Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Kupéfläktproblem, ACC som ej kyler och airbaglampa 9-3 -99

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    8

    Kupéfläktproblem, ACC som ej kyler och airbaglampa 9-3 -99

    Har sökt och försökt hittat svaret på min fråga men har ej lyckats!

    Kupéfläkten ger bara luft på fötterna och upp mot framrutan trots att jag väljer att den ska blåsa mot ansiktet.

    Jag är helt färsk på SAAB men jag antar att det bör väl sitta någon spjällmotor eller liknande som ska reglera vart luften skall placeras? Kan den sitta bakom handskfacket kanske?

    Angående ACC:n så kyler den inte alls. Det finns kylmedel i systemet. Jag har ej hunnit kolla om magnetkopplingen på kompressorn slår till, återkommer ikväll om den gör det.
    Om vi leker med tanken att den slår till men trots det inte kyler, vilket steg är nästa att ta i felsökandet?

    Airbaglampan lyser och den hade satt felkod på airbagen i förarstolen. Vad kan tänkas vara fel, någon givare eller glappkontakt under stolen? Vad tror ni?

    Tack på förhand!

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: Kupéfläktproblem, ACC som ej kyler och airbaglampa 9-3 -

    Kör Auto+off på accn och kolla samt anteckna de eventuella felkoder som finns och tala om hur det går. Airbag lägger jag en gissning på glapp i kontakt eller liknande.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    8

    Re: Kupéfläktproblem, ACC som ej kyler och airbaglampa 9-3 -

    Körde AUTO+OFF och inga felkoder hittade, stod på 0 hela tiden.
    Kompressorn till AC:n slog till likaså.

    Det låter konstigt bakom instrumentpanelen under kalibreringen, låter som att något knakar, ungefär som någon motor med kugghjul börjar bli kass.
    Låter så ibland också om man skulle ändra vart luften skall blåsa.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458

    Re: Kupéfläktproblem, ACC som ej kyler och airbaglampa 9-3 -

    klaff läge är underställd servomotors ändera läge, dvs inga error koder ty servomotor går till änd lägge men INTE KLAFFEN därefter missljud som liknar plast brått , kugg överhop osv.Konstruktions miss och änligt mig skulle finnas switsh som klaffen träffar och inte serv.motor, då skulle man fått error kod i ditt fall.
    Din klaff vrider sig inte och du får luft endast i den läge som den är kvar.
    du ska under panelen och hitta servomotor och antagligen en bruten arm/länk som förbinder den med klaffen, därefter missljud.
    Jag har inte kunskap var ligger din servomotor men antar vid passagerar sida mot mitten av inst.panel och hands facket bör tas bort är vad jag tror.
    Airbagg kan testas med att släcka med tech 2 , hjälpte mig, eller som kongo skrev.
    ACC kyler om du kan känna på dom två rör , en tunn ska vara varm och tjock kall. Har du konstaterat detta då är jag 100 att klaffen spärrar kyla och då blir inget, man kan säga följdfel.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    8

    Re: Kupéfläktproblem, ACC som ej kyler och airbaglampa 9-3 -

    Vi har felsökt dessa små motorer och de löper på fin fint utan ljud när de är avmonterade. När de är monterade och ska dra runt vart luften skall fördelas så låter det. Kan det vara att något behöver smörjas eller att motorerna är trötta? Man kan inte se att kuggarna/plasten är trasiga.
    Nya beggade är inköpta så ska testa om det blir bättre med dessa.

    Har tagit loss alla kontakter under förarstolen och gjort rent dessa och satt tillbaka. ska bara hitta någon som kan släcka lampan för att se om det hjälpte.

    Ska kolla upp det där med ACC:n

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 458

    Re: Kupéfläktproblem, ACC som ej kyler och airbaglampa 9-3 -

    När jag hade liknande fel med oljud vart att vajer till klaffen hoppade av och spelet låste sig i ett läge.Kan inte konstruktion på din bil men kan vara att du har samma problem trots att felet gäller för 9000-94.Klaff axel o vajer ser man hos mig om man tar bort aquarie lock.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  7. #7

    Re: Kupéfläktproblem, ACC som ej kyler och airbaglampa 9-3 -

    Jag vet inte om det är samma motor som på 9-5, men på dessa kan man behöva knacka tillbaka elmotorns axel (med kugghjulet) så den inte kuggar över i växeln.
    Signaturlös

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    8

    Re: Kupéfläktproblem, ACC som ej kyler och airbaglampa 9-3 -

    Har nu lyckats lösa problemet med fläkten. Köpte begagnade motorer på skroten och nu fungerar det mycket bättre! Kan hända att själva trumman behöver smörjas upp för att glida lite bättre.
    Iom att det löste sig kyler konstigt nog ACC:n betydligt bättre

    Ang airbaglampan så fick jag den nollan och släckt. Efter ca 10min och någon kort sträcka med av och på med tändningen tändes lampan igen.
    Igår monterade vi bort stolen och kollade alla kablar och kontakter för att se om det var något kabelbrott under stolen, men så var icke fallet.
    Filade ytterst lite på kontakten för SRS:en för bättre kontakt. Får se om det kanske hjälper?
    Läste någonstans att man ej skall mäta motståndet/signalen till airbagen eftersom den ev. kan lösa ut och det vill man ju helst inte.
    Tips på nästa steg i felsökningen?!

  9. #9
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: Kupéfläktproblem, ACC som ej kyler och airbaglampa 9-3 -

    Citat Ursprungligen postat av NovemberRain
    Har nu lyckats lösa problemet med fläkten. Köpte begagnade motorer på skroten och nu fungerar det mycket bättre! Kan hända att själva trumman behöver smörjas upp för att glida lite bättre.
    Iom att det löste sig kyler konstigt nog ACC:n betydligt bättre
    Roligt att höra.

    Citat Ursprungligen postat av NovemberRain
    Ang airbaglampan så fick jag den nollan och släckt. Efter ca 10min och någon kort sträcka med av och på med tändningen tändes lampan igen.
    Igår monterade vi bort stolen och kollade alla kablar och kontakter för att se om det var något kabelbrott under stolen, men så var icke fallet.
    Filade ytterst lite på kontakten för SRS:en för bättre kontakt. Får se om det kanske hjälper?
    Du råkar inte kommer ihåg exakt vilken felkod det var? B2871, B2872, B2873 eller liknande? Man kan få lite indikation beroende på vilken felkoden är.

    Citat Ursprungligen postat av NovemberRain
    Läste någonstans att man ej skall mäta motståndet/signalen till airbagen eftersom den ev. kan lösa ut och det vill man ju helst inte.
    Tips på nästa steg i felsökningen?!
    Det går att mäta Airbagen och testinstrumenten ger så lite ström så att det antagligen inte är någon fara. Men samtidigt är det ju så att när man mäter skickas det lite ström på airbagen (som det också gör vid en krock om än högre spänning osv) så rent teoretiskt, om än osannolikt, så skulle den kanske kunna lösa ut och konsekvenserna då blir ju inget roliga för bilen och kan vara rent livsfarligt för dig om du kommer i vägen för någon kudde. Därför är det svårt att rekommendera någon att göra det men vill du, så är det absolut möjligt att mäta på den men då på egen risk.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    8

    Re: Kupéfläktproblem, ACC som ej kyler och airbaglampa 9-3 -

    Kongo: Nej tyvärr. De sa aldrig vilken kod det var, ska se om de kanske kan göra det igen så jag vet vilken kod det är.

    Rent spontant vill jag inte mäta med tanke på vad som kan hända.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    8

    Re: Kupéfläktproblem, ACC som ej kyler och airbaglampa 9-3 -

    Har varit och läst av och släckt felkoden igen. Nu visade det sig att det var B2868 passagerare resistans för hög.

  12. #12
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: Kupéfläktproblem, ACC som ej kyler och airbaglampa 9-3 -

    B2868

    Felkoden sätts om styrdonet mäter större resistens än 4.04 Ohm i 10s
    eller
    om styrdonet mäter större resistens än 225 Ohm i 160 ms


    Vet inte om du gjort det när du kikade på kontakten men kolla så att inga stift har "backat" i kontakten så att det blir dålig kontakt.

    Vad inte vad mer man kan göra för att utesluta fel på airbagen så länge man inte har felsökningsinstrument för kretsar osv eller ger sig på att resistensmäta. Jag tror utan att veta helt säkert att reistansen ska vara 2-4 Ohm om allt är ok.

    Byta airbag eller sätta motstånd i så fall. Motstånd kanske främst ur felsökningssyfte för airbagen kan ju vara rätt så bra att ha.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Kupefläktproblem 9-3 1.8t
    Av Ingoberra i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-09-02, 18:47
  2. Kupéfläktproblem OG 9-3 -00
    Av Rickard 1965 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-03-12, 17:48
  3. Kupefläktproblem 9000
    Av adamlorentzson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-01-07, 00:15
  4. [LÖST] Hur släcka airbaglampa OG9-3
    Av Znyper i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-24, 18:20
  5. Kupefläktproblem
    Av kamberg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-05-04, 02:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •