Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: "Ignite-kabel" SAAB 9-3, SS, -05.

  1. #1

    "Ignite-kabel" SAAB 9-3, SS, -05.

    Behöver hjälp med att hitta en kabel som ger +12V vid "OFF" på tändningslåset.
    Har mätt på de flesta kablar bakom ACC/stereo, men hittar bara konstant +12V eller
    +12V i samband med "ON" på tändningen.

    Behöver denna kabel för att stereon skall starta och stänga av sig automatiskt med bilen, samtidigt som jag kan ha stereon igång utan att ha tändningen igång, med ljus och allt vad det innebär.

    "Plug'n'play" med ISO är inte möjligt.

    Om någon vet vilken färg det är från tändningslåset så kan jag dra kabel dit, klippa kabeln och skarva ihop dem. Kommer dock inte åt att mäta hur jag än försöker.

    Någon som har förslag?

    TACK!

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926

    Re: "Ignite-kabel" SAAB 9-3, SS, -05.

    det bästa är väl oftast att dra en egen kabel från batteriet ? Då kan man dimensionera den som man vill och slipper då konstigheter.

  3. #3
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458

    Re: "Ignite-kabel" SAAB 9-3, SS, -05.

    Om kabeln skall ge +12V vid OFF, vad ska den då ge vid ON? Om det ö.h.t taget ska ge ngn skillnad så måste den ju isåfall ge 0V vid ON och därmed omvänd funktion. Hur ska den signalen kunna användas för att starta och stänga av radion? Förklara lite mer...

    Och vad är det för radioinstallation du har gjort egentligen? I förra tråden höll du på att greja med högtalarna...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168

    Re: "Ignite-kabel" SAAB 9-3, SS, -05.

    Ta en kabel som ger +12V vid ON och 0V vid LOCK, sedan drar du den till ett dubbelrelä som matas med konstant +12V. Vips så har du en kabel ut från relät som ger den spänningen du vill ha.

    Relä borde finnas lite överallt, säkert även biltema, för en struntsumma.

  5. #5

    Re: "Ignite-kabel" SAAB 9-3, SS, -05.

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    det bästa är väl oftast att dra en egen kabel från batteriet ? Då kan man dimensionera den som man vill och slipper då konstigheter.
    Där tappar jag automatik-funktionen.


    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Om kabeln skall ge +12V vid OFF, vad ska den då ge vid ON? Om det ö.h.t taget ska ge ngn skillnad så måste den ju isåfall ge 0V vid ON och därmed omvänd funktion. Hur ska den signalen kunna användas för att starta och stänga av radion? Förklara lite mer...

    Och vad är det för radioinstallation du har gjort egentligen? I förra tråden höll du på att greja med högtalarna...
    Hmm bra tänkt där, men jag antar att den som ger +12V vid OFF även fortsätter mata +12V när tändningen vrids upp till ON? Ser ingen anledning till att den skall sluta mata.

    I förra tråden försökte jag bygga ljudsystem via befintligt slutsteg under sätet, alltså behålla huvudenheten etc. Det blev dock dåligt och får byta även huvudenheten.


    Citat Ursprungligen postat av Danjell
    Ta en kabel som ger +12V vid ON och 0V vid LOCK, sedan drar du den till ett dubbelrelä som matas med konstant +12V. Vips så har du en kabel ut från relät som ger den spänningen du vill ha.

    Relä borde finnas lite överallt, säkert även biltema, för en struntsumma.

    Ska kika på detta, förstår i nuläget inte riktigt hur det skulle gå till.



    Tack för engagemanget, hjälper att bolla idéer med folk som förstår

  6. #6

    Re: "Ignite-kabel" SAAB 9-3, SS, -05.

    Hmm alltså att låta ett relä slå igång av antingen OFF-kabeln eller ON-kabeln, behövde några minuters betänketid på den

    Dedär är dock ett smart förslag, ska kolla på reläer. Dock eftersom reläerna lär vara elektroniska måste de väl ha en minuspol också, så är det i växelströmsbranschen iallafall, mer hemmastadd där!

  7. #7

    Re: "Ignite-kabel" SAAB 9-3, SS, -05.

    Citat Ursprungligen postat av Jokkalar
    Dock eftersom reläerna lär vara elektroniska måste de väl ha en minuspol också, så är det i växelströmsbranschen iallafall, mer hemmastadd där!
    Har man infört minuspoler i växelströmsbranschen nu?
    Signaturlös

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Iggesund
    Inlägg
    53

    Re: "Ignite-kabel" SAAB 9-3, SS, -05.

    Hmm bra tänkt där, men jag antar att den som ger +12V vid OFF även fortsätter mata +12V när tändningen vrids upp till ON? Ser ingen anledning till att den skall sluta mata.











    Är det då inte lika bra att ha konstant ström ? Borde inte det bli samma sak typ ?

    För om du har 12 v på ON då ligger ju strömmen kvar om du har 12 v vid OFF och stereon är ff på när du slår av tändningen.. eller tänker jag helt fel.
    mvh Uffe Iggesund.
    Saab 9-3 1,8 BP 2008
    Hyundai IX35 2011

  9. #9

    Re: "Ignite-kabel" SAAB 9-3, SS, -05.

    Det finns ingen enkel lösning på detta problem. Att nyckeln sitter i i OFF-läge syns syns inte i någon kabel från tändningslåset. Det är antennen som känner av att nyckeln finns på plats CIM skickar sedan ett meddelande på CAN-bussen.

    När jag bytte huvudenhet i min 9-3:a använde jag en adapter som lyssnar på CAN-bussen och ger ON till huvudenheten.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  10. #10

    Re: "Ignite-kabel" SAAB 9-3, SS, -05.

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Citat Ursprungligen postat av Jokkalar
    Dock eftersom reläerna lär vara elektroniska måste de väl ha en minuspol också, så är det i växelströmsbranschen iallafall, mer hemmastadd där!
    Har man infört minuspoler i växelströmsbranschen nu?
    Jaja, jord/minuspol, rent praktiskt fungerar dem ju ganska lika




    Citat Ursprungligen postat av gamlingen
    Hmm bra tänkt där, men jag antar att den som ger +12V vid OFF även fortsätter mata +12V när tändningen vrids upp till ON? Ser ingen anledning till att den skall sluta mata.











    Är det då inte lika bra att ha konstant ström ? Borde inte det bli samma sak typ ?

    För om du har 12 v på ON då ligger ju strömmen kvar om du har 12 v vid OFF och stereon är ff på när du slår av tändningen.. eller tänker jag helt fel.
    Det är så jag vill ha det, stereon igång på OFF och ON.
    Men när jag tar ut nyckeln i läget "LOCK" ska stereon såklart stängas av.



    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Det finns ingen enkel lösning på detta problem. Att nyckeln sitter i i OFF-läge syns syns inte i någon kabel från tändningslåset. Det är antennen som känner av att nyckeln finns på plats CIM skickar sedan ett meddelande på CAN-bussen.

    När jag bytte huvudenhet i min 9-3:a använde jag en adapter som lyssnar på CAN-bussen och ger ON till huvudenheten.

    Ajaj... Om detta stämmer, och kommunikationen inte går via fibern, så bör man kunna koppla ett växelrelä som reagerar på dessa signaler du pratar om, och styra stereon på detta vis. Inte lätt att hitta den kabeln dock :/

  11. #11
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: "Ignite-kabel" SAAB 9-3, SS, -05.

    Citat Ursprungligen postat av Jokkalar
    Citat Ursprungligen postat av frippe64

    Har man infört minuspoler i växelströmsbranschen nu?
    Jaja, jord/minuspol, rent praktiskt fungerar dem ju ganska lika
    Även om jag fattar vad du menar och även om jag inte är någon elektriker så tycker jag vi glömmer jämförelsen med växelström. "Fas", "nolla" samt "skyddsjord" kallas väl växelströmståtarna i folkmun och skyddsjord har få likheter med likströmmens jord. Rör bara till det...

    Förenklat, ett enkelslutande likströmsrelä kräver 4 tåtar till det för att fungera.

    1. Styrström (i det här fallet en +12V kabel från en strömkälla som du vill att ditt relä ska starta samtidigt som).
    2. Jord (-).
    3. Strömmatning in (+ från batteri t ex)
    4. Strömmatning ut (+) till saken du vill driva. Aktiveras av när det blir + på styrströmmen.

    För att krångla till det så finns det ju olika typer av reläer samt olika möjligheter att koppla in de för att få finesser på det man vill koppla in.


    Citat Ursprungligen postat av Jokkalar
    Ajaj... Om detta stämmer, och kommunikationen inte går via fibern, så bör man kunna koppla ett växelrelä som reagerar på dessa signaler du pratar om, och styra stereon på detta vis. Inte lätt att hitta den kabeln dock :/
    Men det är ju ingen "kabel" som det finns "+12V" på så länge nyckeln sitter i och som
    det blir "0 volt" på när nyckeln är urtagen utan det finns en kabel som säger
    "00010001100101001000" som betyder "nu är nyckeln i läge "ON" - Starta stereon"
    och
    "10101010111000101010" som betyder "nu är nyckeln urtagen - stäng av stereon"

    Hur ska du få ett vanligt relä att fatta de signalerna?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    32
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    Det finns ingen enkel lösning på detta problem. Att nyckeln sitter i i OFF-läge syns syns inte i någon kabel från tändningslåset. Det är antennen som känner av att nyckeln finns på plats CIM skickar sedan ett meddelande på CAN-bussen.

    När jag bytte huvudenhet i min 9-3:a använde jag en adapter som lyssnar på CAN-bussen och ger ON till huvudenheten.
    @Göran Larsson

    Vad är det för adapter du använder?

    Mvh

    Jonas

  13. #13
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Men, errr. Är inte det här typ, det minsta problemet om man ger sig på att byta stereon i en 05a? Hur skall du göra med O-bussen?

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2012
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    32
    Om det var mig du syftade på, så är inte det ett projekt jag tänker ge mig på. Jag är "bara" ute efter att få ström till min Parrot, ström som jag vill ska vara på när stereon är på. Mina efterforskningar visar att det verkar vara nästintill omöjligt.

    Mvh

    Jonas

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Aha! Jaja, men det är ju en annan sak. Kolla om du kan använda en Parrot Unika. Rätt dyr pryl, men den kan då ta Canbus-signal att stereon är på och ge ström till en enhet. Jag har en sån i min ng9-3 07 till min Parrot Asteroid, funkar otroligt smidigt, precis som original.

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 Arc Cab -04 "Low & Slow" "SÅLD"
    Av pumpe3 i forum Projekt
    Svar: 167
    Senaste inlägg: 2010-11-05, 19:46
  2. Vilken kabel från Orginalsteget till "vanlig" ster
    Av TurboDanne i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-09-14, 16:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •