Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Vägrar starta, behöver hjälp!!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    226

    Vägrar starta, behöver hjälp!!

    Bil: SAAB 9000 2,3T -91 med TCS

    Den har tidigare överladdad och slagit ifrån (dött) när man gasat/laddad för mycket.
    Bilen dog vid normal körning med tillkopplat släp, ingen acceleration eller brant backe, utan vid normal körning. Sedan detta hände har den inte gått att starta.

    Felsökning.[*]Pumpen går om man tjuvkopplar den vid säkringsboxen. [*]Sopparelät drar när man vrider om tändningen och det klickar inte frenetiskt utan det drar en gång. Samma sak händer om man provar andra relän. [*]Pumpen sitter med org. slangar och ingen av dessa var trasig.[*]Kör man på startmotorn kommer det ingen bensin ut från BTR:n. [*]Tvångskör man pumpen kommer det en strid ström efter några sekunder, ca. 1 dl/10s.[*]Den startar inte på startgas. (tas med en nypa salt då jag provat ensam)[*]Skruvar man ur stiften luktar alla bensin, 1,3 är blöta av bensin men 2,4 luktar bara och är sotiga.[*]Har provat med 2 olika DI-kassetter, jag har gnista på båda.[*]Varvräknaren hoppar när jag kör på starten.[*]Det har funnits ett larm (TG-400), det är demonterat. Alla sladdar följdes till världs ende och kopplades loss, en riktig demontering med andra ord. Två sladdar klipptes, de gick till centrallåset.

    Hast. mätaren fungerar inte men det spelar väl knappast någon roll eftersom den rullade ett bra tag med trasig hast. mätare.

    Mina egna teorier:
    Antingen är boxen till tändningen trasig, den orkar inte ge tillräckligt med gnista för att starta. Kan man kolla detta genom att mäta med tex multimeter?
    Soppapumpen är för dålig, den orkar pumpa bensin men ger inte tillräckligt med tryck.


    Som ni märker har jag provat det mesta som jag kunnat läsa mig till här, jag står fortfarande på ruta 0 och behöver hjälp.

    MVH Oskar
    En og900 med en hel del handpåläggning... http://www.garaget.org/show.php?car=504
    402 @ 14,31/ 155 km/h... 201 @ 9,2 / 129

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    226

    Re: Vägrar starta, behöver hjälp!!

    Ingen som har en aning eller en vild gissning?
    En og900 med en hel del handpåläggning... http://www.garaget.org/show.php?car=504
    402 @ 14,31/ 155 km/h... 201 @ 9,2 / 129

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 443

    Re: Vägrar starta, behöver hjälp!!

    Testa pumpen med att lägga egen spänning från b-laddare direkt på pumpen.
    sedan lossa fuelrain matning, ligger vid 4 -e cyl, hylsa 17.
    Slangen som du lossat lägger du i en tomdunk som din kompis håller fast.
    Nu ska den mata ca 2-3liter på 10-15 sec.
    Efter den test kan du tillbaka slangen till fuelrai och lossa returen vid pumpen, svarta nypell, och starta pumpen med laddare igen. Nu ska de komma massor av soppa i returen.
    Blir de så då är pumpen okej inkl. b-filtern.
    När min 9000-91 strulade då vart kärvande tom-motor, gick igång efter ca 10 sec och rpm vart par hundra varv och vill slakna direkt. Eftersom du har tcs då vet jag inget om.Felet kan ligga där, de är el. spjällhus. Kompisens 9000 krongladde hela tiden tills han bytte spjällhus, den ville inte starta som din.Bond sund förnuft, motor startar inte om spjället är stängd och med gaspedalen kan man inte öppna, som vi annars kan göra på mekaniska spjällhus.
    Enligt mig din pump fungerar ty stiften är blöta och gnista finns men saknas luft.
    PS! alarm är bortkopplad och bilen fungerade bra innan?
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    226

    Re: Vägrar starta, behöver hjälp!!

    Larmet kopplades bort nu. Bilen fungerade bra innan. Ang spjället, den dog under färd, spjället borde varit öppet då. Vad är det som styr spjället och kan den delen gå sönder? Om man kikar på tex og900 jag har så stängs ju spjället på tomgång, spjällarmen går ner på stoppet. Jag tror inte att spjället är felet eftersom det inte blir helt tätt när det är stängt. Men jag ska kolla både spjäll o pumpens kondition.

    Tack
    En og900 med en hel del handpåläggning... http://www.garaget.org/show.php?car=504
    402 @ 14,31/ 155 km/h... 201 @ 9,2 / 129

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 443

    Re: Vägrar starta, behöver hjälp!!

    På mekaniska spjällhus spelet är stängt, 0,05mm öppet vid skruven, men tomgångsmotor har bypassfunktion mot spjället och luften kommer denna vägen till plenum. PÅ tcs vet jag inte något om spjällets läge vid starten därefter mitt hypotes.
    Finns gnista då måste bilen börja tända i fall du öppnat spjället med finger eller mejsel när du sprutade startgas.
    PS! Di kassett är testat när du vevar på starten eller?
    Om du tvingar samtliga stift i tändspolarna och binder fast med ståltråd samt jordar alla med den ståltråd då kan man se i realtid om man har gnista när man vevar på starten. Hjälper inte en fungerande di om tex alarm stänger av, då finns ingen gnista ändå.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    226

    Re: Vägrar starta, behöver hjälp!!

    Larmet kan vi utesluta eftersom det är bortkopplat. jag jorde stiften mot ventilkåpan, då fanns det gnista på alla 4 stift. Jag ska tvångsöppna sjället och göra nya försök, återkommer när jag provat.
    En og900 med en hel del handpåläggning... http://www.garaget.org/show.php?car=504
    402 @ 14,31/ 155 km/h... 201 @ 9,2 / 129

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    226

    Re: Vägrar starta, behöver hjälp!!

    Ingen lycka med tvångsöppnat spjäll tyvärr.
    En og900 med en hel del handpåläggning... http://www.garaget.org/show.php?car=504
    402 @ 14,31/ 155 km/h... 201 @ 9,2 / 129

  8. #8
    Grundladd Perzys avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    203

    Re: Vägrar starta, behöver hjälp!!

    Utan signal från vevaxelgivaren går inte pumpen.
    Ett enkelt test är att kolla varvräknaren när du kör på starten. Normalt ska den "hoppa" när man kör startmotorn. Är nålen stendöd har du tändningsfel och då sannolikt problem med givaren.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    226

    Re: Vägrar starta, behöver hjälp!!

    Varvräknaren hoppar, se första inlägget som jag skrev.

    Tack ändå
    En og900 med en hel del handpåläggning... http://www.garaget.org/show.php?car=504
    402 @ 14,31/ 155 km/h... 201 @ 9,2 / 129

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    226

    Re: Vägrar starta, behöver hjälp!!

    Någon med fler idéer?
    Kan pumpen ge för lågt tryck? Fel på styrbox?
    En og900 med en hel del handpåläggning... http://www.garaget.org/show.php?car=504
    402 @ 14,31/ 155 km/h... 201 @ 9,2 / 129

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    226

    Re: Vägrar starta, behöver hjälp!!

    Fel var brusten kamkjedja med två sneda ventiler som följd. Bilen säljs nu i delar
    En og900 med en hel del handpåläggning... http://www.garaget.org/show.php?car=504
    402 @ 14,31/ 155 km/h... 201 @ 9,2 / 129

Liknande ämnen

  1. Hjälp! 95 -03 dör på tomgång och vägrar starta.
    Av jbits i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-11-29, 12:36
  2. 9-3 Aero -01 Vägrar starta efter motorrenovering. HJÄLP!!!!
    Av Saab9_3aero01 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-06-29, 08:50
  3. Hjälp Saab 93ss -03 vägrar och starta!
    Av Fredrik Saab 93 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-07-18, 18:47
  4. HJÄLP FORT!! Saab 93 SS 2005 vägrar att starta
    Av 4Klover i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-06-01, 14:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •