Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Har jag Xenonljus NG9-3

  1. #1

    Har jag Xenonljus NG9-3

    Hej,

    Jag hoppas inte det finns någon tråd om detta redan + att jag lägger det i korrekt ämne.
    Ber om ursäkt redan nu om jag gör fel.

    Jag är helt ärligt fruktansvärt dålig på bilar, men jag läser och läser för att bli bättre. Så det är på gång!

    Information om bil:
    Saab 9-3 -2006
    Vector, Sport Combi

    Nu till frågorna.

    1. Har jag xenon lysen?
    Anledningen till att jag frågar är för att bilförsäljaren sa att det var det. Men jag tycker dom är för gula för att vara det. Kan såklart vara lampan..

    + att enligt instruktionsboken så skall ljusreglering skötas auto vid start av bil om det är xenon. Det gör det inte..





    Om det är xenon:
    Är det svårt att byta till en "bättre" (vitare/blåare) xenon?
    Någon som kan ordna en bra guide isåfall?

    Varför regleras inte lyset sig auto?



    2. Vilka lampor är vad?


    När ljusreglaget är såhär (positionsljus):



    Lyser denna lampa (vilket jag antar/hoppas är positionsljus):



    När ljusreglaget är såhär (halvljus):


    Lyser dessa lampor:


    Som jag då har förstått det så är det halvljus + positionsljus.

    Ska det vara så?
    Ska positionsljuset lysa samtidigt som halvljuset?


    Hoppas det inte blev dåligt förklarat. Säg till så får jag göra ett förtydligande.
    Saab 9-3, Linear SC, 1.8t, 2006

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    151
    Medlem#
    8750

    Re: Frågor om lysen

    Citat Ursprungligen postat av Gandhi
    Hej,

    Information om bil:
    Saab 9-3 -2006
    Vector, Sport Combi

    Nu till frågorna.

    1. Har jag xenon lysen?
    Anledningen till att jag frågar är för att bilförsäljaren sa att det var det. Men jag tycker dom är för gula för att vara det. Kan såklart vara lampan..

    + att enligt instruktionsboken så skall ljusreglering skötas auto vid start av bil om det är xenon. Det gör det inte..

    2. Vilka lampor är vad?

    Hej

    Din bil har inte xenon, som du skriver så har den i så fall automatisk ljusreglering, på ditt ljusreglage ser man att det är manuellt, de olika stegen åt vänster reglerar höjden.
    Med vredet ett steg åt höger är det parkeringsljus, och rakt upp både parkeringsljus och halvljus
    Mercedes C350e -17
    BMW 330i -18

  3. #3

    Re: Frågor om lysen

    Citat Ursprungligen postat av johan.h
    Citat Ursprungligen postat av Gandhi
    Hej,

    Information om bil:
    Saab 9-3 -2006
    Vector, Sport Combi

    Nu till frågorna.

    1. Har jag xenon lysen?
    Anledningen till att jag frågar är för att bilförsäljaren sa att det var det. Men jag tycker dom är för gula för att vara det. Kan såklart vara lampan..

    + att enligt instruktionsboken så skall ljusreglering skötas auto vid start av bil om det är xenon. Det gör det inte..

    2. Vilka lampor är vad?

    Hej

    Din bil har inte xenon, som du skriver så har den i så fall automatisk ljusreglering, på ditt ljusreglage ser man att det är manuellt, de olika stegen åt vänster reglerar höjden.
    Med vredet ett steg åt höger är det parkeringsljus, och rakt upp både parkeringsljus och halvljus
    Okej. Grymt tack för snabbt svar!
    Typiskt att jag inte kan sånt här. Jäkla försäljare..
    Men då antar jag att det är som det ska med positionsljus + halvljus. De ska lysa samtidigt?
    Saab 9-3, Linear SC, 1.8t, 2006

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    11937

    Re: Frågor om lysen

    Ja, positionsljus/parkeringsljus ska lysa samtidigt som halvljus. Så är det på i princip alla bilar, poängen är att bilen inte ska vara helt mörk ifall halvljuset skulle paja.

    Och du har mycket riktigt vanliga halogenlampor. Om säljaren hävdade att det var xenon borde du kunna åka tillbaka och kräva lite prutning på priset...

  5. #5
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: Frågor om lysen

    Fråga bilförsäljaren hur han tänker kompensera dig? Bara för att han ser en lins innanför glaset betyder det inte xenon.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  6. #6

    Re: Frågor om lysen

    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Ja, positionsljus/parkeringsljus ska lysa samtidigt som halvljus. Så är det på i princip alla bilar, poängen är att bilen inte ska vara helt mörk ifall halvljuset skulle paja.

    Och du har mycket riktigt vanliga halogenlampor. Om säljaren hävdade att det var xenon borde du kunna åka tillbaka och kräva lite prutning på priset...
    Bra, då vet jag det. Låter ju logiskt nu när man läser det. Får nog ta och göra det. Grymt tack!
    Saab 9-3, Linear SC, 1.8t, 2006

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Sv: Frågor om lysen

    Om du har köpt en bil som säljaren uppgivit att den har xenonljus och det visar sig vara fel, ska det reklameras. Är du nöjd med bilen i övrigt ska du begära priskompensation på ca 5-6 tkr, med hänvisning till att du köpte vagnen för att säljaren sa att det var xenonljus. BASTA!

    Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512

    Sv: Frågor om lysen

    Och vill du ha vitare ljus så finns det massor olika alternativ. Rekommenderar Osram, deras lampor får en lagom vit/blå ton. Byt samtidigt till positionsljusen och dimljusen annars ser det hemskt ut.

    Nackdelen med dessa lampor är dyrare inköp och kortare livslängd, men,, vad gör man inte för fåfängan!?

    /M
    Akta skinnet!

  9. #9
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: Frågor om lysen

    Det är många som gått på den niten med ng9-3. 9-3:an har projektorstrålkastare även på halogen, vilket inte inte dom flesta andra bilar har. Då sätts det likhetstecken mellan projektorstrålkastare och xenon, och sedan åker man dit på att det inte är xenon. Säkraste sättet att veta, är som sagt ljusomkopplaren. Med detta i vetskap så ska man verkligen kolla en bil som anges med xenon, antingen genom en intreriörbild visande ljusvredet eller att någon verkligen går dit och tittar.

    Att sedan ng9-3 har rätt uselt halvljus på halogen, gör ju inte saken bättre. Kanske beroende just på att det är projektor, som egentligen är optimerad för xenon. Jag har ingen annan förklaring. Visst är det skillnad på halogen och xenon på alla bilar, men här är skillnaden verkligen enorm. Jag har haft en 9-3SS med halogen och en med xenon så jag har verkligen levt med den skillnaden.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •