kör utan bara vid kallstart någon sekund. Bilen har rullat snart 25k mil och vad jag vet så är turbon aldrig bytt.


    Vad kan felet vara? varningens tecken på att turbon är på väg att ge upp? dålig vevhusventillation? Är väldigt tacksam för svar smile


    (Bilen är en saab 9-5 2,3t -00)

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    292
    Medlem#
    5090

    Re: Saab 9-5 ryker vid kallstart..

    Gissar lite ----

    Troligen fyllde du i lite för mycket olja ,,, ska ju vänta en stund, tror det är 5min med varm motor innan man kan se på stickan om det behövs mer olja eller inte. Och med lite förmycket olja så trycks det ut och omkring lite olja i motor och vevhus vent mm så dubbel kolla nivån och troligen slutar det när nivån är rätt. Långskott
    mvh Thompa

    "Snabbast i hamsterhjulet - är fortfarande en hamster"
    Saab 9-5 Aero original 2007 av kulören skumsilver

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 042

    Re: Saab 9-5 ryker vid kallstart..

    Blir alltid lika konfunderad varför så många verkar chansa på olljan i våra 9-5;or.
    Vanlig hederlig helsyntet 5W-40 som möter minst specen API SL/CF samt ACEA A3/B3.
    Det står fortfarande på en del av dom GM LL-B025. Ska egentligen sluta med A025 men B025 duger gott om man byter efter 1000 mil eller minst en gång om året beroende på hur mycket man kör. Dexosoljan funkar ju alltid men men får högre förbrukning med den på lite äldre 9-5 iaf.

    Så vad har du hällt i egentligen?

    Är det en multigradeolja som heter typ 0W50, häll ut skiten o i med riktig olja.
    Vatten ska man ha o blanda i glykol o spolarvätska.
    0W-30 kan man hälla i tyska slädar för de slukar olja i vilket fall som helst.
    Dexos är en 5W-30 som funkar när de e kallare än 10 grader ute. På sommaren ångar den bort men ger inte någon direkt risk för onödig sludge heller.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    244

    Re: Saab 9-5 ryker vid kallstart..

    Var nere på saab idag och köpte en uppgraderings sats för vevhusventilationen och bytte det precis. När jag sedan startade bilen så rök det något in i hvete en bra stund, men sedan slutade det och sedan dess har jag inte vart med om något mer rykande.. Men men lär ju märka imorgon igen om det är åtgärdat eller ej

    efter rökshowen så fick jag fylla på med ungefär 1dl olja.

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 049
    Medlem#
    1941

    Re: Saab 9-5 ryker vid kallstart..

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Blir alltid lika konfunderad varför så många verkar chansa på olljan i våra 9-5;or.
    Vanlig hederlig helsyntet 5W-40 som möter minst specen API SL/CF samt ACEA A3/B3.
    Det står fortfarande på en del av dom GM LL-B025. Ska egentligen sluta med A025 men B025 duger gott om man byter efter 1000 mil eller minst en gång om året beroende på hur mycket man kör. Dexosoljan funkar ju alltid men men får högre förbrukning med den på lite äldre 9-5 iaf.

    Så vad har du hällt i egentligen?

    Är det en multigradeolja som heter typ 0W50, häll ut skiten o i med riktig olja.
    Vatten ska man ha o blanda i glykol o spolarvätska.
    0W-30 kan man hälla i tyska slädar för de slukar olja i vilket fall som helst.
    Dexos är en 5W-30 som funkar när de e kallare än 10 grader ute. På sommaren ångar den bort men ger inte någon direkt risk för onödig sludge heller.
    Ööööööööööö...... professorn har talat...... ???? Hmmmm..... ja du, vad ska man säga om det inlägget. Motorolja som ångar bort m.m. , inte mycket trovärdighet i dina inlägg.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 417

    Re: Saab 9-5 ryker vid kallstart..

    Min 9000-94 ville ofta ryka vid kallstart. Bytte från q8 exel 5w-40 till mobil1 0w-40 och problem försvann lika snabbt som avlöning.
    Min granne undrade om jag slutat att jobba åt kronan? ty rök lägga våra lilla byn har upphört.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    244

    Re: Saab 9-5 ryker vid kallstart..

    Okej nytt problem.. med bytt vevhusventilation så har det nu börjat ryka blått vid start, det var trots allt turbon som spökar verkar det som. Åkte till en grabb som håller på med saab och har egen verkstad, han sa att har man bytt vevhusventen och det inte hjälper så är det till 99% turbon som är på gång med tanke på att min bil rullat snart 25k mil utan byte. Han erbjöd mig istället för att byta ut hela turbon så byter han ut lagerhuset mot ett nytt för en kostnad på ca 2000kr. Arbetet gör jag själv, vad tror ni? enligt han så blir det som en ny turbo när man bytt lagerhuset.

    Stämmer detta eller är det bättre o köpa en helt ny för typ 6000kr?

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 417

    Re: Saab 9-5 ryker vid kallstart..

    Citat Ursprungligen postat av Dumli
    Okej nytt problem.. med bytt vevhusventilation så har det nu börjat ryka blått vid start, det var trots allt turbon som spökar verkar det som. Åkte till en grabb som håller på med saab och har egen verkstad, han sa att har man bytt vevhusventen och det inte hjälper så är det till 99% turbon som är på gång med tanke på att min bil rullat snart 25k mil utan byte. Han erbjöd mig istället för att byta ut hela turbon så byter han ut lagerhuset mot ett nytt för en kostnad på ca 2000kr. Arbetet gör jag själv, vad tror ni? enligt han så blir det som en ny turbo när man bytt lagerhuset.

    Stämmer detta eller är det bättre o köpa en helt ny för typ 6000kr?
    De stämmer bra, lagerhus är kärna i turbo men oftast skadas/spricker turbinhus men om din är hel då skulle jag köpt.
    Lagerhus inkl. turbin och impeller om du visste inte.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    244

    Re: Saab 9-5 ryker vid kallstart..

    Citat Ursprungligen postat av George
    Citat Ursprungligen postat av Dumli
    Okej nytt problem.. med bytt vevhusventilation så har det nu börjat ryka blått vid start, det var trots allt turbon som spökar verkar det som. Åkte till en grabb som håller på med saab och har egen verkstad, han sa att har man bytt vevhusventen och det inte hjälper så är det till 99% turbon som är på gång med tanke på att min bil rullat snart 25k mil utan byte. Han erbjöd mig istället för att byta ut hela turbon så byter han ut lagerhuset mot ett nytt för en kostnad på ca 2000kr. Arbetet gör jag själv, vad tror ni? enligt han så blir det som en ny turbo när man bytt lagerhuset.

    Stämmer detta eller är det bättre o köpa en helt ny för typ 6000kr?
    De stämmer bra, lagerhus är kärna i turbo men oftast skadas/spricker turbinhus men om din är hel då skulle jag köpt.
    Lagerhus inkl. turbin och impeller om du visste inte.

    Okej min lista ser ut såhär än så länge:

    * Lagerhus 1999kr
    * Olja + Filter 500kr
    * Monteringsdetaljer turbo 169kr - http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 10913.html

    Är det något jag har glömt?


    eller ska jag satsa på en ny turbo? - http://www.blocket.se/alvsborg/Nya_gt17 ... ?ca=16&w=1

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    20

    Re: Saab 9-5 ryker vid kallstart..

    Återkom gärna efter turbobytet få se om det vart bättre...har exact samma symtom

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    88
    Medlem#
    7248
    Hej hittade du orsaken till röken?

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    244
    Ja dålig turbo var problemet köpte mig en aero strax efter bytet men bilen rullar än idag.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Ryker vid kallstart på E85 OG9-5 BioPower
    Av landqvist00 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-01-25, 23:06
  2. Ryker mycket vid kallstart OG9-5
    Av asppie i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-05-24, 09:25
  3. saab 95 2.3t.99 .ryker vid kallstart.
    Av krille bus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-09-19, 18:16
  4. Blåryker vid kallstart OG9-5 B2x5E
    Av Benkedo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2009-09-23, 22:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •