Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Är det min tur att vara idiot? (ännu en bilbytartankar-tråd)

  1. #1
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 054

    Är det min tur att vara idiot? (ännu en bilbytartankar-tråd)

    okej, vart ska ja börja?
    i dagsläget har jag följande bilar som kräver fokus:

    -Herman, 900 T16 -85, se garaget.
    -99Turbo -78.
    -9-3SC 1,9TTiD Vector -09
    samt 2-3 projekt som står på lager i väntan på bättre tider.

    "Problemet" är att trots att 9-3an var tänkt som brukis blivit en entusiastbil. alltså känns det inte bra att köra grusvägar (som det finns gott om härikring) eller för den del att lägga 3-4k mil/år i pendling, men den är för dyr för att inte använda, både vad gäller skatt, försäkring och ränta/amortering.
    99Turbon är jag för tillfället småless på, mycket strul, MÅNGA pengar och extremt lite körning.
    Herman är egentligen ganska komplett, behöver istort bara färdigställa T5-konverteringen, fixa en sitta-still-stol och fixa lite skavanker som blivit de år den stått.

    Tanken som gror är att sälja 9-3an, sälja 99Turbon och sen köpa en billig bruksbil, typ Passat 02-03 eller en 9-5 2,2TiD, prisklass kring 25-30k och sen köpa en og9-3 Aero lr Viggen Cab att sommaråka, Herman är för obekväm för att glida i, men riktigt roliga att smiska kurvor med.

    men samtidigt: 9-3an är snygg, rolig som få, drar lite bränsle och har än så länge inte gått så långt (11400mil) 99Turbon är en bil jag velat ha länge, kanske borde fixa den istället och njuta av den en sommar och se? men det kostar också pengar, och det behövs en plats att ställa den på. och tid.

    usch vad jag känner mig velig Så kan STCS ge mig klarhet, är jag komplett idiot, eller fattas det delar av mig? :P

    //Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 012
    Medlem#
    1941

    Re: Är det min tur att vara idiot? (ännu en bilbytartankar-t

    Citat Ursprungligen postat av -Konrad-
    usch vad jag känner mig velig Så kan STCS ge mig klarhet, är jag komplett idiot, eller fattas det delar av mig? :P

    //Konrad S.
    Ja säljer du någon så kommer det ju förmodligen fattas ännu mer delar av dig. Så e det att vara entusiast.
    Är lite i samma sits, för många bilar, men kan inte skilja mig från någon av dem.

  3. #3
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 930

    Re: Är det min tur att vara idiot? (ännu en bilbytartankar-t

    Jag köpte mig en gammal Volvo som bruksbil. Det blir ju kanon tänkte jag. Den bilen jag gillar minst, speciellt när man kör Saab. Den kan jag bruka o köra som en galning.

    Det sket sig det med. Den trimmades och grejades med.
    Så nu gick jag och köpte mig en 9000 istället för bruksbil. Får vi se hur mycket överstyr det går.


    Men du kanske borde prova något annat märke som bruksbil än Saab? Som Passat som du nämnde...

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Alingsås.
    Inlägg
    452

    Re: Är det min tur att vara idiot? (ännu en bilbytartankar-t

    Gjorde som glader91, köpte en 945 ltt, och har som bruks/drag bil åt ogn.

    Fördelen förutom att dom bara går och går och är lätt meckade, att det fortfarande finns bra med delar är ju att det är en Volvo, så man behöver ju inte direkt bry sig om utseendet vilket gör att man aldrig kommer se det som en entusiast bil på något vis så det är bara att tuta och köra och lägga tiden på saabarna

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 924

    Re: Är det min tur att vara idiot? (ännu en bilbytartankar-t

    Folk är olika, och entusiasmen kan vara både underbar och krävande. Själv har jag nu taggat ner rejält efter 10 intensiva år och har nu bara en Saab entusiastbil, utöver det en skön sommarbil (9-5 Aero med AC, toppskick!) samt en og900 vinterhäck. Ingen Aero som står och "måste fixas" med, ett tag hade jag tre st som stod och pockade på uppmärksamhet. Vissa har inga problem att ha tusen grejor som väntar men jag har blivit stressad av det, det är så mkt med jobb och familj hela tiden. Så om du tvekar Konrad, känner att det är lite mkt - så är det förmodligen lite för mkt! Sälj en bil och se hur det känns? Känns det som en befrielse - ja då vet du. Och får du ångest allan så finns det alltid nya bilar, nya projekt, Blocket kan vara som ett gift.... Jag vet att många här har 15 bilar som har massor med jobb på sig och det kommer aldrig nånsin bli nåt av många projekt som folk har stående, och orkar man bara med att ha allt utan stress så är det ju lugna puckar. Men det gjorde inte jag. Din tråd skvallrar att det kanske du inte heller gör på sikt? Jag sålde och är mer avstressad än nånsin. EN fin bil räcker, kanske ett projekt/busbilprojekt utöver det, men inte mer. Mitt tips. Men det är ju en själv som avgör och alla är olika!
    MEDLEM 7032.

  6. #6
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 930

    Re: Är det min tur att vara idiot? (ännu en bilbytartankar-t

    Citat Ursprungligen postat av M.Persson86
    Gjorde som glader91, köpte en 945 ltt, och har som bruks/drag bil åt ogn.

    Fördelen förutom att dom bara går och går och är lätt meckade, att det fortfarande finns bra med delar är ju att det är en Volvo, så man behöver ju inte direkt bry sig om utseendet vilket gör att man aldrig kommer se det som en entusiast bil på något vis så det är bara att tuta och köra och lägga tiden på saabarna

    Nackdelen är att de drar soppa som bara den. Jag har aldrig kört under 1L milen. Ihop med att man har fruktansvärt tråkigt när man kör och växellägen med 1 meters mellanrum gjorde att jag tröttnade.

    Dock är det helt annat prisläge på Volvo delar på skroten. 700/900 delar är riktigt dyra jämfört mot 900/9000. Även fast det kryllar av dem på skroten.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Alingsås.
    Inlägg
    452

    Re: Är det min tur att vara idiot? (ännu en bilbytartankar-t

    Citat Ursprungligen postat av Glader91
    Citat Ursprungligen postat av M.Persson86
    Gjorde som glader91, köpte en 945 ltt, och har som bruks/drag bil åt ogn.

    Fördelen förutom att dom bara går och går och är lätt meckade, att det fortfarande finns bra med delar är ju att det är en Volvo, så man behöver ju inte direkt bry sig om utseendet vilket gör att man aldrig kommer se det som en entusiast bil på något vis så det är bara att tuta och köra och lägga tiden på saabarna

    Nackdelen är att de drar soppa som bara den. Jag har aldrig kört under 1L milen. Ihop med att man har fruktansvärt tråkigt när man kör och växellägen med 1 meters mellanrum gjorde att jag tröttnade.

    Dock är det helt annat prisläge på Volvo delar på skroten. 700/900 delar är riktigt dyra jämfört mot 900/9000. Även fast det kryllar av dem på skroten.
    Har ju en efter 95 så har ju m90 i min och den lådan känns faktiskt väldigt bra i länkaget, inte alls jämförbart med dom äldre lådorna.
    Sen förbrukningen tycker jag inte är så farlig, har ett eco chip och hyfsat bytt filter+vätskor i bilen och kör på runt 0,7-0,8l milen.
    Men rolig att köra är den ju inte, men är ju som så, Saab kör man, Volvo åker man!

    Sen att priser på skroten skulle va dyrare har jag inte märkt av här i gbg området, däremot tycker jag det börjar bli riktigt svårt att ens hitta Og900/9000 på skrottarna.

  8. #8
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 300
    Medlem#
    1887

    Re: Är det min tur att vara idiot? (ännu en bilbytartankar-t

    Jag kan beskriva min plan,
    Har en 9-5 -06 som jag köpte 2009, den tänker jag ha tills den bogseras till skroten, dvs detta är bruksbilen, kalasbil som funkar i ur och skur. Att gå och köpa en 945 för samma pengar och kliva 20 år tillbaks i tiden känns väääldigt avlägset. En faceliftad -06a går ju få för 30k i dagsläget.....

    Har skaffat en og 9-3cab, den kommer vara entusiast Saaben som jag kommer försöka bevara, trimma och leka med.

    Helt omöjligt att skaffa billigare/mest för pengarna i intervallet 20-60 än Saab om man vill ha en bruksbil, så varför byta om det är en bruksbil du behöver?

    Jag hade däremot inte skaffat en "dyr" Saab, tillika snabbt gjort mig av med dito, hur mycket entusiast man än är, märket är dött och tillika är andrahandsvärdet.

    Om man vill gå vidare till andra märken kan jag bara rekomendera BMW, har haft /har ett par och de har uppvisat hög kvalitetsnivå gällande driftsäkerhet, och med en helt annan nivå av komfort prylar och utrustning än motsvarande Saabar jag haft, men det beror givetvis vilken bil/spec man väljer.
    Att nergradera till en bullrig och tattrig Passat känns som en riktig mina , Det är en bil vissa stackare måste välja som tjänstebil, Passat är 2000 talets 240, ingen köper den för att de vill ha den, endast för att avtalet inte nådde til en motsvarande Volvo :-), fortsätt hellre med Saaben istället.. Eller köp en gammal 9-5 och få en tystare, trevligare bil :-)

    Om jag hade letat äldre billig bruksbil, som inte var en Saab, hade jag letat en välskött BMW e39 sedan, solid kvalitetsbil!
    Generalfelen är välkända och lätta att upptäcka.
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 (Epa) / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 540d xDrive -22 / BMW M240i -23

  9. #9
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 054

    Re: Är det min tur att vara idiot? (ännu en bilbytartankar-t

    många kloka tankar här jag ska fundera lite på vad jag känner,
    När det gäller bruksbil så går allt vad gamla volvos fetbort, jag kör långt, 9-3an har gått 1400mil sen i april då jag köpte den, så nått annat än diesel käns orealistiskt som bruksbil.
    och som jag ser det så finns det egentligen 3 alternativ, 9-5 2,2 TiD, billig i inköp, drifsäkerheten personifierad, lite högre förbrukning, högre skatt. 9-5 1,9TiD, dyrare i inköp, lite mer som krånglar på dom motorerna om man har otur, lägre förbrukning, lägre skatt.
    Passat 1,9 TDI 02-05, rätt trevlig bil, finns med fyrhjulsdrift (jag bor ju faktiskt i norrbotten, i en by, och jag har nästan 3 mil till jobbet, trevligt om man kommer fram även om det är dåligt plogat ) ganska snåla, skatt i klass med 9-5 2,2 TiD, Jag har kört passat förut, en -96a och den trivdes jag med, gick billigt, rymde massor, gjorde absolut ingenting med stenskott, bucklor, hundhår i bagaget, tanka, serva och åka
    BMW´s dieslar är riktigt fina, men dom är för dyra, dom som ligger i min prisklass är för törstiga och alldeles för hög skatt på.

    mitt största bekymmer är väll egentligen att det är så förbaskat kul att köpa bilar, tråkigare att sälja ^^,

    men som turbocab skrev, jag blir stressad av allt som pockar, pengarna går alltid åt, och det nya problemet: platsbrist. det skulle ju vara skönt att fokusera på EN bil, och sen kanske en till när nummer 1 är "färdig"
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 514

    Re: Är det min tur att vara idiot? (ännu en bilbytartankar-t

    Herman kan du inte he bort. Dina bruksbilar tenderar alltid att falla offer för nån form av pillande, du har svårt för att inte söka efter styling på Ebay...Har du en Saab som bruksbil så kommer du, utan tvekan, att fixa med den tills du inte längre vågar/vill köra med den varje dag. Det finns mer än ett exempel.

    Köper du en för fin hobbybil så kommer du att leta upp ett annat objekt att fixa med.

    Sälj av alla bilar utom Herman, och köp en lagom långmilad och tråkig Passat som arseltransport. Sen lägger du all tid och energi på att få tillbaka Herman till sin forna glans! Till sommarn kanske du kan lyxa till det med en og9-3 Cab.
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  11. #11
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 054
    Okej, såhär långt så har 99Turbon fått stryka på foten, Jagh r köpt en og9-3 Aero Cab -02, 9-3SC'n kommer läggas ut på annons snart (när jag är tillbaka i sverige) och sen ska det letas bruksbil. står fortfarande å väger Passat 01-05, 9-5 Diesel, 04-09, eller kanske BMW 320D 02-03. Den som lever får se helt enkelt.

    To be continued
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

Liknande ämnen

  1. Ännu en nöjd idiot!
    Av Pershav i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-03-28, 16:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •