Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Lätt byta hjullager bak 9-5 + passande del från ebay?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    129

    Lätt byta hjullager bak 9-5 + passande del från ebay?

    Hej!
    Jag ska byta hjullager vänster bak och har letat lite på ebay och hittat detta för ca 560kr inklusive frakt från Tyskland:

    http://www.ebay.com/itm/RADLAGER-RADNAB ... 46117ade2d

    Visst borde den passar bilen i signaturen? Någon som hittat till bättre pris?

    Som jag förstått är det inte alltför krångligt att byta själv utan en massa bändande/pressande, stämmer det?
    Senast redigerat av per740 den 2024-02-24 klockan 19:56.
    SAAB 9-5 Aero 2002 kombi

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Lätt byta hjullager bak 9-5 + passande del från ebay?

    Jo den passar. Fast de e ybertrångt å komma åt alla sex muttrarna bak. Sitter en fästkonsoll för bromsrör o absledning med 2 muttrar. Lossa dessa o bakom sitter två till.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  3. #3

    Re: Lätt byta hjullager bak 9-5 + passande del från ebay?

    Busenkelt o gott om plats om du tar bort den stora bulten till övre bussningen. Sen är det bara att lyfta upp den armen lite. Annars är det som turbosug menade jättetrångt.
    Hylsa 15. Lång. Behövs ingen vinkling eller axeladapter som alla bilder på nätet visar.(google på chimsning) lossar du bara övre armen som sitter med en bult så är resten lätt. När du tagit bort de 4 muttrarna så vik bort plattan som är hållaren till bromsrör och vajer. Därunder hittar du 2 muttrar till på samma gängstång. Detta kan inte nog väl förklaras. Precis som förklarat i förra inlägget av turbosug ( jisses vad jag slet. folk sa att det var 6 bultar. Det är 6 st muttrar fördelat på 4 stänger . Det är en himla skillnad :-) )

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Lätt byta hjullager bak 9-5 + passande del från ebay?

    Ja tycker ändå de e för trångt, men men. Betydligt mindre slit på ng900/og9-3 som ju har samma nav bak.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    129

    Re: Lätt byta hjullager bak 9-5 + passande del från ebay?

    Tack för svaren!
    Lagret har inhandlats och ska bytas snarast. Är lite osäker på den stora bussning som nämns (har inte wis just nu) Är den belastad när hjulet är i luften? Är den eller dess arm knepig att få bort?
    SAAB 9-5 Aero 2002 kombi

  6. #6

    Re: Lätt byta hjullager bak 9-5 + passande del från ebay?

    Passar de på 9-3sc med? 07, var ju riktigt bra pris
    Saab 9-3 1.9TiD 16V Vector SC

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    129

    Re: Lätt byta hjullager bak 9-5 + passande del från ebay?

    Då var lagret bytt, det passade perfekt och nu är det hemska ljudet samt de värsta vibrationerna bak borta. Busenkelt vet jag inte om det var men klart värt att flörsöka sig på själv. Att lossa den övre hjälparmen och flytta undan var ett bra tips! Kvarvarande vibrationer beror troligen på någon av de fyra kulbussningarna eftersom jag känner ett glapp i hjulet kl 6-12 på ena sidan bak. De verkar dock kunna vara ett litet helvete att byta så det får bli verkstad för den uppgiften.
    SAAB 9-5 Aero 2002 kombi

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    19
    misstänker att jag har ett hjullager bak som är kass, dock inget glapp ett lagerljud hörs och däcken är nya!
    hur kom du fram till att det var vänster bak?

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379
    Bytte hjullager på vänster sida bak för jag hade ett "morrande" ljud vid låga hastigheter typ 30km/h och som hörs mest när jag svänger höger. Det övergår sedan till mer oao oao oao ljud när man kommer upp i över 70km/h.
    Det gamla lagret glappade inte men snurrande dåligt och småkärvade lite. Passade på att byta bromsok och belägg på samma sida när skiten ändå var nedrivet. Justerade backarna till handbromsen också.
    Efter denna operationen tycker jag att jag ändå har samma fenomen.
    Frågan är... är det däcken som spökar? Det sitter ett ganska slitet Good Year med pilmönster på den sidan där jag bytte lagret. På andra sidan sitter ett annat Good Yeardäck (pga punka på det förra)
    Det däcket är INTE pilmönstrat. Har för mig att jag läst att Saabarna är känsliga för pilmönstrade där och i synnerhet när de börjar bli slitna.
    Kan ju knappast vara ngt annat eftersom jag bytt allt.....
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  10. #10
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Pilmönstrade däck brukar va skit på 9-5 så jag är rätt säker på det är ett sunkigt däck som är problemet. Däck med pilmönster på 9-5 får gärna slitageklackar och de brukar kunna ge ett jävla vägljud.

Liknande ämnen

  1. Handla från USA via Ebay....
    Av RZ i forum Off Topic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-12-12, 23:47
  2. Dvd-spelare från eBay
    Av rob_saab900 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-05-20, 23:17
  3. Dvd-spelare från eBay
    Av rob_saab900 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-05-18, 00:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •