Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: og900 "hackar"

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne/Höör
    Inlägg
    498

    og900 "hackar"

    har ett litet problem med min og900, när man kör "jämt" säg 90 och håller den där så "hackar" bilen till ibland precis som tändningen bryter väldigt snabbt och kommer igen.

    har kollat alla vakum slangar, bytt stift, bränslefilter, kollat tändningen, GLT

    och allt är i sin ordning.

    nån som vet vad det är? den "hackar" inte när man bus kör (drar den eller pendlar i hastighet/varvtal)



    mvh niklasson

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 683
    gamla trötta spidare kan få den effekten.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne/Höör
    Inlägg
    498
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    gamla trötta spidare kan få den effekten.
    dom kan det? inget man kan "rengöra" eller det blir till att skaffa ett par värre spridare och chip när man ändå är i farten?

    mvh niklasson

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 683
    Det är ju en smaksak, men hade jag valt så hade jag målat upp bilden för mig själv att orginalspridare kostar ungefär lika mycket som ett par bättre... och ett litet chip, vad kan det skada Men förslagsvis, innan du köper på dig något som ändå inte visar sig vara orsaken, försök låna av en hygglig kompis alt. på nån skrot för att utvärdera om det är där felet sitter. Det är urtråkigt att hinka i trim när bilen ändå inte går som den ska...
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne/Höör
    Inlägg
    498
    det har du iofs rätt i

    man kan inte kolla spridarna, alt mäta de eller kolla så de "sprutar" rätt?

    ingen annan som har något förslag på vad det kan vara?

    mvh niklasson

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 683
    jodå, har du bara ett sjysst mätglas, en bra tidtagare, en soppakälla och lite spänning så går det att mäta, vad som är kanske viktigast (troligast som spökar) är dock spridarbilden, ska vara en fin jämn dimma som levereras.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne/Höör
    Inlägg
    498
    okej, tack så mycket airflow för svaren, får ta på labb mössan och prova då

    du har inte möjligtvis koll på vad man ska ha för spridare som är lämpliga om man nu ska byta?

    har 2,1 insug, 2.3 långtopp, orginal bränslesystem, orginal turbo, laddar ungefär 1,2-1,3

    mvh niklasson

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 683
    mm, de goda röda kanske? populära i den kombination av kringutrustning som du nämner... sitter orginal på nyare 9000 fulltryck och en hel del andra.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne/Höör
    Inlägg
    498
    jo har även sett det, lutar åt ett par såna och ett anpassat chip.

    men det är troligtvis spridarna som är problemet?

    mvh niklasson

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 092
    Jag har också problem med nästa samma sak. I runt 110 och uppåt så rycker det i växelspaken med jämna mellanrum. Lite irriterande. När man gasar eller släpper gasen är det dock alldrig några problem.

    Vad jag märkte på besiktnigen så fick den avgasvärde på Co 0,1 (4,5). Min bil är en T16 aero 84 utan kat. Tyder inte detta på snål blandning?

    Bilen går som sagt utmärkt annars, laddar runt 1,2bar på fullgas. Har orginalspridare, bränslechip samt moddad apc.

    Lite jobbigt att man inte kan köra i 110 utan att det känns lite ryckigt. Ligger nästan alltid i runt 90-100 för att slippa detta

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne/Höör
    Inlägg
    498
    upp, ingen som har en annan teori?

    mvh niklasson

  12. #12
    Hej!

    Börja med att justera CO till rekommenderat värde, det kan hjälpa:
    http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/23447022-9.jpg

    Kolla även att tändstiften är rätt justerade (och frächa såklart), ca 0,6-0,7mm ska gapet vara på bilar utan DI.
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 092
    Citat Ursprungligen postat av Anders Olsson
    Hej!

    Börja med att justera CO till rekommenderat värde, det kan hjälpa:
    http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/23447022-9.jpg

    Kolla även att tändstiften är rätt justerade (och frächa såklart), ca 0,6-0,7mm ska gapet vara på bilar utan DI.
    Tack för länken Anders

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne/Höör
    Inlägg
    498
    Citat Ursprungligen postat av Anders Olsson
    Hej!

    Börja med att justera CO till rekommenderat värde, det kan hjälpa:
    http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/23447022-9.jpg

    Kolla även att tändstiften är rätt justerade (och frächa såklart), ca 0,6-0,7mm ska gapet vara på bilar utan DI.
    Hej, CO halten på min är bra. och stiften är som sagt rent nya och gapet är som du anger 0,6-0,7mm.

    mvh niklasson

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Målerås/Växjö
    Inlägg
    689
    Citat Ursprungligen postat av Anders Olsson
    Hej!

    Börja med att justera CO till rekommenderat värde, det kan hjälpa:
    http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/23447022-9.jpg

    Kolla även att tändstiften är rätt justerade (och frächa såklart), ca 0,6-0,7mm ska gapet vara på bilar utan DI.
    Är det inte mellan några stift på lm:en man kan mäta resistansen för att få någorlunda CO värde eller är jag helt ute och cyklar nu? Fall jag skulle ha rätt är jag intreserad mellan vilka stift samt resistans mellan dessa.


    Förövrigt har jag precis samma problem som du niklasson med min og 900 Aero -88. Det är som sagt i 110 km/h de rycker. Jag ska byta avlastningsventilen i helgen och se fall det är den som har svårt att hålla tätt precis mellan över och undertryck.

    mvh.
    /Viktor

    mvh.
    /Viktor
    Återigen Aero ägare i form av 9k!
    Saab 96 V4
    Rallyåkning med VW

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne/Höör
    Inlägg
    498
    Citat Ursprungligen postat av vikke
    Är det inte mellan några stift på lm:en man kan mäta resistansen för att få någorlunda CO värde eller är jag helt ute och cyklar nu? Fall jag skulle ha rätt är jag intreserad mellan vilka stift samt resistans mellan dessa.


    Förövrigt har jag precis samma problem som du niklasson med min og 900 Aero -88. Det är som sagt i 110 km/h de rycker. Jag ska byta avlastningsventilen i helgen och se fall det är den som har svårt att hålla tätt precis mellan över och undertryck.

    mvh.
    /Viktor

    mvh.
    /Viktor
    jo det är sant, har för mig det är stift 1 och 9, men kan kolla vilka det var. de ska ligga på 380ohm.

    fick du bort "hacket" genom att byta avlastningsventilen?

    mvh niklasson

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 800
    Min i16 gjorde nåt liknande i somras å sen dog bränslepumpen helt till hösten. Det kanske inte är omöjligt att bränslepumpen börjar muppa sig?
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne/Höör
    Inlägg
    498
    Citat Ursprungligen postat av Blå 900
    Min i16 gjorde nåt liknande i somras å sen dog bränslepumpen helt till hösten. Det kanske inte är omöjligt att bränslepumpen börjar muppa sig?
    det är möjligt, ska mäta på spridarna nu i helgen och kolla lite, men det är inget oljud ifrån pumpen så tror inte på den, lät din pump något då?

    mvh niklasson

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne/Höör
    Inlägg
    498
    mätt spridarna nu i helgen och allt var bra, även spridarbilden var fin. gjorde även ett komp. test och alla låg runt 10,5.

    ingen som har en ide om vad man mer kan kolla?

    mvh niklasson

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Målerås/Växjö
    Inlägg
    689
    Citat Ursprungligen postat av niklasson
    Citat Ursprungligen postat av vikke
    Är det inte mellan några stift på lm:en man kan mäta resistansen för att få någorlunda CO värde eller är jag helt ute och cyklar nu? Fall jag skulle ha rätt är jag intreserad mellan vilka stift samt resistans mellan dessa.


    Förövrigt har jag precis samma problem som du niklasson med min og 900 Aero -88. Det är som sagt i 110 km/h de rycker. Jag ska byta avlastningsventilen i helgen och se fall det är den som har svårt att hålla tätt precis mellan över och undertryck.

    mvh.
    /Viktor



    mvh.
    /Viktor
    jo det är sant, har för mig det är stift 1 och 9, men kan kolla vilka det var. de ska ligga på 380ohm.

    fick du bort "hacket" genom att byta avlastningsventilen?

    mvh niklasson
    Tyvärr så sa huvudcylindern till bromsarna upp sig i helgen så jag fick byta den samtidigt som en ny växellåda i tävlingsbilen skulle i, så jag hann inte testa med en annan avlastningsventil. Jag återkommer.

    mvh.

    *edit* tack niklasson för uppgiftern om lm:en!
    Återigen Aero ägare i form av 9k!
    Saab 96 V4
    Rallyåkning med VW

Liknande ämnen

  1. Motorn "hackar" vid 3000rpm? 9-3 2,0t orginal. Film.
    Av Torbjörn B i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-10-03, 10:03
  2. Saab 93 aero hackar/"slår" vid gaspådrag.
    Av Schwalan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-01-31, 10:23
  3. Bilen "hackar" på låga varv - vad kan det bero på?
    Av PeterLovgren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-14, 19:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •