Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Fråga om givare (brådis)

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893

    Fråga om givare (brådis)

    Hej,

    Jag lurar på om min bil har problem med nån luftgivare (tryck och/eller temp).

    * På tryckröret, före avlastningsventilen, sitter en givare.
    * På nästan samma ställe går det ut en liten slang, ca 20cm lång, från tryckröret till en annan givare.

    Kan någon snälla berätta för mig vilken av dessa som gör vad?

    Hoppas på snabbt svar! Bil enl nedan.
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Ingen? *hoppas-hoppas*
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Den givaren som sitter i änden på den 20cm långa slangen, är den fästad på motorn? I så fall är det absoluttryckgivaren, alltså den som berättar för Trionic hur mycket turbon laddar.

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Givaren som sitter direkt på tryckröret är temperaturgivaren för insugsluft.

    Vad är det som får dig att tro att det är något problem med någon av dessa givare?

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Den givaren som sitter i änden på den 20cm långa slangen, är den fästad på motorn? I så fall är det absoluttryckgivaren, alltså den som berättar för Trionic hur mycket turbon laddar.

    Givaren som sitter direkt på tryckröret är temperaturgivaren för insugsluft.

    Vad är det som får dig att tro att det är något problem med någon av dessa givare?
    Okej, tack!

    Jag har ett mysko fel;

    Om jag startar bilen kall går den bra i ungefär 10-20 sek. Sedan börjar den konstra med tomgången. Så länge jag håller gas över 2.000 rpm funkar allt bra, dock.

    Så fort tempmätaren i bilen börjar röra sig (gissningsvis runt 60 grader vattentemp) så försvinner problemet och den går bra igen...

    Lurar på om det kan vara någon av dessa givare eller LMM som spelar mig ett spratt...
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    414

    ...

    Kan ha samma problem. Min går mycket nervöst på tomgång när den är kall ibland, dock bara ibland. Turbo mätaren kan börja fladdra åxå på det gula fältet...
    Stolt ägare av en 9-5 Aero -00!

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893

    Re: ...

    Citat Ursprungligen postat av bluetaily
    Kan ha samma problem. Min går mycket nervöst på tomgång när den är kall ibland, dock bara ibland. Turbo mätaren kan börja fladdra åxå på det gula fältet...
    Jo, samma här. Det känns som om den försöker rädda situationen genom att klappa igen wastegaten och justera bränslet samtidigt. Så går varvräknaren upp till 1.500-2.000 rpm och börjar sjunka till ~800-900 och sedan samma sak igen.
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    414

    ...

    Jepp det stämmer!
    Stolt ägare av en 9-5 Aero -00!

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Problem är bara att just nu har jag ingen att byta till... *snyft*

    Kände ju inte för att byta dessa två och LMM "ifall att"... LMM:en är iofs rengord, men ingen skillnad alls.

    Hoppas blint på att en vänlig själ ska kunna låna ut sina delar till mig en liten stund så man får testa först...
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

Liknande ämnen

  1. Vevaxel givare fråga??
    Av ViggenUffe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-01-23, 00:06
  2. oljetryck givare fråga 99T16
    Av Tommy 99 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-01, 23:42
  3. Fråga angående Givare eller nått
    Av a_ljungstrom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-13, 08:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •