Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Saab 9000 2.0T ryker lite vitt

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Lysekil
    Inlägg
    19

    Saab 9000 2.0T ryker lite vitt

    Hej!

    När jag kom hem från ett besök från en kompis en tur på ca 19 mil enkelväg så märkte jag att bilen rök vitt av ren slump jag öppna dörren när jag backa för att inte backa in i en cykel. Hur som helst så rök den lite vitt inte mycket varva till bilen såg att det kom lite vitrök igen. Turbon har ett "vinande" ljud original ladd med öppen dump.

    Bilen hade Normal temp hela vägen hem kolla fort i oljelocket såg ingen grått klägg eller så. Vet ju inte om det är toppen eller turbon på bilen. Körde väldigt lugnt med den med hela vägen skulle se vad den drog vid normalkörning nämligen.

    Hur kollar man lättast om det är toppen eller turbon? jag har fattat att det kan va turbon med. Slutpipen va även lite fuktig.

    Fan haft bilen 3 veckor

    Edit : Kollat oljan den är jätte fin brun och fin inget klegg alls vattnet ligger mellan halv och full så det är inga extrema mängder som försvinner

    Saab 9000 2.0 T 97:a
    Saab 9000 A50 2.0 T 97:a ltt

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    72

    Re: Saab 9000 2.0T ryker lite vitt

    Citat Ursprungligen postat av Biffen79
    Hej!

    När jag kom hem från ett besök från en kompis en tur på ca 19 mil enkelväg så märkte jag att bilen rök vitt av ren slump jag öppna dörren när jag backa för att inte backa in i en cykel. Hur som helst så rök den lite vitt inte mycket varva till bilen såg att det kom lite vitrök igen. Turbon har ett "vinande" ljud original ladd med öppen dump.

    Bilen hade Normal temp hela vägen hem kolla fort i oljelocket såg ingen grått klägg eller så. Vet ju inte om det är toppen eller turbon på bilen. Körde väldigt lugnt med den med hela vägen skulle se vad den drog vid normalkörning nämligen.

    Hur kollar man lättast om det är toppen eller turbon? jag har fattat att det kan va turbon med. Slutpipen va även lite fuktig.

    Fan haft bilen 3 veckor

    Edit : Kollat oljan den är jätte fin brun och fin inget klegg alls vattnet ligger mellan halv och full så det är inga extrema mängder som försvinner

    Saab 9000 2.0 T 97:a
    Bensin= Svart rök
    Vatten = VIT rök
    olja = blå rök

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 489

    Sv: Saab 9000 2.0T ryker lite vitt

    Efter nitton mils körning så är kondens nästan uteslutet, men fortsätt håll koll på vätskorna och hoppas det är kondens.
    /M
    Akta skinnet!

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Lysekil
    Inlägg
    19

    Re: Sv: Saab 9000 2.0T ryker lite vitt

    Citat Ursprungligen postat av lillen 761
    Efter nitton mils körning så är kondens nästan uteslutet, men fortsätt håll koll på vätskorna och hoppas det är kondens.
    /M
    att det är kondens är jag mycket skeptisk till men ser inget grått i oljan bubblar inte i expansionskärlet så jag tror inte det är toppen inte säker dock. Får väl kolla Impellern på turbon och se hur slut den är.
    Saab 9000 A50 2.0 T 97:a ltt

Liknande ämnen

  1. saab 95 06 ryker vitt
    Av jonny1974 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-05-12, 11:00
  2. 9000 CSE (2,3t/200 hk) ryker vitt...
    Av perr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-02-11, 03:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •