Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: SAAB 9-5 tid -07

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Alunda
    Inlägg
    7

    SAAB 9-5 tid -07

    Halloj där ute ?!
    Har ett problem med min pärla, körde ca 70km/h, växlade lugnt ner till 4:an och skulle precis köra om en bil, då tändes motorfels lampan och den tappade all kraft, ingen turbo alltså, men ingen rök där bak ?! precis som om turbon bara la av ?! Har ingen felkodsläsare, för ca 2 veckor sedan så gjordes partikelfiltret rent, via SAAB´s handdator !?
    Någon som vet något :-)
    Tacksam för hjälp !

  2. #2
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 012
    Medlem#
    1941

    Re: SAAB 9-5 tid -07

    Bara för du inte har någon kraft så betyder inte det att turbon lagt av. När CE har tänts & du inte har någon Power så har styrsystemet troligen gått i "Limp Home" läge, vilket betyder att du har begränsad prestanda, men fortfarande kan köra.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Alunda
    Inlägg
    7

    Re: SAAB 9-5 tid -07

    Och det innebär då inte något turboras lr ?! Brukar bli dyrt när den CE-lampan tänds ?!

  4. #4

    Re: SAAB 9-5 tid -07

    Hej. Innan du läst ut felkode blir det en gissning. Skulle kunna vara Egr ventilen som kärvar. Var med om det och då gömde sig de flesta pållarna. Bilen varvade knappt 2000rpm.
    Mvh
    loca

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Alunda
    Inlägg
    7

    Re: SAAB 9-5 tid -07

    Varvtalet är det inget större fel på, den varvar som den ska, men orken är borta !

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Alunda
    Inlägg
    7

    Re: SAAB 9-5 tid -07

    Kan nu tillägga att nu när jag körde hem så lös CE-lampan men hade kraft i rovan, men när tempen kom upp så tappades kraften bort igen ?!

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Alunda
    Inlägg
    7

    Re: SAAB 9-5 tid -07

    Har nu varit till SAAB verkstan och kollat via TECH2, vad felet var, det var igensättning av partikelfilter, fast jag för ca 3 veckor sedan gjorde rent filtret, då via TECH2 och programmet där, nu så blev det en rengöring igen mha datorn och en flaska "gucka" som skall hjälpa till, hoppas det nu hjälper ! :-)

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    134
    Medlem#
    8759

    Re: SAAB 9-5 tid -07

    Citat Ursprungligen postat av RickardH
    Har nu varit till SAAB verkstan och kollat via TECH2, vad felet var, det var igensättning av partikelfilter, fast jag för ca 3 veckor sedan gjorde rent filtret, då via TECH2 och programmet där, nu så blev det en rengöring igen mha datorn och en flaska "gucka" som skall hjälpa till, hoppas det nu hjälper ! :-)
    Hoppas att det funkar en andra gång då

    Men... när den sätter en sådan felkod återkommande så brukar det finnas en orsak till att DPF sätter igen, såsom kärvande EGR, luftläckage, trasigt virvelspjäll, givarfel osv. Ja många orsaker helt enkelt... Dock så är väl en kärvande EGR ett hett tips på dessa motorer!

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Alunda
    Inlägg
    7

    Re: SAAB 9-5 tid -07

    OK, kommer det igen så skall jag kolla EGR ! Tack !

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •