Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Frågor angående uppgradering NG9-3 Aero B207R

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    24

    Frågor angående uppgradering NG9-3 Aero B207R

    Tjenare! Är sugen på att uppgradera bilen. Det är en Saab 9-3 Aero SS -04. Har letat runt på diverse forum och försökt lära mig så mycket som möjligt. Är sugen på mer effekt och sportigare ljud. Har kollat på Maptun och funderar på antingen steg 2 eller steg 3.

    Angående avgassystem, vad är den största skillnaden mellan ett främre rör från turbon eller bara efter katalysatorn? Blir det sportigare ljud om man byter allting? Känns lite dyrt med cirka 8000kr mer för "bara" 10hk extra. Kommer man märka stor skillnad i accelerationen?

    Undrar också hur mycket bilen får låta egentligen, kan man ta bort t.ex. främre ljuddämparen om man så vill, eller finns det risk för böter och inte bli godkänd på besiktningen?

    Är tacksam för tips och svar, kan inte så mycket om trimning men vill gärna lära mig. Har någon en bra sida där man kan lära sig lite mer så länka gärna.

    Tack på förhand!
    Saab 9-3 Aero Sport Sedan '04

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 049
    Medlem#
    1941

    Re: Frågor angående uppgradering Saab 9-3 Aero

    Citat Ursprungligen postat av zeL92
    Har kollat på Maptun och funderar på antingen steg 2 eller steg 3.

    Angående avgassystem, vad är den största skillnaden mellan ett främre rör från turbon eller bara efter katalysatorn? Blir det sportigare ljud om man byter allting? Känns lite dyrt med cirka 8000kr mer för "bara" 10hk extra. Kommer man märka stor skillnad i accelerationen?
    Anledningen till att byta det främre röret, även kallat downpipe eller DP, är att man då får friare flöde för avgaserna. En 3"DP med racekat. ger dels större volym direkt efter turbon & en kat som har mindre mottryck. Detta ger dig bättre respons då turbons spool up förbättras, men även betydligt bättre arbetsförhållanden för turbon, då de varma avgaserna kan evakueras snabbare. Så i det långa loppet kan det förlänga livslängden på tubon. Lite trevligare ljud får man också på köpet. Så var inte bara effektkåt & stirra dig blind på att det enbart ger "10hk extra". En grövre DP & mer friflödande kat är en av de viktiga komponenterna när du ska trimma. (Tänk - luft in -- luft ut, vilket innebär att du behöver ha bra lufttillförsel, effektiv IC, bra evekuering av avgaserna. Eliminera flaskhalsar så gott det går, baserat på den trimningsgrad du är ute efter. )
    Steg 2 trim är en produkt som egentligen inte har någon plats på kartan, det är en kompromiss där original DPn oftast är en flaskhals mitt i alla luftvägar. Så antingen kör man Steg 1 och är nöjd med det, eller går man på Steg 3 med allt vad det innebär. Gör du rätt från början så slipper du ångra dig senare. Visst, man kan ta det stegvis, men då behöver man också anpassa programvaran vartefter förändringar görs.
    Tänk även på att en effektivare IC kan vara en bra investering.

  3. #3
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 796
    Medlem#
    4458

    Re: Frågor angående uppgradering Saab 9-3 Aero

    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    603

    Re: Frågor angående uppgradering Saab 9-3 Aero

    Vafan säger du fredrik, steg 2 e världens bästa trim haha Fredrik har ju rätt i vad han säger. Jag satte in steg 2 nu i helgen och klart det e ju coolt o säga att man har steg 2. Jag montera en ALU:IC oxå då.. Men varför jag tog steg 2 vet jag ej men jag gillar och ha projekt o paket på väg på posten så vem vet ? Om DP ligger på priolistan

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    24

    Re: Frågor angående uppgradering Saab 9-3 Aero

    Tack så mycket för ett utförligt svar! Blir antagligen att köra på ett steg 1 fram tills vidare för att sedan köra på steg 3. Vet inte om det kostar extra att uppgradera endast mjukvaran. Har också varit intresserad av ny IC, bränslepump och annat men eftersom jag inte kan så mycket om det känns det säkrare att köra med kompletta trimsatser. En annan fråga jag har är om det är lugnt att börja trimma när bilen gått ca 15.500 mil? Eller ska man vara mer försiktig då? Vill ju inte att turbon rasar eller något dylikt.
    Saab 9-3 Aero Sport Sedan '04

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    603

    Re: Frågor angående uppgradering Saab 9-3 Aero

    Trimma är inte bara nöje, helst ska du veta om motorn,lmm, etc är friskt... I kalkylen får du lägga till att en koppling kan komma behövas.. Yes det kostar pengar från steg 1 till steg 3 men vissa företag ger lite rabatt

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    24

    Re: Frågor angående uppgradering Saab 9-3 Aero

    Ja det har du ju rätt i men som sagt är jag inte så kunnig. Men tanke på koppling, har för mig att Aero har bättre koppling eller hur är det med det?
    Saab 9-3 Aero Sport Sedan '04

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 799
    Medlem#
    10069

    Re: Frågor angående uppgradering Saab 9-3 Aero

    Citat Ursprungligen postat av zeL92
    Ja det har du ju rätt i men som sagt är jag inte så kunnig. Men tanke på koppling, har för mig att Aero har bättre koppling eller hur är det med det?
    tyvärr, bara viggen som har den bättre
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  9. #9
    Helt original linguas avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    stockholm/ Bagis
    Inlägg
    986
    Medlem#
    7931

    Frågor angående uppgradering Saab 9-3 Aero

    Citat Ursprungligen postat av kwansa
    Citat Ursprungligen postat av zeL92
    Ja det har du ju rätt i men som sagt är jag inte så kunnig. Men tanke på koppling, har för mig att Aero har bättre koppling eller hur är det med det?
    tyvärr, bara viggen som har den bättre
    Vänta lite här nu, det handlar om en NG.
    Så jo, Aero har bättre koppling men inte tillräcklig i längden för steg3 (1200 mil höll den för mig).
    En hel del som får byta redan vid ett steg1 och andra klarar sig bra. Beror på skick och körstil.
    SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
    http://www.garaget.org/lingua

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    24

    Re: Frågor angående uppgradering Saab 9-3 Aero

    Vänta lite här nu, det handlar om en NG.
    Så jo, Aero har bättre koppling men inte tillräcklig i längden för steg3 (1200 mil höll den för mig).
    En hel del som får byta redan vid ett steg1 och andra klarar sig bra. Beror på skick och körstil.
    Okej. Känns som det kan bli mycket mer utgifter än vad man räknat med. Såg att t.ex. MapTun har en koppling som ska klara 450Nm, kostar dock 6250kr. Är verkligen sugen på att uppgradera bilen men låter som att det kostar lite mer än vad jag trott. Känns ju dumt att köra på ett steg 1 eller t.om. steg 3 om bilen inte klarar det hehe. Får väl fråga någon bilkunnig vän om vad han tror för skick bilen är i så den klarar av det.

    Köpte du ny koppling från MapTun förresten?

    Mvh
    Saab 9-3 Aero Sport Sedan '04

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 799
    Medlem#
    10069

    Re: Frågor angående uppgradering Saab 9-3 Aero

    Citat Ursprungligen postat av lingua
    Citat Ursprungligen postat av kwansa

    tyvärr, bara viggen som har den bättre
    Vänta lite här nu, det handlar om en NG.
    Så jo, Aero har bättre koppling men inte tillräcklig i längden för steg3 (1200 mil höll den för mig).
    En hel del som får byta redan vid ett steg1 och andra klarar sig bra. Beror på skick och körstil.
    opps...Då är det värre koppling på aeron helt plötsligt!
    missade att det var NG9-3
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  12. #12
    Helt original linguas avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    stockholm/ Bagis
    Inlägg
    986
    Medlem#
    7931

    Frågor angående uppgradering Saab 9-3 Aero

    Citat Ursprungligen postat av zeL92
    Vänta lite här nu, det handlar om en NG.
    Så jo, Aero har bättre koppling men inte tillräcklig i längden för steg3 (1200 mil höll den för mig).
    En hel del som får byta redan vid ett steg1 och andra klarar sig bra. Beror på skick och körstil.
    Okej. Känns som det kan bli mycket mer utgifter än vad man räknat med. Såg att t.ex. MapTun har en koppling som ska klara 450Nm, kostar dock 6250kr. Är verkligen sugen på att uppgradera bilen men låter som att det kostar lite mer än vad jag trott. Känns ju dumt att köra på ett steg 1 eller t.om. steg 3 om bilen inte klarar det hehe. Får väl fråga någon bilkunnig vän om vad han tror för skick bilen är i så den klarar av det.

    Köpte du ny koppling från MapTun förresten?

    Mvh
    Har turen med 6vxl och den kostar runt 3k hos Maptun, V6:ans tryckplatta.

    Du som har 5vxl bör titta i tråden som avhandlar
    9-5 aero koppling i ss, klart MYCKET billigare alternativ.

    Ja det kostar att leka men roligt är det.
    Ett steg1 förvandlar bilen till det den borde vart från fabrik och vore skönt att stanna där.

    Men mycket vill ha mer så nu blir det ny motor och steg6+. ett ex på hur det kan spåra ur när man väl börjar.

    Skulle säga att kör steg1, går alltid att klättra med tiden om man vill.
    SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
    http://www.garaget.org/lingua

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    24

    Re: Frågor angående uppgradering Saab 9-3 Aero

    Okej, tack för tipset. Är det samma koppling i 9-5 som 9-3 då?

    Blir antagligen att köra på ett steg 1 och se hur länge man klarar sig innan det börja klia i fingrarna märkte idag att det verkar läcka olja någonstans. Kan också vara att mekanikern som bytte olja o filter kan ha spillt ut olja, är inte riktigt säker.. Googlat runt lite och verkar som att uppgradera vevhusventilationen inte är en så dum idé kanske. Är inte säker på om jag har senaste versionen i min bil dock. Har för mig att den senaste är årsmodell 06 (?). Kanske är onödigt att uppgradera men känns iallafall säkrare. Bilen dricker cirka 1 liter olja i månaden och tycker det verkar vara mycket.
    Saab 9-3 Aero Sport Sedan '04

  14. #14
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 796
    Medlem#
    4458

    Re: Frågor angående uppgradering Saab 9-3 Aero

    Ja, en liter i månaden låter väldigt mycket. Min SS -05 drar ingen olja alls, eller ytterst lite iaf.

    Vevhus ventilationen behöver du inte bry dig om på en ng9-3. Det är bara og9-3 och og9-5 som har det problemet.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    24

    Re: Frågor angående uppgradering Saab 9-3 Aero

    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Ja, en liter i månaden låter väldigt mycket. Min SS -05 drar ingen olja alls, eller ytterst lite iaf.

    Vevhus ventilationen behöver du inte bry dig om på en ng9-3. Det är bara og9-3 och og9-5 som har det problemet.
    Hm okej. Någon aning vad det kan vara för fel isåfall? Antagligen en läcka i någon slang eller sådant?
    Saab 9-3 Aero Sport Sedan '04

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    603

    Re: Frågor angående uppgradering Saab 9-3 Aero

    Lägg ner dina trim tankar tills du kollat vf den dricker olja...kan ju vara bra om du uppdaterar din profil om var du bor så kanske vi andra kan tipsa med verkstad..

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    24

    Re: Frågor angående uppgradering Saab 9-3 Aero

    Citat Ursprungligen postat av kolven28
    Lägg ner dina trim tankar tills du kollat vf den dricker olja...kan ju vara bra om du uppdaterar din profil om var du bor så kanske vi andra kan tipsa med verkstad..
    Ja det får bli en koll på motorn och se så allting fungerar som det ska innan jag börjar med trim. Jag bor i Helsingborg.
    Saab 9-3 Aero Sport Sedan '04

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    24

    Fråga angående Feritta avgassystem NG9-3 SS

    Hej! Fick på mitt Feritta twinpipe system till min Saab 9-3 -04 Sport Sedan igår. Det mesta gick smärtfritt och det var ganska bra passform. Blev bara lite missnöjd med att det stack ut rätt mycket, cirka 5cm. Tror att systemet är byggt för kombi modellen (eftersom den är cirka 2cm längre). Tänkte därför fråga om man kan kapa det korta röret efter slutdämparna som man sätter slutrören på (de man ser på bilen). Funderar på om det kan bli problem med resonans eller något liknande om man kapar röret där, eller om det helt enkelt inte blir något skillnad i ljudet?

    Tacksam för svar!
    Saab 9-3 Aero Sport Sedan '04

  19. #19
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 049
    Medlem#
    1941
    Hej!

    Om det är ett sånt här...
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...sak60072s.html
    ...så ser det ju ut som att man kan justera de bakre slutrören in/ut på rörstosarna som kommer ut från ljuddämparna.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    24
    Hej! Ja det är precis ett sådant. Man kan justera dom och de sitter så långt in som möjligt, men de sticker ändå ut cirka 5 cm från chassit.. Tänkte därför om man kan kapa i rören som kommer från ljuddämparna, men vet som sagt inte om det blir någon skillnad på ljudet då.
    Saab 9-3 Aero Sport Sedan '04

Liknande ämnen

  1. Frågor angående 9000 ?aero? 93a
    Av Emil.m i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-03-10, 17:56
  2. Lite frågor angående Saab 9-3 Aero Sport kombi 250 hkr
    Av Aero++ i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-04, 13:35
  3. Frågor angående 9000 Aero Intercooler och ny Alu-IC?!
    Av Matte J i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-06-07, 21:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •