Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36

Ämne: Ännu en T5 Block, T7 Topp tråd

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    55

    Ännu en T5 Block, T7 Topp tråd

    Hej, jag vet att där finns massor av trådar om detta men jag kan inte säga att det blir bättre, snarare rörigare! Så jag har lite frågor om just detta ämne och hoppas att andra också kan ta del av detta. Jag har läst allt jag hittat men blir inte klok på vad som gäller.

    Ena kolven gick på min nyinköpta 9-5 Aero -04 och vill få igång den så fort som möjligt, men vill också att det ska kunna rulla ett bra tag till utan att behöva ta isär motorn igen. Det är en automat och planerar därför inte att trimma mer än Steg 3, men vill kunna köra driftsäkert länge.


    1.
    Jag har läst att man kan;
    Ta ett T5 Block, T5 Topplockspackning + svarva kolvar, och T7 topp.
    eller,
    Ta T5 Block, T7 Topplockspacking och T7 Topp.

    Vad ger egentligen bäst resultat? Om det gör någon skillnad?
    Har inte sett några diskussioner om detta ämne.

    2.
    Är det samma kamkedjesats i en komplett T7 Motor, som T5/T7 setup?
    Och i så fall, någon skillnad om man kör med T5 eller T7 kammar?

    3.
    Förutom T7 topplockspacking om man kör T5 Block, T7 Topplockspacking och T7 topp;
    Vad kan vara bra att byta när motorn väl är ur bilen? Ventilfjädrar etc?
    Renovera toppen bra ide kanske?
    Lika bra att renovera blocket om det gått långt?

    4.
    Övriga tips?

    5.
    Det skall vara ett block från 1998 - 9000 b234 (2.3t/T)?

    6.
    Långmotor och Kortmotor?
    Om jag inte har fel för mig är det kortmotor i og900 m.fl.
    Och långmotorn i 9000?


    Om jag får in bra info om detta så är tanken att skriva en bra tråd och få den spikad så (ni som kan) slipper ödsla tid på att svara amatörer som jag själv var och varannan dag! Som vi mindre kunniga är oerhört tacksamma för.
    Saab 9-5 Aero 2004 Automat

    "Trust everyone, just don't trust the devil inside them"

  2. #2
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 490
    Medlem#
    8689

    Re: Ännu en T5 Block, T7 Topp tråd

    1: tvärt om. för att använda t5-botten med t7-packning måste man svarva. för att använda t5-botten med t5-packning måste du inte svarva, men t5-packningen tål inte lika mycket som t7-packningen. så t7-packning + svarvade kolvar är ett bättre alternativ.

    3: ja om motorn är sliten är det ju ett utmärkt tillfälle att totalrenovera den.

    6: det du skall ha är en kortmotor. de äldre 9000, tror det är tidigare än 94 har långmotor. men en långmotor är ingen nytta för dig då du vill använda motorn i din 9-5:a

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    404

    Re: Ännu en T5 Block, T7 Topp tråd

    2: använd T7:ans balansaxlar med hållare så är hela kamdrivningen samma som T7. Annars behöver du balansaxeldrev till T5.
    Ingen skillnad på kamdrivningen vid T7 / T5 kamaxlar.

    4: 94-> B234 från 9000 samt 9-3 med röd tändkassett.
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    2

    Sv: Ännu en T5 Block, T7 Topp tråd

    Jag håller själv på att plocka ihop min motor igen, bytt ram-, vev-lager nya kolvringar nya packboxar, ny kam och balanskedja, o-ringar, honat om loppen skurat oljetråg och kanaler med div tillhyggen. Slipar rent blocket primat och lackat i en silvermetallic färg för att kunna se olje läckage lättare. Har även snyggat till allt annat kring motorn för att det ska se bra ut ihop med det andra.

    Har en 9-5 vector sportcombi och det är t5 kolvar och stakar med t7 packning jag kör på. Tog ner kolvarna 1.1mm.

    Lika bra att byta allt man kan i motorn när man ändå har den isär. Blir bara en massa extrajobb annars om något skulle läcka eller gå sönder.

    Skickat från min HTC EVO 3D X515m via Tapatalk 2

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    404

    Re: Ännu en T5 Block, T7 Topp tråd

    Är cylinderväggarna hela så kan du renovera på plats oxå..
    Använd kolvar och vevstakar från T5.
    Annars är det inte så himla dyrt med smidda kolvar från Maptun.
    Ingår kolvringar plus att de är bolt on med din maskin. (std T7 stakarna håller bra).
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    55

    Re: Ännu en T5 Block, T7 Topp tråd

    Citat Ursprungligen postat av zimm
    1: tvärt om. för att använda t5-botten med t7-packning måste man svarva. för att använda t5-botten med t5-packning måste du inte svarva, men t5-packningen tål inte lika mycket som t7-packningen. så t7-packning + svarvade kolvar är ett bättre alternativ.

    3: ja om motorn är sliten är det ju ett utmärkt tillfälle att totalrenovera den.

    6: det du skall ha är en kortmotor. de äldre 9000, tror det är tidigare än 94 har långmotor. men en långmotor är ingen nytta för dig då du vill använda motorn i din 9-5:a

    Tack för den verifikationerna på frågorna 1 och 6.
    Saab 9-5 Aero 2004 Automat

    "Trust everyone, just don't trust the devil inside them"

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    55

    Re: Ännu en T5 Block, T7 Topp tråd

    Citat Ursprungligen postat av RALLYCROSS
    2: använd T7:ans balansaxlar med hållare så är hela kamdrivningen samma som T7. Annars behöver du balansaxeldrev till T5.
    Ingen skillnad på kamdrivningen vid T7 / T5 kamaxlar.

    4: 94-> B234 från 9000 samt 9-3 med röd tändkassett.


    Lite dum fråga kanske, men du menar att man ska flytta över T7:ans balansaxlar på T5 Blocket?
    Saab 9-5 Aero 2004 Automat

    "Trust everyone, just don't trust the devil inside them"

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    55

    Re: Ännu en T5 Block, T7 Topp tråd

    Citat Ursprungligen postat av RALLYCROSS
    Är cylinderväggarna hela så kan du renovera på plats oxå..
    Använd kolvar och vevstakar från T5.
    Annars är det inte så himla dyrt med smidda kolvar från Maptun.
    Ingår kolvringar plus att de är bolt on med din maskin. (std T7 stakarna håller bra).

    Ok, du tycker inte man behöver köpa en T5 botten då? (För effekten jag beskrev)
    Bara renovera T7 botten jag har nu och slänga i T5 stakar och kolvar?
    Eller det går inte?

    Såg kolvarna från maptun och det var självklart ett överkomligt pris!
    Saab 9-5 Aero 2004 Automat

    "Trust everyone, just don't trust the devil inside them"

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    55

    Re: Ännu en T5 Block, T7 Topp tråd

    Citat Ursprungligen postat av RALLYCROSS
    Är cylinderväggarna hela så kan du renovera på plats oxå..
    Använd kolvar och vevstakar från T5.
    Annars är det inte så himla dyrt med smidda kolvar från Maptun.
    Ingår kolvringar plus att de är bolt on med din maskin. (std T7 stakarna håller bra).

    Återstår och se hur cylinderväggarna ser ut. Det lät en del; (http://www.youtube.com/watch?v=G03H6Xt1Qu4)
    I mina okunniga öron låter det som stakar och kolvar hyvlar block som om det vore en ost!
    Saab 9-5 Aero 2004 Automat

    "Trust everyone, just don't trust the devil inside them"

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    404

    Re: Ännu en T5 Block, T7 Topp tråd

    Har själv flyttat över balansaxlarna från T7 till T5 botten.

    Låter inte så mysigt.
    Troligt att den är körd, men ljudet säger inte allt.
    Har renoverat en -07:a som lät väldigt illa samt hade en hel del aluminium avlagringar i cylinderväggen..
    Var lite smårepor kvar, men inget allvarligt. Den går som en klocka utan att dra olja ;-)
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 079

    Re: Ännu en T5 Block, T7 Topp tråd

    9000-98 fick redan då de nyare balansaxlarna kan man ju tipsa om.
    Så även alla 9-3 ska ha samma enligt EPC.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    344
    Medlem#
    12228

    T7-topp på T5-block, nån som har testat?

    Jag har provat detta men råkat ut för lite bekymmer.
    Tänker inte avslöja vad det är som har hänt ännu. (som att diskutera vad man tror svaret på frågan är med Rickard Sjöberg i postkodmiljonären och sedan fråga publiken efteråt).

    Någon mer som har provat och hur har det gått?
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  13. #13
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Jodå det har nog satts ihop hundratals motorer med den kombinationen. Har själv ett B2x4-block ihop med en B2x5-topp och det fungerar givetvis helt felfritt, vilket det bör göra.

    Vad är det för bekymmer du råkat ut för egentligen?

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    menar du svarva kolvar eller köra med t5 packning?

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    344
    Medlem#
    12228
    Det är ett B234-block, en B2X5-topp (monterad i blocket med ARP-bult), ståltoppackning och svarvade 9000-kolvar.
    Okej jag får väl avslöja vad som har hänt då.
    Jag skulle starta motorn efter att jag hade satt ihop den och märkte att det rasslade om ventilerna.
    Jag lät motorn stå och gå på tomgång ett tag för att se om det fyllde upp med olja i ventiltryckarna så att det skulle bli tyst nån gång men det blev det inte. Dock lät motor bra för övrigt så jag testade att varva den lite grann (max 4 - 5000 rpm i 4 - 5 sekunder (alltså inga tokvarv och under någon längre stund) för att se om rasslet försvann då.
    Och visst rasslet försvann men kanske lite väl abrupt med ett krasande ljud och motorn tvärdör.
    Jag misstänkte att jag hade mosat ett gäng ventiler så jag plockade bara ihop mina verktyg och gick hem sådär måttligt glad i hågen som man brukar vara när man precis har förstört någonting och inser att man har en hel del jobb framför sig och att förmodligen kommer pengarna att rulla.

    Detta var i vintras och nu som först så har jag plockat isär skiten för att se vad som har hänt och hur stora skadorna var.

    Det första jag upptäckte var att styrstiften på båda kamdreven hade slagits bort och att skruvarna som håller fast dreven i kammarna gick att lossa med handkraft.

    När jag lyfte på hatten och tittade hur det såg ut på insidan så låg det en hel del "grus" i cylindrarna (gissningsvis från den keramiska coatingen på avgasventilerna).
    Det fanns även märken efter avgasventilerna i kolvarna (antagligen anledningen till "ventilrasslet").

    Ventilerna ser dock fortfarande ganska friska ut förutom att coatingen har slagits bort och att jag tror att avgasventilerna i cylinder 2 inte längre är helt täta eftersom att det ser ut att vara en liten glipa.

    Anledningen till att jag frågar är ifall att det finns nån mer som har råkat ut för samma sak?

  16. #16
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 334
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av Jappmannen Visa inlägg
    Det är ett B234-block, en B2X5-topp (monterad i blocket med ARP-bult), ståltoppackning och svarvade 9000-kolvar.
    Okej jag får väl avslöja vad som har hänt då.
    Jag skulle starta motorn efter att jag hade satt ihop den och märkte att det rasslade om ventilerna.
    Jag lät motorn stå och gå på tomgång ett tag för att se om det fyllde upp med olja i ventiltryckarna så att det skulle bli tyst nån gång men det blev det inte. Dock lät motor bra för övrigt så jag testade att varva den lite grann (max 4 - 5000 rpm i 4 - 5 sekunder (alltså inga tokvarv och under någon längre stund) för att se om rasslet försvann då.
    Och visst rasslet försvann men kanske lite väl abrupt med ett krasande ljud och motorn tvärdör.
    Jag misstänkte att jag hade mosat ett gäng ventiler så jag plockade bara ihop mina verktyg och gick hem sådär måttligt glad i hågen som man brukar vara när man precis har förstört någonting och inser att man har en hel del jobb framför sig och att förmodligen kommer pengarna att rulla.

    Detta var i vintras och nu som först så har jag plockat isär skiten för att se vad som har hänt och hur stora skadorna var.

    Det första jag upptäckte var att styrstiften på båda kamdreven hade slagits bort och att skruvarna som håller fast dreven i kammarna gick att lossa med handkraft.

    När jag lyfte på hatten och tittade hur det såg ut på insidan så låg det en hel del "grus" i cylindrarna (gissningsvis från den keramiska coatingen på avgasventilerna).
    Det fanns även märken efter avgasventilerna i kolvarna (antagligen anledningen till "ventilrasslet").

    Ventilerna ser dock fortfarande ganska friska ut förutom att coatingen har slagits bort och att jag tror att avgasventilerna i cylinder 2 inte längre är helt täta eftersom att det ser ut att vara en liten glipa.

    Anledningen till att jag frågar är ifall att det finns nån mer som har råkat ut för samma sak?

    Ja då är vi ju där med att man sitter med facit men ska försöka efterkonstruera frågan....som du var inne på.


    Det troliga är väl att du kanske missat att dra kamdreven ordentligt (en vän råkade ut för just att klacken gav sig när han missat att dra skruven helt...), och att det kanske var dom som låg och slog. När klackarna sedan gav sig helt så ville ventilerna gärna klappa kolvtoppen lite. Det är i alla fall min gissning.

    Jag skulle i alla fall inte härleda detta bekymret till att du monterat en B2x4-botten ihop med en B2x5-topp, utan snarare slarv vid monteringen. Detta är ju ett haveri som kan ske oavsett om man kör B2x4 + B2x4, B2x5 + B2x5 eller din kombination.

    1 användare gillar detta inlägg



    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    344
    Medlem#
    12228
    Min tanke var ifall att jag av misstag kan ha monterat kedjan en kugg fel så att mina avgasventiler stängde lite senare än vad de skulle ha gjort, jag tror att skruvarna till kamdreven skakade loss mer och mer av vibrationerna när avgasventilerna tog i kolvarna.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    344
    Medlem#
    12228
    Och den bruna "coatingen" på avgasventilerna är i själva verket bara vanlig sot eller?

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Det kan vara lite kinkigt att få in drevets klack i spåret ibland. Är ju ganska tajta spel, dels på klacken men även den andra styrytan så det kan bli en "byrålådseffekt" och man får inte dit drevet korrekt.
    Misslyckas detta tror jag det går att dra skruvarna med rätt moment utan att klackarna går i ordentligt och vips har man inget som överför momentet.

    Finns nog tyvärr inget annat än mekanikern att skylla på.
    Bryt ihop och kom igen

    (har själv en motor som måste rivas pga klantarslet som satt ihop den )

    3 användare gillar detta inlägg


    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458
    Du kanske har begått flera fel?
    Fel 2. att kammar lirar inte med veven,(kolven 1 i ÖDP) men här kan du se hur ska de vara rätt samt att märke på kammar och överfallen stämmer,(ses inte på bilden)
    Fel 1: är vad jag också tror att du sabbat med kamskruven.
    http://home.borenet.com/wiking/saab/kam16_ny.jpg
    Innan man startar motor vevar man med hand medurs flera varv och ser att allt stämmer.
    H_lyfttare fyller man med olja redan på bordet innan man stoppar på plats i fall dom är inte redan stumma.( free val )
    Drar skruven till kammar gör man med hjälp av kompis som håller kammen fast i andra sexkantsände, eller man gör själv. De ska vara moment draget men kommer inte nu ihåg, hur mycket.
    PS! Printa bilden så blir rätt nästa gång… hon har faktiskt snygg BH om man struntar i kammar.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •