Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: montera bort cd men då funka inget ?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    499
    Medlem#
    107

    montera bort cd men då funka inget ?

    har en 9-3 års 04 och cd funka inte längre att mata ur cd skivan utan man måste öppna o hjälpa den ut :-( nu har jag en dvd spelare som inte är märkes anpassad o tänkte använda den istället men när man lossar kontakten från orginal cd slutar allt annat uppe i fönster displayen visa nått ? tänkte bara använda den nya dvd till det extra slutsteget + bas o hatthylle högtalarna ,då fram systemet ändå inte hörs när man har ingång stora steget.. så kan man lösa det på nått sätt
    /steffe
    9-3 verII -04 175hk

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    montera bort cd men då funka inget ?

    Tyvärr så är hela skiten invävt i ett fiberoptiskt nät, att köra tredjepartsgrejer är omöjligt, man måste bygga ett separat system isåfall och behålla originalgrejerna.

    Du kan läsa mer om det här: viewtopic.php?t=162959
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  3. #3
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458

    Re: montera bort cd men då funka inget ?

    Precis! Kopplar du ur kontakten till CD-spelaren så bryts fiberslingan och all kommunikation på slingan bryts. Och då är det många saker som slutar fungera, bl.a SID-displayen uppe vid vindrutan, blinkersljud mm. Det går att koppla in ett fiberskarvdon istället för CD:n och på det viset fortfarande ha en hel fiberslinga. Då ska allting fungera igen utom naturligtvis CD:n som är bortkopplad.

    Men varför ska du ha en annan CD-spelare? Är det inte bättre du sätter in en AUX-ingång, om det inte redan finns, och köra musik från telefonen eller en bärbar MP3-spelare? Det hade ju jag gjort iaf. Har man CD-skivor som man absolut vill lyssna på i bilen så är det ju lätt att lägga över dom på MP3 istället.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    499
    Medlem#
    107

    Re: montera bort cd men då funka inget ?

    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Precis! Kopplar du ur kontakten till CD-spelaren så bryts fiberslingan och all kommunikation på slingan bryts. Och då är det många saker som slutar fungera, bl.a SID-displayen uppe vid vindrutan, blinkersljud mm. Det går att koppla in ett fiberskarvdon istället för CD:n och på det viset fortfarande ha en hel fiberslinga. Då ska allting fungera igen utom naturligtvis CD:n som är bortkopplad.

    Men varför ska du ha en annan CD-spelare? Är det inte bättre du sätter in en AUX-ingång, om det inte redan finns, och köra musik från telefonen eller en bärbar MP3-spelare? Det hade ju jag gjort iaf. Har man CD-skivor som man absolut vill lyssna på i bilen så är det ju lätt att lägga över dom på MP3 istället.
    jo använder en fm sändare o sen usb med mp3 . men dvd skulle vara tuffare o den har usb på den också..+ fanns med back kamera också i paketet av den jag köpte den av . men alltså bara se till att fiber slingar går vidare så startar den övre displayen ? bara hitta något att leda signalen vidare på från cd.
    9-3 verII -04 175hk

  5. #5
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541

    Re: montera bort cd men då funka inget ?

    Citat Ursprungligen postat av bolin 107
    men alltså bara se till att fiber slingar går vidare så startar den övre displayen ? bara hitta något att leda signalen vidare på från cd.
    Det ska tydligen gå att ta ur fiberdonen ur kontakten (alltså den i bilen, inte den på CD-enheten) och sedan använda sig av röret i en kulspetspenna (då alltså ett tomt rör som du klipper av en lagom lång bit) för att skarva ihop de optiska ändarna.
    Endast något jag läst i en annan tråd för ett tag sedan, inget jag testat själv. Men är det bara rätt storlek på röret så finns ingen anledning till att det inte skulle fungera.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    499
    Medlem#
    107

    Re: montera bort cd men då funka inget ?

    Citat Ursprungligen postat av cactuz
    Det ska tydligen gå att ta ur fiberdonen ur kontakten (alltså den i bilen, inte den på CD-enheten) och sedan använda sig av röret i en kulspetspenna (då alltså ett tomt rör som du klipper av en lagom lång bit) för att skarva ihop de optiska ändarna.
    Endast något jag läst i en annan tråd för ett tag sedan, inget jag testat själv. Men är det bara rätt storlek på röret så finns ingen anledning till att det inte skulle fungera.
    ok ska prova ! fast synd bara jag får dvd nere vid cd men bättre med dvd än cd
    9-3 verII -04 175hk

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223

    Sv: Re: montera bort cd men då funka inget ?

    Citat Ursprungligen postat av bolin 107
    Citat Ursprungligen postat av cactuz
    Det ska tydligen gå att ta ur fiberdonen ur kontakten (alltså den i bilen, inte den på CD-enheten) och sedan använda sig av röret i en kulspetspenna (då alltså ett tomt rör som du klipper av en lagom lång bit) för att skarva ihop de optiska ändarna.
    Endast något jag läst i en annan tråd för ett tag sedan, inget jag testat själv. Men är det bara rätt storlek på röret så finns ingen anledning till att det inte skulle fungera.
    ok ska prova ! fast synd bara jag får dvd nere vid cd men bättre med dvd än cd
    Hur hade du tänkt att få ut ljudet från DVD:n?
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    499
    Medlem#
    107

    Re: Sv: Re: montera bort cd men då funka inget ?

    Citat Ursprungligen postat av slipztream
    Hur hade du tänkt att få ut ljudet från DVD:n?
    genom koppla den till de externa slutstegen .
    fram systemet hörs ju inte ändå
    9-3 verII -04 175hk

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    13784

    Re: montera bort cd men då funka inget ?

    Du måste även ha nya slutsteg i så fall (men det kanske du redan kollat upp, fast det inte framgår av dina inlägg)
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    499
    Medlem#
    107

    Re: montera bort cd men då funka inget ?

    Citat Ursprungligen postat av enor
    Du måste även ha nya slutsteg i så fall (men det kanske du redan kollat upp, fast det inte framgår av dina inlägg)
    jo har 2 externa steg ett för bas-lådan och ett för 6*9 . men tar ut signalen på slutsteget under förar stolen..men det satt den enklaste sterion i när vi köpte bilen,och där passar inte den dvd som jag har liggandes men den passar in där orginal cd sitter..
    9-3 verII -04 175hk

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    499
    Medlem#
    107
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Precis! Kopplar du ur kontakten till CD-spelaren så bryts fiberslingan och all kommunikation på slingan bryts. Och då är det många saker som slutar fungera, bl.a SID-displayen uppe vid vindrutan, blinkersljud mm. Det går att koppla in ett fiberskarvdon istället för CD:n och på det viset fortfarande ha en hel fiberslinga. Då ska allting fungera igen utom naturligtvis CD:n som är bortkopplad.

    nu är allt klart funka bra att skarva bara med höljet från en bit kabel..kan nu köra orginal sterion + nya DVD . lyssna på radion på orginal systemet o spela lite hög musik på DVD :-)
    9-3 verII -04 175hk

Liknande ämnen

  1. Montera bort stereon i 9-3 SC -06
    Av MadModder i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-14, 17:58
  2. montera bort dörrsidorna
    Av korda i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-02, 19:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •