Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Låg oljenivå/tickande

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    78

    Låg oljenivå/tickande

    Hej, har sökt runt lite och hittat lite olika svar på denna fråga.

    Men i morse när jag startade bilen tyckte jag att den "tickade" en del från motorn, det lät fortfarande när jag kört 2 mil och motorn var varm. Började söka runt lite och hittade en hel del olika svar bland annat oljenivån.

    Gick ner och kolladen nu och stickan är förfan snustorr?!
    Borde inte det tändas en varninslampa för oljenivån?

    Vet inte om jag ens vågar starta bilen igen nu..
    Saab 9-3 Turbo X Sedan - Nordic 390hk / 580nm
    Saab 9-3 TTID Sportcombi - Nordic ~260hk

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    112

    Re: Låg oljenivå/tickande

    Nej? Oljelampan tänds när oljetrycket uteblir, och för att de ska ske ska där inte vara mycket olja i sumpen.

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 081
    Medlem#
    7182

    Re: Låg oljenivå/tickande

    På gamla 9000 2,3 (1990-1993) så sitter det oljeNIVÅsensor, står då "CHECK OIL LEVEL" i panelen när nivån är låg. Men den försvann på de senare bilarna.

    Fyll på olja innan du startar bilen igen, och hoppas på att inte motorn tagit allt för mycket skada.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    78

    Re: Låg oljenivå/tickande

    Citat Ursprungligen postat av Mr.White
    Nej? Oljelampan tänds när oljetrycket uteblir, och för att de ska ske ska där inte vara mycket olja i sumpen.
    Okej, då bör det alltså iaf finnas kvar någon liter olja i motorn.
    Enl. Serviceboken byttes olja och filter för ca 600 mil sedan (införskaffade bilen för en månad sedan). I sådant fall verkar den dra fruktansvärt mycket olja?

    Det rör sig om en 9-5 Aero -00
    Saab 9-3 Turbo X Sedan - Nordic 390hk / 580nm
    Saab 9-3 TTID Sportcombi - Nordic ~260hk

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 441

    Sv: Re: Låg oljenivå/tickande

    Citat Ursprungligen postat av FollowingBetulas
    Hej, har sökt runt lite och hittat lite olika svar på denna fråga.

    Men i morse när jag startade bilen tyckte jag att den "tickade" en del från motorn, det lät fortfarande när jag kört 2 mil och motorn var varm. Började söka runt lite och hittade en hel del olika svar bland annat oljenivån.

    Gick ner och kolladen nu och stickan är förfan snustorr?!
    Borde inte det tändas en varninslampa för oljenivån?

    Vet inte om jag ens vågar starta bilen igen nu..
    Du ska naturligtvis INTE starta motorn förrän du fyllt på olja.

    Oljestickan finns där av en anledning, nämligen att kolla oljenivån. -Något man ska göra regelbundet. Se sveriges minst lästa bok.... Instruktionsboken.... Läser du den, framgår det nog ganska klart att bilen inte har oljenivåvarning.
    -Såvida du inte har en äldre 9000

    Skickat från min GT-I8150 via Tapatalk 2
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  6. #6

    Re: Låg oljenivå/tickande

    Citat Ursprungligen postat av Mr.White
    Nej? Oljelampan tänds när oljetrycket uteblir, och för att de ska ske ska där inte vara mycket olja i sumpen.
    Och då kan det dessvärre vara försent.

    Varför kollar inte folk oljenivån i sina bilar?
    Signaturlös

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    78

    Re: Låg oljenivå/tickande

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Citat Ursprungligen postat av Mr.White
    Nej? Oljelampan tänds när oljetrycket uteblir, och för att de ska ske ska där inte vara mycket olja i sumpen.
    Och då kan det dessvärre vara försent.

    Varför kollar inte folk oljenivån i sina bilar?
    Kollade oljenivån för ca 3-4 veckor sedan och då såg det lugnt ut, inget tickande heller.

    Ber om ursäkt för mitt första inlägg som var tämligen valpigt men jag var uppe i varv och irriterad på att jag låtit nivån sjunka så lågt utan att upptäcka det
    Saab 9-3 Turbo X Sedan - Nordic 390hk / 580nm
    Saab 9-3 TTID Sportcombi - Nordic ~260hk

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    93

    Sv: Låg oljenivå/tickande

    Jag tycker "varför ha en varningslampa som inte tänds förrän det ändå är för sent?" är en minst lika relevant fråga.

    Ungefär som att bensinlampan tänds samtidigt som motorn slår av pga. bränslebrist...

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2

  9. #9
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    4156

    Re: Låg oljenivå/tickande

    Citat Ursprungligen postat av FollowingBetulas
    Kollade oljenivån för ca 3-4 veckor sedan och då såg det lugnt ut, inget tickande heller.
    Hur långt har du kört då? Det är ju cirka en liter mellan min och max på stickan. Så det är ju minst det den har dragit under 3-4 veckor isf.

    Citat Ursprungligen postat av pestor
    Jag tycker "varför ha en varningslampa som inte tänds förrän det ändå är för sent?" är en minst lika relevant fråga.

    Ungefär som att bensinlampan tänds samtidigt som motorn slår av pga. bränslebrist...
    RIKTIGT så illa är det inte. Motorn blir inte skrot direkt av att lampan tänds men många sitter ju och tror att oljetryckslampan är en "oljenivålampa" som man tolkar som att "mjo, man kanske skulle svänga förbi macken nästa vecka och köpa en flaska olja så blir bilen nöjd sen" eller "ska bara köra husvagnen de 60 milen hem innan jag fyller på".

    En oljetryckslampa är en KRITISK lampa och betyder att du ska stanna motorn så fort som möjligt och åtgärda felet innan du startar den igen.

    Sitter man och åker runt med en blinkande eller lysande oljetryckslampa så blir däremot motorn skrot.

    Är ju i ärlighetens namn inte många bilar som har "oljenivålampa". Vet inte var man fått det från ö.h.t?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    78

    Re: Låg oljenivå/tickande

    Har kört cirka 60 mil totalt. Ska dra och köpa olja på lunchen och slå i.

    Antar att det är att föredra att sedan låta motorn gå varm ordentligt och låta oljan smörja ett tag sedan?

    Kommer boka in olja + filterbyte och lite annat på service snarast (hade tänkt göra det senare i sommar men lika bra att få det överstökat direkt i sådant fall).
    Saab 9-3 Turbo X Sedan - Nordic 390hk / 580nm
    Saab 9-3 TTID Sportcombi - Nordic ~260hk

  11. #11

    Sv: Låg oljenivå/tickande

    När du fyllt på oljan så väntar du en sund så den får rinna ner i troget ordentligt! Sätt dig i bilen och tryck ner koppling och gaspedal hela vägen. Vrid om nyckeln till start några sekunder med pedalerna nere, motorn ska inte starta när du gör så här, utan bara gå runt på startmotorn. Gör detta tills du byggt upp lite tyck, starta sedan motorn som vanligt!

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    78

    Re: Låg oljenivå/tickande

    Stort tack för tipset, skall slå i oljan vid lunch och sedan se till att göra som du sa innan jag lämnar jobbet. Blir en 2-3 mils körning också direkt efter. Ber till motorgudarna att inte fallerat.
    Saab 9-3 Turbo X Sedan - Nordic 390hk / 580nm
    Saab 9-3 TTID Sportcombi - Nordic ~260hk

  13. #13

    Sv: Re: Låg oljenivå/tickande

    Citat Ursprungligen postat av FollowingBetulas
    Stort tack för tipset, skall slå i oljan vid lunch och sedan se till att göra som du sa innan jag lämnar jobbet. Blir en 2-3 mils körning också direkt efter. Ber till motorgudarna att inte fallerat.
    Lycka till!

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    78

    Re: Låg oljenivå/tickande

    Drog i runt 1,5 liter olja och nu ligger den på rätt nivå. Tänkte starta och låta den gå ett tag sedan i eftermiddag.

    I min paranoia passade jag på att kolla under bilen och noterade att det är någon typ av "ventil" eller dyligt som droppar vätska, kändes och såg ut som vatten med smuts i när jag kände på det, men är nojig så undrar om någon vet vad det är för grej som vattnet eller dyl. kommer ut ur? Se bifogad bild, det är under höger framdörr i princip.



    Vet att på min gamla 9000 så brukade det vara AC kondens/restprodukt som droppade ibland efter körning men detta brukade vara direkt under motorn i princip.
    Saab 9-3 Turbo X Sedan - Nordic 390hk / 580nm
    Saab 9-3 TTID Sportcombi - Nordic ~260hk

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    112

    Re: Låg oljenivå/tickande

    Glöm sen inte att åtgärda grundproblemet bara.
    1½ liter olja på 300 mil, då är definitivt något fel. Kolla efter blårök, känn på turboaxeln, kolla efter läckage runt motorn etc.

  16. #16

    Sv: Re: Låg oljenivå/tickande

    Citat Ursprungligen postat av FollowingBetulas
    Drog i runt 1,5 liter olja och nu ligger den på rätt nivå. Tänkte starta och låta den gå ett tag sedan i eftermiddag.

    I min paranoia passade jag på att kolla under bilen och noterade att det är någon typ av "ventil" eller dyligt som droppar vätska, kändes och såg ut som vatten med smuts i när jag kände på det, men är nojig så undrar om någon vet vad det är för grej som vattnet eller dyl. kommer ut ur? Se bifogad bild, det är under höger framdörr i princip.



    Vet att på min gamla 9000 så brukade det vara AC kondens/restprodukt som droppade ibland efter körning men detta brukade vara direkt under motorn i princip.
    Kanske dränering från dörren?
    Det stämmer att acc dräneringen är i motorrummet, brukar vara en snabel på torpedväggen.

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2

  17. #17

    Re: Låg oljenivå/tickande

    Gummikuken i motorrummet är dränering från akvariet (ska rengöras emellanåt).
    ACC:n dräneras ungefär under varje framsäte.
    Signaturlös

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    43

    Re: Låg oljenivå/tickande

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Gummikuken i motorrummet är dränering från akvariet (ska rengöras emellanåt).
    ACC:n dräneras ungefär under varje framsäte.
    Fråga! Hur jädrans mycket ska den dränera? Me tanke på att jag stog still med tomgång i cirka 4-5 minuter så va där en våt stor fläck på cirka 2x1 m. De droppa kanske varannan till var fjärde sekund. Normalt???
    Dennis från Malmö
    SAAB 9-5 Aero -00a

  19. #19

    Re: Låg oljenivå/tickande

    Ja det är normalt, speciellt nu när det är hög luftfuktighet.
    Signaturlös

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    43

    Re: Låg oljenivå/tickande

    Citat Ursprungligen postat av frippe64
    Ja det är normalt, speciellt nu när det är hög luftfuktighet.
    Tack tack! Bra att veta!
    Dennis från Malmö
    SAAB 9-5 Aero -00a

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Hur ser man oljenivå i automatlådan OG9-5 -09
    Av Jesper 1873 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-04, 20:38
  2. Oljenivå
    Av nitro i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-07-16, 21:08
  3. Låg Oljenivå
    Av strankan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-12, 15:00
  4. Oljenivå 93
    Av Aero_Jansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-04-16, 16:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •