Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Saab 9-3 SS vatten i bil och trasig kupéfläkt

  1. #1

    Saab 9-3 SS vatten i bil och trasig kupéfläkt

    Har läst en hel del här om detta kända problem men vill dela med mig av vad som hänt och vad lösningen var. Har en 04:a. Upptäcker en dag att det luktar sur handduk i bilen. Hela passagerarsidans golv är blött. Visar sig vara den idiotiska kupefilterbaljan som är boven; när bilen står i lutning så fylls baljan och det rinner in genom kupefläkt och annat.

    Lösningen på att slippa vatten i bilen: tog bort kupefiltret och borrade ordentliga dräneringshål in botten på baljan. Har sluppit problem med vatten sedan dess.

    Igår la kupefläkt av efter en tid ha kvittrat. Plockade ur fläkten vilket var rätt jobbigt på grund av arbetsställningen. Väl ute så konstateras att vattnet som var tidigare i bilen runnit på fläkten och lagren rostat. Den gick tungt att dra runt. skall gå lätt. Fram med stålborste, 5-56 och lite motorolja och snurrade ner detta i lagren. Gjorde rent kontakterna som finns som hade någon skum beläggning på sig.
    Testade med externt bilbatteri och vips så gick fläkten hur fint som helst utan missljud.

    Innan jag monterade tillbaka fläkten borrade jag ett hål i botten på fläktkåpan för att vatten inte skall kunna samlas där.

    Nu är allt på plats igen efter 5h jobb. Man behöver en såndär böjlig bitsmejsel för att komma åt ett par skruvar.

    Så kvittrar din fläkt; demontera och smörj. Är den död; köp ej ny innan du kollat om du får liv i den.

  2. #2

    Re: Saab 9-3 SS vatten i bil och trasig kupéfläkt

    Del 2: tur att jag borrade hål I baljan på fläkthuset, gjorde att jag nu upptäckt att det fortfarande kommer in vatten genom kupéfiltret, beställt reservdel/locj på SAAB för 195:- som skall monteras under "det stora skyddet" ovanpå kupéfiltret.

    Detta är svårt att upptäcka, kan samlas rejält med vatten I fläkthuset och få lagren att rosta ihop innan man ser vatten I bilen.

  3. #3

    Re: Saab 9-3 SS vatten i bil och trasig kupéfläkt

    5-56 kommer nog göra så du får göra om jobbet efter ett tag.
    Det man ska göra är att hålla dräneringshålen rena och inte borra egna hål lite varstans....
    Vapenfett löser problemet med gnisslande fläkt (vet av egen erfarenhet)

Liknande ämnen

  1. Hjälp sökes: Kupéfläkt trasig?
    Av Nyren i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-03-17, 19:33
  2. Trasig kupefläkt NG900
    Av jayzon i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-15, 15:50
  3. trasig kupéfläkt 9000
    Av Twilight i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2005-04-13, 15:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •