Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Saab 9-3 ss 2008 Koppla slutsteg/Bas

  1. #1

    Saab 9-3 ss 2008 Koppla slutsteg/Bas

    Hejsan! Hittar inget på "nyare" saab bilar. Har en saab 9-3 ss 2008 årsmodell med slutsteg till vänster i bagaget. kan jag koppla en hög till lågnivå omvandlare direkt till den sen till slutsteget?
    Saab 9-3 1.8t ss Biopower 2008

  2. #2

    Re: Saab 9-3 ss 2008 Koppla slutsteg/Bas

    Klart du kan koppla så, men det blir inte rätt.

    Ljudsystemet i ng9-3 från 2007 har fyrkanaligt slutsteg på totalt 70 W inbyggt i alla huvudenheter. I det minsta systemet driver huvudenheten fyra högtalare direkt. I de större systemen med 150 W och 300 W finns ett eller två slutsteg (beroende på modell och år) som matas från huvudenheten direkt med högnivåsignalen. Slutsteget innehåller alltså en "högnivå till lågnivå"-omvandlare.

    Jag har bytt ut huvudenheten mot en AVIC-enhet från Pioneer och har bara en adapter för att få rätt kontaktdon. Min AVIC har 4x50W så jag kan inte utnyttja alla volymsteg (slutsteget klipper långt innan volymen är på max) pga att 4x50W ger högre signal än 4x17,5W.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  3. #3

    Re: Saab 9-3 ss 2008 Koppla slutsteg/Bas

    Tack för svar! Funderar på att byta till 2-din stereo. Var hittar jag adapter? Behöver ja någon ram för att fylla ev mellanrum? Gjorde det på min förra bil (bmw e39) dock till 1 din. Då behövde jag utfyllnad. Glömt var jag fick tag i det.
    Saab 9-3 1.8t ss Biopower 2008

  4. #4

    Re: Saab 9-3 ss 2008 Koppla slutsteg/Bas

    Du behöver en ram som gör om "hålet" till dubbel-din. Originalenheten är större.
    Du behöver en adapter som gör om GM-kontakterna som sitter i bilens kablage (och på originalenheten) till DIN-standard.
    Du behöver, om du vill, en adapter som fixar knapparna på ratten.

    Jag löste detta med delar från Autoleads. Det blev flera delar; en som Saab-specifik som kan kopplas till bilens kontakter, en Pioneer-specifik som passar till Pioneers kabelhärva och en Saab-specifik CAN-busadapter som plockar ut rattknappar, hastighet, backsignal mm ur CAN-bussen. Med den Pioneer-specifika adaptern blir rattknapparna fjärrkontrollsignaler för AVIC-enheten. Autoleads har mängder av adaptrarm så det är bara att välja ut vad som passar till den nya stereon.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  5. #5
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: Saab 9-3 ss 2008 Koppla slutsteg/Bas

    Ljudstudion har ett (mer än) komplett kit för Pioneer (http://www.ljudstudion.se/ShowSearchRes ... tring=saab) om det är det man vill ha. Inkluderar rattstyrningsinterface med komplett kablage, kablage om man vill använda stereon till GM-kontakterna men utan rattinterface (varför man skulle vilja det vet jag inte men), ram, stereokorg passandes till ramen, antennadapter, monteringsdetaljer etc.

    Finns till andra märken också, t ex, Kenwood och övriga men då hos andra firmor vad det verkar.

    Har ljudstudions kit i min kärra. Enda som inte riktigt funkade som jag tänkt var att jag fick dra en egen kabel till backljuset för att få backsignal då Cansub-interfacet för rattknapparna inte verkade vilja skicka ut en sådan signal fast det ska kunna göra det men det var också enda strulet.

    De ringde upp mig och frågade vilken originalstereo jag hade också (för att jag skulle få rätt kontakt osv) så de verkar kunniga och duktiga.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Kronoberg
    Inlägg
    169

    Re: Saab 9-3 ss 2008 Koppla slutsteg/Bas

    Handlade med mitt installationskit från Ljudstudion, man får allt man behöver (och lite till, haha). Smidigt, enkelt och grym service verkligen. Rekommenderas!
    9-3 SS -08 Hirsch Performance - http://www.garaget.org/?car=302465

  7. #7

    Re: Saab 9-3 ss 2008 Koppla slutsteg/Bas

    Ljudstudion va ett riktigt bra tips! Beställde Pioneer-kitet! Någon som har något förslag var man ska börja leta efter var man ska dra igenom pluskablen från motorrummet? har letat under torkarna men inte hittat något, plockade dock inte bort torkarna. Skruvade bort hanskfacket också för att se där men då upptäckte jag att orginalstereon sitter ganska bra, så en skruv som kan tänkas hålla fast den!? Men då borde det finnas en på andra sidan så man får riva ner under ratten för att komma åt den. Tar gärna emot lite tips eller idéer! Tackar för bra svar!
    Saab 9-3 1.8t ss Biopower 2008

  8. #8

    Re: Saab 9-3 ss 2008 Koppla slutsteg/Bas

    Citat Ursprungligen postat av emain-ius
    Skruvade bort hanskfacket också för att se där men då upptäckte jag att orginalstereon sitter ganska bra, så en skruv som kan tänkas hålla fast den!? Men då borde det finnas en på andra sidan så man får riva ner under ratten för att komma åt den.
    Originalstereon sitter fastskruvad med två skruvar, ovansidan fram, ca 45 graders vinkel. Samma skruvar håller fast monteringsramen som ger 2din-öppningen. För att komma åt skruvarna tar man bort ventilationsgallret. Detta måste göras på ett speciellt sätt för att inte gallret ska dela sig i många bitar. Anvisning har postats flera gånger tidigare här på forumet, t.ex. här: viewtopic.php?p=2301225#p2301225
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  9. #9
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: Saab 9-3 ss 2008 Koppla slutsteg/Bas

    Oj. Här händer det grejor. Kul!

    Kom på att det kanske är bra att nämna också att bilen använder originalstereon för att ställa in bilens klocka. Om strömmen försvinner (Batteribyte typ) så kommer bilen inte längre att hålla rätt på serviceindikatorn utan man får hålla reda på det själv i serviceboken (eller sätta tillbaka originalstereon och ställa in tiden).

    Samt om det är en diesel så kommer klockan till dieselvärmaren inte heller att funka då den också kör genom originalstereon.

    Gällande strömkabel så finns det en kabelgenomföring i torpedväggen. Om du ställer dig och kikar ner bakom ABS-klumpen och lyser med ficklampa så ser du ett gäng kablar. Själv tyckte jag det var för hysteriskt trångt där så jag drog kabeln i innerskärmarna och via sidokjolen på min i sån kabelslang och in genom luftinsläppet vid elcentralen bak. På min var det i alla fall gott om plats bakom kjolen och som gjord att dra kabel i. Men bökigt med innerskärmarna. Vet inte vilket sätt som är bäst faktiskt.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  10. #10

    Re: Saab 9-3 ss 2008 Koppla slutsteg/Bas

    har kopplat in allting så det fungerar nu! Men har fått problem med högtalarna i dörrarna, de "tror" att det är basar och dunkar/skorrar mycket på "normal " volym. Tror det är att de får för mycket effekt från nya stereon (4x50watt gamla är väl 17,5 watt?) Någon tips på att lösa problemet?! Sätta motstånd på högtalarkabeln? Har testat att stänga av basen i stereon, maxat fade bakåt och allt möjligt på ljudet eq och så. De börjar skorra innan basen börjar "höras".
    Saab 9-3 1.8t ss Biopower 2008

Liknande ämnen

  1. Koppla Slutsteg Saab 900 cse -97
    Av cepehjulet i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-20, 16:37
  2. Orginalstereo i Saab 9-5 2002 - koppla in slutsteg-går det?
    Av BigM i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-04, 12:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •