Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 36 av 36

Ämne: Ännu en T5 Block, T7 Topp tråd

  1. #21
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863
    Hej!

    Jag har ALDRIG varit med om eller hört talas om att styrklackarna skjuvas av i samband med någon form av ventilrelaterat problem.
    Solklart fall, du har missat antingen passningen mellan drev-kamaxel eller mer troligt, glömt dra skruvarna.

    1 användare gillar detta inlägg


    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  2. #22
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689
    Citat Ursprungligen postat av Echonator Visa inlägg
    Ja då är vi ju där med att man sitter med facit men ska försöka efterkonstruera frågan....som du var inne på.


    Det troliga är väl att du kanske missat att dra kamdreven ordentligt (en vän råkade ut för just att klacken gav sig när han missat att dra skruven helt...), och att det kanske var dom som låg och slog. När klackarna sedan gav sig helt så ville ventilerna gärna klappa kolvtoppen lite. Det är i alla fall min gissning.

    Jag skulle i alla fall inte härleda detta bekymret till att du monterat en B2x4-botten ihop med en B2x5-topp, utan snarare slarv vid monteringen. Detta är ju ett haveri som kan ske oavsett om man kör B2x4 + B2x4, B2x5 + B2x5 eller din kombination.
    #känner sig träffad ^^

    när jag satte ihop min motor i 9-3:an så var vi två som skruvade, vi båda trodde att den andre dragit dreven. de var skruvade i botten men inte åtdragna. lät mycket illa vid start. knackade på rätt bra. men inte lika grovt som lagerknack. vi tänkte också på lyftarknack, så lät motorn gå en stund. sen stannade den bara. vi fattade nada. körde på starten, hördes tydligt att det inte fanns någon komp.

    lyfte kåpan och såg felet, avgaskammen snurrade ej.

    mycket riktigt så hade klacken gått av. av utmattning antagligen då den hammrats ganska bra en stund.

    bytte drevet och nollade motorn, samt drog dreven ordentligt. startade utan missljudet och har gått 2500 mil sedan dess. hade en otrolig tur i mitt fall att inget krockade.

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    346
    Medlem#
    12228
    Citat Ursprungligen postat av George Visa inlägg
    Du kanske har begått flera fel?
    Fel 2. att kammar lirar inte med veven,(kolven 1 i ÖDP) men här kan du se hur ska de vara rätt samt att märke på kammar och överfallen stämmer,(ses inte på bilden)
    Fel 1: är vad jag också tror att du sabbat med kamskruven.
    http://home.borenet.com/wiking/saab/kam16_ny.jpg
    Innan man startar motor vevar man med hand medurs flera varv och ser att allt stämmer.
    H_lyfttare fyller man med olja redan på bordet innan man stoppar på plats i fall dom är inte redan stumma.( free val )
    Drar skruven till kammar gör man med hjälp av kompis som håller kammen fast i andra sexkantsände, eller man gör själv. De ska vara moment draget men kommer inte nu ihåg, hur mycket.
    PS! Printa bilden så blir rätt nästa gång… hon har faktiskt snygg BH om man struntar i kammar.
    Självklart så var jag noggrann med att sätta rätt överfall på rätt ställe så där tror jag inte att det har gått snett. Finns det någon tabell där man kan se om några kammar inte lirar med någon speciell vev?
    Ser 2,0 och 2,3-kammar olika ut? Jag har kammar som jag vet kommer från en 9-5 med 2,3-motor som ligger, jag kanske skulle använda dom istället?
    Jag snurrade motorn förhand minst två varv i alla fall och då märkte jag inget särskilt.
    Däremot är jag ganska säker på att jag inte drog skruvarna med moment.
    Jag får väl ta och skriva ut bilden då, synd bara att hon inte var brunett

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost Visa inlägg
    Hej!

    Jag har ALDRIG varit med om eller hört talas om att styrklackarna skjuvas av i samband med någon form av ventilrelaterat problem.
    Solklart fall, du har missat antingen passningen mellan drev-kamaxel eller mer troligt, glömt dra skruvarna.
    Passningen tror jag inte att jag har missat eftersom att då lär jag ha fått ganska bra uppriktningsfel mot kedjans styrskenor ju. Däremot att jag kan ha missat att dragit skruvarna är inte alls omöjligt

    Citat Ursprungligen postat av zimm Visa inlägg
    #känner sig träffad ^^

    när jag satte ihop min motor i 9-3:an så var vi två som skruvade, vi båda trodde att den andre dragit dreven. de var skruvade i botten men inte åtdragna. lät mycket illa vid start. knackade på rätt bra. men inte lika grovt som lagerknack. vi tänkte också på lyftarknack, så lät motorn gå en stund. sen stannade den bara. vi fattade nada. körde på starten, hördes tydligt att det inte fanns någon komp.

    lyfte kåpan och såg felet, avgaskammen snurrade ej.

    mycket riktigt så hade klacken gått av. av utmattning antagligen då den hammrats ganska bra en stund.

    bytte drevet och nollade motorn, samt drog dreven ordentligt. startade utan missljudet och har gått 2500 mil sedan dess. hade en otrolig tur i mitt fall att inget krockade.
    I mitt fall så lär jag behöva både putsa bort det mesta av märkena i kolvarna och byta en och annan ventil så det lär bli merjobb för mig dessvärre.

    Finns det någon som vet var man kan köpa verktyg för att slipa in ventiler föresten (slippasta och en pinne med en sugkopp i änden)?
    Och eventuellt även fräsar om sätet behöver fräsas något.

  4. #24
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863
    Hej!

    Att som åtgärd endast byta krökta ventiler kan bli en tråkig erfarenhet.
    Styrningen kan, mycket sannolikt, tagit skada då ventilen kröks och detta leder till haveri i förtid med den (de) nya ventilen.
    Till på köpet värre haveri, har sett fall då ventilhatten trillar ned i cylindern, du kan nog lura ut hur "kul" det kan bli.

    Skall du använda "handfräs med T-handtag" var uppmärksam på att det är lätt hänt att sätet blir vågigt.

    1 användare gillar detta inlägg


    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #25
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 457
    I fall du inte vet har jag kollat i mina anteckningar, skrivna av Dr.Boost, och de ska vara 63Nm.för dom 2 kamskruvar.

    PS! @TS: Jag får väl ta och skriva ut bilden då, synd bara att hon inte var brunett
    Original är alltid bäst och de ska vara blond.
    Senast redigerat av George den 2016-07-04 klockan 20:25.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    346
    Medlem#
    12228
    Nu har jag köpt ett verktyg för att kunna ta bort ventiler från topplock på Ebay och köpt verktyg och pasta för att kunna slipa in ventiler på bildelsbutiken.
    Sen har jag varit och plockat några ventiler från en skrottopp, rengjort dessa och sedan slipat in dom och monterat på min egen topp.
    Nu blev jag lite fundersam på de hydrauliska tryckarna bara, två på avgassidan och en på insugssidan känns att de fjädrar lite grann. Resten är stumma som om de vore solida.
    Jag läste i en annan tråd att man kunde ta isär dessa med hjälp av tryckluft för att rengöra dom så att de börjar röra på sig igen. Dock måste man ju i så fall be någon att svarva till ett rör som precis tryckarna går in i med glidpassning och sedan en tryckluftsanslutning på sidan av röret precis i höjd med hålet och spåret. Annars går det ju inte att få det tillräckligt tätt för att få ut "pluggen".
    Å andra sidan så står det på något annat forum att om tryckarna är fjädrande så betyder det att backventilen är trasig och att de bör bytas ut.
    Vilket är rätt?
    Bör jag byta några av ventiltryckarna?
    Nu har jag bara skruvat ihop skiten men har inte dragit moment på något än så om något är fel så finns det fortfarande chans att ångra sig.

  7. #27
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 457
    Man blåser tryckluft i hål i spåret och hoppas att kolven åker ur och de gör på dom från långblock som man ser från mina bilder.

    -----
    .
    På annan topp som jag har ,97, gick inte alls att tag dom isär, de är lite ändring i dubbell mantell så blev att göra rent som jag skriver. Du vänder tryckare och läger i diessel samt blåser och om igen då har du gjort dom rena. Nu igen samma sak men i olja och trycker på kolven par gånger då bör dom vara stumma.Som man ser de finns en liten kula, backventill, som tätar inte pga smuts eller slitage.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    346
    Medlem#
    12228
    Med andra ord så om de fjädrar så ska man jobba med dom tills de blir stumma?
    Trodde meningen var att de skulle bli stumma när motorn var igång och efter hand som det byggs upp tryck/spelet ställer in sig efter hur slitna mina ventiler är?
    Men som sagt så är det skitsvårt att få in någon tryckluft om det inte går att få det tätt kring hålet.
    Men visst lägga dom i diesel ett tag kan man ju prova i alla fall.
    I värsta fall så har jag ju 16 st extra från skrottoppen.

  9. #29
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 457
    PM-a din mob.nr så kommer man längre än att skriva brev i fall vill du ha hjälp annars blir lång draget med missförstånd / tolkning som jag redan ser från din brev.
    Senast redigerat av George den 2016-07-09 klockan 23:47.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    346
    Medlem#
    12228
    PM är skickat!

  11. #31
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528

    T5 block med T7 topp

    Hej håller på att göra en hybrid t5 block med T7 topp. Går de använda sig av T7 grejer så som generator AC kompressor spännare och vhv tråg på t5 Blocket?
    Ng 9-3ss 2.0t

  12. #32
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 505
    Medlem#
    6973
    Ja, allt sådant vill man ska vara från/till bilen motorn ska hamna i.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  13. #33
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Okej men en sak till är de bara flytta oljetrycksgivaren och sätta den i hålet som den sitter i på t7 block?
    Ng 9-3ss 2.0t

  14. #34
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Hur ruffig blir bilen utan balansaxlarna?
    Ng 9-3ss 2.0t

  15. #35
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Asså ska man ta olje stickan (röret) från t7ans känns som de inte får plats riktigt

  16. #36
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 505
    Medlem#
    6973
    Om motorn ska i en T7 bil så ska oljestickan vara T7.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •