Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Ac-problem

  1. #1

    Ac-problem

    Hej alla!
    Jag är helt ny här i forumet.
    Mycket bra forum måste jag tillägga!!!!
    Jag har en 9-5 årsmodell -05.
    Sedan förra året har jag ingen kyla förutom när den står på Lo.
    Eftersom vi har skaffat en hundvalp måste jag få ordning på kylan.
    För en månad sen fyllde jag på ac:n. Han gjorde det sa att det inte behövdes provtryckas eftersom det var så lite som saknades.
    Det kommer kyla men definitivt inte tillräckligt för att få bilen sval. När motorn är kall är det riktigt illa, sen lite bättre. Har kalibrerat, inga felkoder. Kan man med diagnosprogram få fram orsak?
    Samma kyla på båda sidor.
    Mycket tacksam för hjälp!

    Med vänliga hälsningar Uffe

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    29

    Re: Ac-problem

    Skulle börja med att byta expansionsventil samt torkfilter låter som på beskrivningen att du har felet där. känn även på det tjocka röret in i kompressorn om det är svalt det ska svettas, sen eftersom du endast får kyla vid LO måste bero nåt fel i nån givare då den bara styr med lågtryckaren på LO inget annat.

    Mvh
    eck3 jobbar som kyltekniker

  3. #3

    Re: Ac-problem

    Ber om ursäkt för att jag har skrivit fel.
    Kallluft har jag, det kommer kyla vid högre temp också.
    Den vill kyla ner om det är varmare i bilen men det är ingen fart på systemet utan det blir bara kallt precis utanför utblåset. Hoppas jag har gjort mog förstådd.
    Med vänliga hälsningar Uffe

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470

    Re: Ac-problem

    Kolla så inte friskluftsfiltret/kupefiltret är fullt med skit.

    Blir det kallt om du trycker på recirkulation?

    Visar yttertemperaturmätaren rätt temp?
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  5. #5

    Re: Ac-problem

    Jag bytte kupéfiltret i våras och jag hoppas att det sitter rätt.
    När recirkulation är påslagen blir det "lite" mera fart men inte på långa vägar tillräckligt.
    Yttertempen visar rätt.
    Om jag plockar bort kupéfiltret och kör systemet, skulle man då kunna utesluta fel?

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470

    Re: Ac-problem

    Är det som att det kommer för lite luft över huvud taget eller är det bara för lite kyla?

    Går kupefläkten på alla hastigheter som den ska?
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  7. #7

    Re: Ac-problem

    Jag vill påstå att det kommer för lite luft. När den står på Lo-ca 20 grader kommer det kyla men man måste i stort sett hålla handen framför utblåset för att känna det, men vid något tillfälle kan den om man ändrar någon inställning kan fläkten öka i hastighet och det kommer ganska mycket kall-luft men det avtar efter några sekunder. Jättesvårt att förklara men det är så frustrerande. Håller man en termometer framför utblåset kan det vara 13 grader där men fortfarande varmt i själva bilen.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    29

    Re: Ac-problem

    Citat Ursprungligen postat av UffeMalmis
    Jag vill påstå att det kommer för lite luft. När den står på Lo-ca 20 grader kommer det kyla men man måste i stort sett hålla handen framför utblåset för att känna det, men vid något tillfälle kan den om man ändrar någon inställning kan fläkten öka i hastighet och det kommer ganska mycket kall-luft men det avtar efter några sekunder. Jättesvårt att förklara men det är så frustrerande. Håller man en termometer framför utblåset kan det vara 13 grader där men fortfarande varmt i själva bilen.
    Felet verkar juh mer ligga i stil med kupefläkten det ska juh blåsa på rätt bra på max nämligen.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470

    Re: Ac-problem

    Om du manuellt ställer in så fläkten blåser på högsta läget och sedan reglerar så all luft kommer i mittenmunstyckena blåser det då bra eller dåligt?

    Hör du att fläkten går upp i högsta hastighet?
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  10. #10

    Re: Ac-problem

    Tack för alla svar.
    Ska testa ikväll när jag kommer hem.
    Ska det komma luft till bagageutrymmet i Saab?

    Hälsningar
    Uffe

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513

    Sv: Ac-problem

    Inte så att det är fel på ett spjäll ändå?
    Min visade inga felkoder och jag som körde trivdes, passagerare och dom bak led! Det kom bara kyla på förarplats, kolla detta.
    Ska det kollas får du ta ner handskfacket och se om spjällen rör sig som som ska.

    /M
    Akta skinnet!

  12. #12

    Re: Ac-problem

    Jag är ledig i morgon så jag får plocka bort handsfacket kolla det också.
    Det är kanon med alla er som har kunskaper om detta.
    Förhoppningsvis är det flera som lär sig något av detta.
    Återkommer!!!!!!!!!!!!

  13. #13

    Re: Ac-problem

    Nu hag testat att bara ha luft i mitt-utblåset och kan inte säga att det är bättre.
    Om jag håller handen en meter från utblåset känns ingen luft.
    Har haft den på lo och det blir inte ens svalt i bilen trots att det är mindre varmt nu på kvällen. Det konstiga är att frugan som använt bilen idag säger att i morse blev det för kallt och fick höja tempen. Vad kan det bero på?????

  14. #14
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: Ac-problem

    Citat Ursprungligen postat av UffeMalmis
    Nu hag testat att bara ha luft i mitt-utblåset och kan inte säga att det är bättre.
    Om jag håller handen en meter från utblåset känns ingen luft.
    Har haft den på lo och det blir inte ens svalt i bilen trots att det är mindre varmt nu på kvällen. Det konstiga är att frugan som använt bilen idag säger att i morse blev det för kallt och fick höja tempen. Vad kan det bero på?????
    En meter från luftutsläppet? Det blir väl typ någonstans i baksätet det?

    Du måste en gång för alla reda ut om det är luftmängden eller temperaturen på luften som det är fel på. Alltså blåser det för LITE eller blåser det FÖR VARMT.

    Ta med frugan till hjälp och som "tyckare" om det kan hjälpa.

    Eller om du har någon granne eller bekant som har 9-5 så fråga om du kan få känna hur deras fläkt blåser. Men reflektera då inte på "kallt" eller "varmt" utan reflektera över hur mycket luft den blåser.

    Utan att det är utrett vad för symtom det är, annat än att det inte blir nog svalt, så är det helt omöjligt att ge några råd. (Eller ja, råd kan vi ju alltid ge men då är vi inne på "prova byt dyra delar och se om det kanske blir bättre").
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  15. #15

    Re: Ac-problem

    Nu har jag skruvat bort handsfacket. Kollat att filtret sitter rätt. Spjället stänger som det ska. Har testat att stänga inblåsen på sidorna och kan konstatera att det blåser bra mycket bättre när dessa är stängda.
    Är det bra eller dåligt, jag menar vad kan vara problemet, billigt eller dyrt fel??????????

    Hälsningar
    Uffe

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513

    Sv: Ac-problem

    Kalibrera när du kan se spjällaxlarna röra sig, går dom fullt ut i ändläge?
    Har du jävla osis så kan axlar gå av inne i kanalerna, har sett det på nån bil, vet också hur mycket som ska bort om det ska bytas!
    /M
    Akta skinnet!

  17. #17

    Re: Ac-problem

    Har idag kört bilen med sido utblåsen avstängda.
    Upptäcker då att utblåset mot baksätet blåser varmluft!!
    Ska jag behöva byta bil eller som en kollega lämna in bilen på saab och betala 5000 kr för att få ordning på ac!?

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Lås och startproblem NG9-3
    Av Dell-Net i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 22:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •