Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Rör/slang mellan servopump o styrväxel, kylfunktion?

  1. #1

    Rör/slang mellan servopump o styrväxel, kylfunktion?

    Som för så många andra har röret rostat sönder där det utsätts för mest salt vatten o skit..
    Tänker dra om det som en här på forumet gjort men på ett annat säät, min fråga är:
    Spelar det någon roll om det är slang eller rör?

    Spelar grovleken roll?
    Vilket tryck skall det hålla för?
    Röret övergår ju till slang alldeles vid påfyllningen av servoolja så slang borde funka?

    Såg att Saab kallar röret kylslinga men tryck o värme uppstår ju inte vid körning i fart utan vid parkering o liknande situationer då man nästan står still, vilket inte ger mycket kylning?

    Vill även ha tips på var man beställer rör/slang av egen design.
    max 10 mil från GBG...

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 071

    Re: Rör/slang mellan servopump o styrväxel, kylfunktion?

    Själva slangdelen har en "kylning" inuti som man inte får om man åker o pressar ny slang, o kylslingan som rostar sönder är nödvändigt ont också.
    Då det rostat så har ju även pumpen fått en högre belastning, så om man försämrar möjlig kylning av vätskan så blåser man den lätt slitna pumpen rätt snabbt. Tyvärr.

    En återkommande 9-5;a har ja bytt alla rör/slangar, pump o styrservo på, i nämnd ordning.
    37000 milare som ändå varit pedantskött.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  3. #3

    Re: Rör/slang mellan servopump o styrväxel, kylfunktion?

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Själva slangdelen har en "kylning" inuti som man inte får om man åker o pressar ny slang, o kylslingan som rostar sönder är nödvändigt ont också.
    Då det rostat så har ju även pumpen fått en högre belastning, så om man försämrar möjlig kylning av vätskan så blåser man den lätt slitna pumpen rätt snabbt. Tyvärr.

    En återkommande 9-5;a har ja bytt alla rör/slangar, pump o styrservo på, i nämnd ordning.
    37000 milare som ändå varit pedantskött.
    tack för ditt svar men:
    Hur kan rost utanpå ett rör påverka pumpen?
    Enligt de jag pratat med är det i slangen en slags reduktion/utjämning av trycket för att motverka slag?

    Kylning är lite av hängslen o livrem som jag förstått det då det bara behövs vid snabb körning på kurvig väg.
    Normal körning på landsväg o motorväg svänger man ju knappt alls?

    Länka gärna till källor eller förklara gärna mer ingående.

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156

    Re: Rör/slang mellan servopump o styrväxel, kylfunktion?

    Visst är det så att originalröret är en kylslinga.

    Men på vår og9-3,a så är röret ersatt med slang (draget lite lagom osnyggt). Och har inte varit några som helst problem på den. Inte varma sommardagar heller, och märks inte att pumpen skulle ta skada av det.

    Men visst. Kan säkert bli problem om man kör väldigt krävande körning. Men tycker nog ändå att det kan vara värt ett försök. Byter hellre servopump en gång extra som är gjort på 10 minuter än att montera ner hela bilen för att byta "kylslingan".
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Rör/slang mellan servopump o styrväxel, kylfunktion?

    På min og93 bytte de röret till original utan att ta ned stötfångaren, de klippte dock lite i plasten... Sen att slangen låg 1mm från drivremmen och jag fick mickla själv med att strappa fast det är en annan historia...
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  6. #6

    Re: Rör/slang mellan servopump o styrväxel, kylfunktion?

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Visst är det så att originalröret är en kylslinga.

    Men på vår og9-3,a så är röret ersatt med slang (draget lite lagom osnyggt). Och har inte varit några som helst problem på den. Inte varma sommardagar heller, och märks inte att pumpen skulle ta skada av det.

    Men visst. Kan säkert bli problem om man kör väldigt krävande körning. Men tycker nog ändå att det kan vara värt ett försök. Byter hellre servopump en gång extra som är gjort på 10 minuter än att montera ner hela bilen för att byta "kylslingan".
    Inga slag i ratten? I de delar av slinga som är av gummi skall det sitta någon reducering som motverkar slag?

    Nä kylning tror jag är overkill och hur f-n saab ingenjörer kan sätta en kylslinga på ett så utsatt ställe är en gåta(korkat)på ett så komplicerat sätt dessutom.

    Jag hade en timma drygt slitgöra trots att jag klippte av röret på tre ställen så orginalmontera det vägrar jag..

    Skall till hydroscand och se vad de säger.

    Tack till alla som svarar speciellt ni som redan gjort denna mod. eller veta exakt vad som finns inuti slangdelarna och varför.

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156

    Re: Rör/slang mellan servopump o styrväxel, kylfunktion?

    Citat Ursprungligen postat av Bollebygd93
    Inga slag i ratten? I de delar av slinga som är av gummi skall det sitta någon reducering som motverkar slag?
    Ne, något sånt har jag inte upplevt. Funkar snällt och fint, även om man trixar mycket med ratten som vid fickparkering och backa med släpvagn osv. Vet i och för sig inte hur de gjort med nya slangen på vår bil, om det sitter någon reducering i den?

    De har kapat av de gamla slangarna så man ser in i de och jag har för mig att det sitter en metallremsa i dom men jag vet inte om det är "reduceringen" eller om det helt enkelt är för att styva upp slangarna så att man kan böja de som man vill ha de och böjen "stannar kvar"?



    Citat Ursprungligen postat av Bollebygd93
    Nä kylning tror jag är overkill och hur f-n saab ingenjörer kan sätta en kylslinga på ett så utsatt ställe är en gåta(korkat)på ett så komplicerat sätt dessutom.

    Jag hade en timma drygt slitgöra trots att jag klippte av röret på tre ställen så orginalmontera det vägrar jag..

    Skall till hydroscand och se vad de säger.
    Ja det är rätt ofattbart. Med tanke på hur röret sitter så är det ju bara en tidsfråga innan det rostar sönder och att då bygga in det så in i helsike som de gjort är ju inte så smart eller snällt gjort.

    Lite liten bild (och smutsigt), men så här har de alltså gjort på vår bil. (klickbar för något större) Ser ju lite roligt ut men så länge det funkar så.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8

    Re: Rör/slang mellan servopump o styrväxel, kylfunktion?

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Citat Ursprungligen postat av Bollebygd93
    Inga slag i ratten? I de delar av slinga som är av gummi skall det sitta någon reducering som motverkar slag?
    Ne, något sånt har jag inte upplevt. Funkar snällt och fint, även om man trixar mycket med ratten som vid fickparkering och backa med släpvagn osv. Vet i och för sig inte hur de gjort med nya slangen på vår bil, om det sitter någon reducering i den?

    De har kapat av de gamla slangarna så man ser in i de och jag har för mig att det sitter en metallremsa i dom men jag vet inte om det är "reduceringen" eller om det helt enkelt är för att styva upp slangarna så att man kan böja de som man vill ha de och böjen "stannar kvar"?



    Citat Ursprungligen postat av Bollebygd93
    Nä kylning tror jag är overkill och hur f-n saab ingenjörer kan sätta en kylslinga på ett så utsatt ställe är en gåta(korkat)på ett så komplicerat sätt dessutom.

    Jag hade en timma drygt slitgöra trots att jag klippte av röret på tre ställen så orginalmontera det vägrar jag..

    Skall till hydroscand och se vad de säger.
    Ja det är rätt ofattbart. Med tanke på hur röret sitter så är det ju bara en tidsfråga innan det rostar sönder och att då bygga in det så in i helsike som de gjort är ju inte så smart eller snällt gjort.

    Lite liten bild (och smutsigt), men så här har de alltså gjort på vår bil. (klickbar för något större) Ser ju lite roligt ut men så länge det funkar så.
    Vilken firma gjorde det?
    matrialval?
    Skumt som fan din ledning går över det varmaste stället i hela motorrummet och ändå har de flesta bilar en kylslinga??
    Någon som kan ge lite fakta kring detta med kylning av servo?

    Jag tänker så fort jag hittar en firma som kan fixa detta dra slangen runt motorn vid topedvöggen åtminstone kallaste delen i motorrummet.
    Ev. hittar jag på en kylning med liten kylfläkt då det är gott om plats på den sidan motorn.

    Men först vill jag ha mer fakta om denna kylfumktion , hur fan får man tag i en Saab ingenjör?

  9. #9
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156

    Re: Rör/slang mellan servopump o styrväxel, kylfunktion?

    Citat Ursprungligen postat av Bollebygd93
    Vilken firma gjorde det?
    Ingen aning. Var som sagt sådär på bilen när vi köpte den.

    Citat Ursprungligen postat av Bollebygd93
    matrialval?
    Gissning är förstås vanlig hydraulslang? Men jag kan ju titta om jag ser någon text eller så på slangen och kopplingarna.

    Citat Ursprungligen postat av Bollebygd93
    Skumt som fan din ledning går över det varmaste stället i hela motorrummet och ändå har de flesta bilar en kylslinga??.
    .
    .
    .
    Ev. hittar jag på en kylning med liten kylfläkt då det är gott om plats på den sidan motorn.
    Jo, det ser ju lite roligt ut. Att dra slangen andra vägen och inte rakt ovanför turbon är nog en god idé men kylfläkt mot en tjock gummislang vette 17 vilken effekt det ger? Känns väldigt tveksamt? Inne i motorrummet och bakom motorn är väl det mesta den gör bara att blåsa varm luft på slangen i vilket fall.

    Men frågan är om det behövs. Om vår bil funkar i stadstrafik och +30 grader i utomhustemp och vi kört så i 1½ år utan problem och gud vet hur länge föregående ägare har kört så utan "hugg i ratten", servobekymmer eller kokande servoolja eller andra bekymmer så undrar jag om du verkligen behöver trassla med kylfläktar osv.

    Om man nu vill bygga så man har kylning så är det nog bättre att riva fronten (just fronten är ju ändå rätt snabbt rivet, du kan ju riva den själv och sätta tillbaka lyktorna och grillen samt stripa fast nummerplåten bara och åka så till hydraulfirman så slipper de riva fronten) och där dra ner två stycken slangar, en från pumpen och en från skarven där vid fjäderbenet och sen ha ett hydraulrör eller liknande upphängd i fronten på bilen för kylning.

    Men för en sån lösning så snackar vi antagligen summor nu som kanske rent av överstiger vad originalrör osv kostar och kanske halva jobbet gjort mot för att byta originalröret. Fördelen blir förstås att det håller, och att röret blir utbytbart. Men frågan är om det är värt det. Är det en fin bil som man ska ha kvar 10 år till - ja, varför inte.

    Bruksbil som man vill slippa skrota - Nja... Men å andra sidan, är det en bruksbil som man hellre vill hålla igång för små kostnader än att skrota den så kanske man också kan vara beredd att ta risken för att servosystemet i långa loppet inte gillar den extra värmen?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  10. #10

    Re: Rör/slang mellan servopump o styrväxel, kylfunktion?

    Problemet är inte att byta ett orginalrör. Jag kan byta själv men vill inte ha röret så idiotiskt draget.
    Jag har inte hittat ett godtagbart(pris/skick på skroten och jag är allergisk mot idiotiska lösningar och ockerpriser.

    Just nu är jag inne på att behålla slangarna då det sitter dämpare/reducerare i dem och vill inte få problem med tjut/slag o annat.

    Att hitta en koppling så att det går att skarva röret är min lösning nu.
    skall se till att det kyls men på ett smart sätt. Inte där det utsätts för salt vatten o grus.
    Typ en spiralslinga vid torpedväggen.

    Skall testa skärringkoppling men letar andra kopplingar.

    Men skulle behöva veta vad för slags legering rören består av.

    Men hittar jag de kopplingar du har på slangen testar samma lösning!
    Det är just de kopplingar de ställen jag ringt till inte har..

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Rör/slang mellan servopump o styrväxel, kylfunktion?

    Frågan är väl var i motorrummet som temperaturen är sådan att kylningen har någon effekt...

    Det måste ju vara ett antal grader lägre än servooljan, och ju mindre skillnad desto längre kylslinga...

    Kanske ett rör i bättre material? Eller att man får ta att byta röret var 10 år?

    Vore kul om nån som jobbst på saab kunde berätta ang kylningen, men det är ju inre ovanligt man konstruerar system för värsta marknaden, kanske inte lösningen utan kylslinga funkar i längden för en taxi i dubai?
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  12. #12

    Re: Rör/slang mellan servopump o styrväxel, kylfunktion?

    Jag har kollat på andra bilar de flesta(alla typ för ingen verkar dra slingan enklaste vägen) har en kylslinga men inte så utsatt som på Saab, att ha den i motorrummet går nog bra om man förlänger den typ 1.5 meter och böjer den till en spiral.

    Jag hittar inga som fått för varm olja(när allt fungerar)så vilken temp som är den högsta eller vad den bör vara vet ingen.
    Ringt o mailat alla möjliga...

    Men någon temp neråt verkar iallafall inte finnas för den måste bli rejält kall vid motorvägskörning i 20 minus under flera timmar....

    Detta är skumt!

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 294

    Re: Rör/slang mellan servopump o styrväxel, kylfunktion?

    Varför behöver inte äldre bilar denna kylslinga ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  14. #14

    Re: Rör/slang mellan servopump o styrväxel, kylfunktion?

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Varför behöver inte äldre bilar denna kylslinga ?
    Undrar oxå det men har inte hittat en bil att kolla på ännu vet du någon som har servooljan slang/rör draget enklaste vägen utan någon som helst extra sväng eller bara gummislang?

    För rörets enda uppgift måste ju vara att kyla då rör är ömtåligare svårare bara nackdelar med rör egentligen utom priset.
    Så det finns slang som inte flexar iallafall.

    Jag ofta funderat på detta, att bygga om bromssystemets rör till slang gummi rostar inte...

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 294

    Re: Rör/slang mellan servopump o styrväxel, kylfunktion?

    og900 och 9000 har ingen kylslinga.
    Vad jag kan se är det ingen skillnad på pumparna. Både 900/9000 och 9-5 har vingpumpar med inbyggd tryckbegränsare.

    Kan det finnas någon skillnad i servoventilen som gör att moderna bilar värmer oljan mer ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  16. #16

    Re: Rör/slang mellan servopump o styrväxel, kylfunktion?

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    og900 och 9000 har ingen kylslinga.
    Vad jag kan se är det ingen skillnad på pumparna. Både 900/9000 och 9-5 har vingpumpar med inbyggd tryckbegränsare.

    Kan det finnas någon skillnad i servoventilen som gör att moderna bilar värmer oljan mer ?
    900 har:
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-9 ... 30451.html

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 294

    Re: Rör/slang mellan servopump o styrväxel, kylfunktion?

    ng900 har men inte og900
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  18. #18

    Re: Rör/slang mellan servopump o styrväxel, kylfunktion?

    Har nu hittat en firma i Alingsås som kan hjälpa till med flera lösningar de kan skarva röret och då löser ju sig allt

    Alltså jag behåller slangarna kapar röret på lämpligt ställe o funderar ut en ny bättre dragning, återkommer i detta ärende när jag löst allt.
    (eller misslyckats)

  19. #19

    Re: Rör/slang mellan servopump o styrväxel, kylfunktion?

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    ng900 har men inte og900
    Det var ju ändå märkligare hade vart kul att ta det med en SAAB ingenjör eller någon annan som vet!

  20. #20
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 575
    Medlem#
    4156

    Re: Rör/slang mellan servopump o styrväxel, kylfunktion?

    Citat Ursprungligen postat av Bollebygd93
    Så det finns slang som inte flexar iallafall.

    Jag ofta funderat på detta, att bygga om bromssystemets rör till slang gummi rostar inte...
    Visst finns det slang som klarar höga tryck utan att flexa. Bromssystemet har ju redan slang mellan bromsoket och chassit för att hjulen ska kunna fjädra/svänga. Men jag vet inte hur bilprovningen skulle ställa sig till sådana ombyggnationer. Och bromsrör håller ju ändå rätt bra om man tänker på den miljö de sitter i.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Styrväxel, servopump eller annat fel? og900
    Av HFR i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-17, 15:58
  2. slang mellan oljetråg och motorblock?
    Av BCH i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-01, 01:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •