Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Hjälp, motorhaveri!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    7

    Hjälp, motorhaveri!

    Idag passerade jag 20000 sträcket med min 9-5 2,3t från 02 på väg till jobbet. Ironiskt dog motorn på vägen hem. Styr in vid sidan och kollar oljan, helt tomt. Bytte olja, tändstift och dylikt för 1000 mil sedan och har inte märkt att den druckit någon olja alls eller den ökända röken.

    Hällde i ny olja och bilen startar utan problem. Ingen varningslampa är tänd. Börjar köra för att parkera på lämpligare plats men bilen accelererar inte som den ska utan mer ryckigt, dock går det ok när jag ökar varvet en aning innan jag släpper kopplingen. Kom i alla fall 500m tills bilen dog och vi fick bogsera den.

    Någon som har en susning? Mycket tacksam för hjälp!!

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 454

    Re: Hjälp, motorhaveri!

    Får nog göra kompprov på den först.. Hur mycket olja fick du pytsa i?
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 501
    Medlem#
    8163

    Re: Hjälp, motorhaveri!

    Välkommen hit!
    Har spjällhuset gått i limp home? (Finns mycket material på forumet om detta, inkl en youtube film om hur man återställer limp home).
    /Johan

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    7

    Re: Hjälp, motorhaveri!

    Snabba svar! mycket tacksam.

    Kompen känner jag faller bort då motorn inte på något sätt "blurrade" i avsaknad av bättre ord. Jag pytsade i 2l olja men det spelar kanske inte så stor roll hur mycket jag fick fylla på då jag skrev att det inte fanns någon olja alls i motorn när jag kollade.

    Spjälhus och limp home vill jag kanske hellre tro på (då det ekonomiskt inte slår lika hårt) men samtidigt så vet jag inte hur det skulle kunna kopplas ihop med att oljan är helt bortblåst (såg inte en enda droppe på marken när jag stannade) eller att motorn faktiskt inte gick att starta efter mitt försök att parkera lite lämpligare.

    Rätta mig om mitt resonemang är upp åt väggarna!!

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    7

    Re: Hjälp, motorhaveri!

    ...och tack för välkomnandet Johan!

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    754
    Medlem#
    7119

    Re: Hjälp, motorhaveri!

    Har du kollat oljenivån under dom 1000 mil som gått sedan oljebytet?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    7

    Re: Hjälp, motorhaveri!

    Hej Blommas!
    Ja det har jag vid ett flertal tillfällen. Min värsta farhåga (då det är men första turbobil) har varit att turbon skulle rasa och största anledningen till turboras, vad jag förstått, är att den inte skulle varit tillräcklig väloljad.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2007
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    754
    Medlem#
    7119

    Re: Hjälp, motorhaveri!

    Tändes oljelampan innan bilen dog? Hänga av downpipen och känna på turbons axel är ju snabbt gjort för att kolla skicket på den.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    7

    Re: Hjälp, motorhaveri!

    Egentligen blir jag inte klok på problemet. Jag har skruvat en hel del med bilar (dock aldrig turbo) och jag ser egentligen inte sambandet mellan dessa två problem. Dels att jag har oljeslut. Och dels att bilen inte vill starta. Även en turbobil borde ju kunna startas och fungera någurlunda efter ett ras. Vad jag vet finns det ingen säkerhetsspärr som går på el/tändning när oljan går ned mot noll. Har haft en bil som jag mer eller mindre med avsikt skickat en bit av vevaxeln genom oljetråget pga oljebrist och då har bilen aldrig klagat innan (bör tilläggas att jag inte längre misshandlar bilar längre och att om fel ska tilläggnas förare så gäller det att motorn sotats igen)..

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    7

    Re: Hjälp, motorhaveri!

    Tilläggas bör kanske att bilen möjligtvis kan startas nu efter ett tag men iom att jag ställt den på annan plats så kan jag inte vara säker...

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    7

    Re: Hjälp, motorhaveri!

    Kan det vara som så att turbon rasat, spytt ut en he..etes massa olja, på något sätt gått in i limp home och pga turbobortfall och spjälhusbegränsning inte pallat att köra en längre sträcka, blivit sur och vägrar att starta?? En fri tanke från en teoretisk hjärna.....

  12. #12

    Re: Hjälp, motorhaveri!

    Borde inte bilen ryka om det är turbon!
    Oljan kan ju inte bara gå upp i rök

    Sitter oljefilter m.m som det skal "vet ej om den är samma som min motor"
    Be någon kolla under bilen med motorn igång (oljetryck)om det går.
    eller lägg papper under så du ser om det läcker någonstans.


    På min 9-3 försvann oljan bara vid färd (oljetryck) upptäckte detta efter köpet.
    En fin oljedimma hade sprayat hela bilen under och höger hjulhus.
    Rören från oljekylen till oljefilteradaptern rostar sönder vid frambalken på 9-3
    även 9-5
    viewtopic.php?f=3&t=336392&view=next
    http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=225008
    Om det läcker vid oljekylen kan det vara dom gula o-ringarna.


    hoppas du hittar felet utan för stor kostnad.
    Forum amatör!

  13. #13

    Re: Hjälp, motorhaveri!

    Har du kollat det mest grundläggande, bränsle och gnista?
    Går pumpen? Testat med annan kassett?

    Har du några felkoder?

    Att du kör runt med låg oljenivå behöver inte ha någon samband, och en förbrukning på två liter på 1000 mil kan ju förekomma utan att motorn för den skull går illa.
    Signaturlös

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 382

    Re: Hjälp, motorhaveri!

    Citat Ursprungligen postat av JPAS
    Kan det vara som så att turbon rasat, spytt ut en he..etes massa olja, på något sätt gått in i limp home och pga turbobortfall och spjälhusbegränsning inte pallat att köra en längre sträcka, blivit sur och vägrar att starta?? En fri tanke från en teoretisk hjärna.....
    rasar turbon brukar det bli en massa olja i rör och spjällhus, då blir det ofta limp home, och då måste man gasa med pedalen för att den ska starta.
    körde ihjäl min turbo på semestern, och efter ett par mil gick den inte hålla igång ens på tomgång.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    870
    Medlem#
    7093

    Hjälp, motorhaveri!

    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    Citat Ursprungligen postat av JPAS
    Kan det vara som så att turbon rasat, spytt ut en he..etes massa olja, på något sätt gått in i limp home och pga turbobortfall och spjälhusbegränsning inte pallat att köra en längre sträcka, blivit sur och vägrar att starta?? En fri tanke från en teoretisk hjärna.....
    rasar turbon brukar det bli en massa olja i rör och spjällhus, då blir det ofta limp home, och då måste man gasa med pedalen för att den ska starta.
    körde ihjäl min turbo på semestern, och efter ett par mil gick den inte hålla igång ens på tomgång.
    Kopplar du ur lmm och öppnar upp luftvägarna så går det bra. Dock bör väl oljematningen till turbon pluggas då.

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 016

    Re: Hjälp, motorhaveri!

    Citat Ursprungligen postat av JPAS
    Kan det vara som så att turbon rasat, spytt ut en he..etes massa olja, på något sätt gått in i limp home och pga turbobortfall och spjälhusbegränsning inte pallat att köra en längre sträcka, blivit sur och vägrar att starta?? En fri tanke från en teoretisk hjärna.....
    Är det oljigt nere vid turbon o runt spjällhuset?
    Har den blårykt nåt vid kallstart?

    Man kan aldrig utesluta bränslepumpen i detta fall.

    Finns de soppa i tanken?
    Har nån bytt pump o satt den snett kan det se ut på mätarn som de finns soppa fast de e tomt.

    Kolla de först o sen kan man gå in på gissningarna.

    Eller som en, i detta fall kvinnlig bekant som ringde o sa att remmen måste ha hoppat för plötsligt börjar massa lampor blinka o bilen börja sacka för att till slut stanna.
    Åker ut med rem o verktyg o löprulle.
    Nähä, o en automat. Motorhaveri. Totalt skuren. Gick inte ens å dra runt med 150cm dragskaft på remskivemuttern.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

Liknande ämnen

  1. Motorhaveri??!
    Av hardrocker i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-04-03, 23:29
  2. Motorhaveri ??
    Av jober i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-01-13, 00:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •