Hej!
Jag har ALDRIG varit med om eller hört talas om att styrklackarna skjuvas av i samband med någon form av ventilrelaterat problem.
Solklart fall, du har missat antingen passningen mellan drev-kamaxel eller mer troligt, glömt dra skruvarna.
Hej!
Jag har ALDRIG varit med om eller hört talas om att styrklackarna skjuvas av i samband med någon form av ventilrelaterat problem.
Solklart fall, du har missat antingen passningen mellan drev-kamaxel eller mer troligt, glömt dra skruvarna.
B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....
#känner sig träffad ^^
när jag satte ihop min motor i 9-3:an så var vi två som skruvade, vi båda trodde att den andre dragit dreven. de var skruvade i botten men inte åtdragna. lät mycket illa vid start. knackade på rätt bra. men inte lika grovt som lagerknack. vi tänkte också på lyftarknack, så lät motorn gå en stund. sen stannade den bara. vi fattade nada. körde på starten, hördes tydligt att det inte fanns någon komp.
lyfte kåpan och såg felet, avgaskammen snurrade ej.
mycket riktigt så hade klacken gått av. av utmattning antagligen då den hammrats ganska bra en stund.
bytte drevet och nollade motorn, samt drog dreven ordentligt. startade utan missljudet och har gått 2500 mil sedan dess. hade en otrolig tur i mitt fall att inget krockade.
Självklart så var jag noggrann med att sätta rätt överfall på rätt ställe så där tror jag inte att det har gått snett. Finns det någon tabell där man kan se om några kammar inte lirar med någon speciell vev?
Ser 2,0 och 2,3-kammar olika ut? Jag har kammar som jag vet kommer från en 9-5 med 2,3-motor som ligger, jag kanske skulle använda dom istället?
Jag snurrade motorn förhand minst två varv i alla fall och då märkte jag inget särskilt.
Däremot är jag ganska säker på att jag inte drog skruvarna med moment.
Jag får väl ta och skriva ut bilden då, synd bara att hon inte var brunett
Passningen tror jag inte att jag har missat eftersom att då lär jag ha fått ganska bra uppriktningsfel mot kedjans styrskenor ju. Däremot att jag kan ha missat att dragit skruvarna är inte alls omöjligt
I mitt fall så lär jag behöva både putsa bort det mesta av märkena i kolvarna och byta en och annan ventil så det lär bli merjobb för mig dessvärre.
Finns det någon som vet var man kan köpa verktyg för att slipa in ventiler föresten (slippasta och en pinne med en sugkopp i änden)?
Och eventuellt även fräsar om sätet behöver fräsas något.
Hej!
Att som åtgärd endast byta krökta ventiler kan bli en tråkig erfarenhet.
Styrningen kan, mycket sannolikt, tagit skada då ventilen kröks och detta leder till haveri i förtid med den (de) nya ventilen.
Till på köpet värre haveri, har sett fall då ventilhatten trillar ned i cylindern, du kan nog lura ut hur "kul" det kan bli.
Skall du använda "handfräs med T-handtag" var uppmärksam på att det är lätt hänt att sätet blir vågigt.
B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....
I fall du inte vet har jag kollat i mina anteckningar, skrivna av Dr.Boost, och de ska vara 63Nm.för dom 2 kamskruvar.
PS! @TS: Jag får väl ta och skriva ut bilden då, synd bara att hon inte var brunett
Original är alltid bäst och de ska vara blond.![]()
Senast redigerat av George den 2016-07-04 klockan 20:25.
MVH George
9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
Skoda Octavia 1,8T
Nu har jag köpt ett verktyg för att kunna ta bort ventiler från topplock på Ebay och köpt verktyg och pasta för att kunna slipa in ventiler på bildelsbutiken.
Sen har jag varit och plockat några ventiler från en skrottopp, rengjort dessa och sedan slipat in dom och monterat på min egen topp.
Nu blev jag lite fundersam på de hydrauliska tryckarna bara, två på avgassidan och en på insugssidan känns att de fjädrar lite grann. Resten är stumma som om de vore solida.
Jag läste i en annan tråd att man kunde ta isär dessa med hjälp av tryckluft för att rengöra dom så att de börjar röra på sig igen. Dock måste man ju i så fall be någon att svarva till ett rör som precis tryckarna går in i med glidpassning och sedan en tryckluftsanslutning på sidan av röret precis i höjd med hålet och spåret. Annars går det ju inte att få det tillräckligt tätt för att få ut "pluggen".
Å andra sidan så står det på något annat forum att om tryckarna är fjädrande så betyder det att backventilen är trasig och att de bör bytas ut.
Vilket är rätt?
Bör jag byta några av ventiltryckarna?
Nu har jag bara skruvat ihop skiten men har inte dragit moment på något än så om något är fel så finns det fortfarande chans att ångra sig.
Man blåser tryckluft i hål i spåret och hoppas att kolven åker ur och de gör på dom från långblock som man ser från mina bilder.
-----
.
På annan topp som jag har ,97, gick inte alls att tag dom isär, de är lite ändring i dubbell mantell så blev att göra rent som jag skriver. Du vänder tryckare och läger i diessel samt blåser och om igen då har du gjort dom rena. Nu igen samma sak men i olja och trycker på kolven par gånger då bör dom vara stumma.Som man ser de finns en liten kula, backventill, som tätar inte pga smuts eller slitage.
MVH George
9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
Skoda Octavia 1,8T
Med andra ord så om de fjädrar så ska man jobba med dom tills de blir stumma?
Trodde meningen var att de skulle bli stumma när motorn var igång och efter hand som det byggs upp tryck/spelet ställer in sig efter hur slitna mina ventiler är?
Men som sagt så är det skitsvårt att få in någon tryckluft om det inte går att få det tätt kring hålet.
Men visst lägga dom i diesel ett tag kan man ju prova i alla fall.
I värsta fall så har jag ju 16 st extra från skrottoppen.
PM-a din mob.nr så kommer man längre än att skriva brev i fall vill du ha hjälp annars blir lång draget med missförstånd / tolkning som jag redan ser från din brev.
Senast redigerat av George den 2016-07-09 klockan 23:47.
MVH George
9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
Skoda Octavia 1,8T
PM är skickat!![]()
Hej håller på att göra en hybrid t5 block med T7 topp. Går de använda sig av T7 grejer så som generator AC kompressor spännare och vhv tråg på t5 Blocket?
Ng 9-3ss 2.0t
Ja, allt sådant vill man ska vara från/till bilen motorn ska hamna i.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Okej men en sak till är de bara flytta oljetrycksgivaren och sätta den i hålet som den sitter i på t7 block?
Ng 9-3ss 2.0t
Hur ruffig blir bilen utan balansaxlarna?
Ng 9-3ss 2.0t
Asså ska man ta olje stickan (röret) från t7ans känns som de inte får plats riktigt
Om motorn ska i en T7 bil så ska oljestickan vara T7.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död