Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: bränslemängdsmätare (?) i tanken trasig?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    534

    bränslemängdsmätare (?) i tanken trasig?

    Hej, min 9-5 Aero -00 visar galna värden på hur mycket soppa jag har, ibland när jag startar den så ligger den på reserv med varningslampan på (fast det finns soppa i!) och sen nästa gång visar den korrekt på 1/4 el dyl, helt slumpassigt, men bara om jag har 1/4 eller mindre soppa i, över 1/4 är den ok.

    Antar att givaren har skumpat för mycket just runt 0-1/4L och slitits ut i det mätområdet, vad tror ni?

    Kan man byta bara den? Är den dyr tro? hur kommer man åt den? Ska väl finnas en serivce lucka nånstans där bak?

    Vissa bilar har ju pump å allt som ett enda paket, hoppas inte saab har för det blir ju dyrare isf...

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    534
    man tycker ju att nån borde veta nått om detta...

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 211
    Tja, att den slå på och av reservlampan när det är mer än reserven kvar, det händer ganska ofta, men då beroende på om man står i någon lutning.
    På 9-3 sitter det en servicelucka ner till tanken under baksätet, vet inte om det är samma i 9-5. En "flärp" i klädseln och under den ett plastlock som går ner till tanken.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    534
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Tja, att den slå på och av reservlampan när det är mer än reserven kvar, det händer ganska ofta, men då beroende på om man står i någon lutning.
    Jo, men det är ju då som det ska, min är som sagt galen, spelar ingen roll hur jag står (plant, nerför uppför) så kan dem visa olika mellan två "starter", det är plant på jobbe och i carporten, men jag kan åka en dag på reserven för att helt plöstligt ha nästan 1/4 kvar nästa dag...

    Ingen som vet om det är ett paket eller separat givare till 9-5? och vad ingår i paketet isf?

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 190
    Citat Ursprungligen postat av foffen
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Tja, att den slå på och av reservlampan när det är mer än reserven kvar, det händer ganska ofta, men då beroende på om man står i någon lutning.
    Jo, men det är ju då som det ska, min är som sagt galen, spelar ingen roll hur jag står (plant, nerför uppför) så kan dem visa olika mellan två "starter", det är plant på jobbe och i carporten, men jag kan åka en dag på reserven för att helt plöstligt ha nästan 1/4 kvar nästa dag...

    Ingen som vet om det är ett paket eller separat givare till 9-5? och vad ingår i paketet isf?
    sitter väl en vipparm på bränslepumpen som känner av nivån i tanken.
    Och den bör ju finnas som lös reservdel så du inte behöver byta hela bränslepumpen.
    Sunshine

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 144
    Det händer ibland på 9-5 att skvalpskyddet ställer till det för nivågivaren. Be nån som vet vad han gör, att demontera tankarmaturen, lyfta ur skvalpskyddet ur tanken, och återmontera armaturen. Med lite "tur" funkar det bättre nu. Annars är det kanske själva nivågivaren som är kass.

    Bollman> Jag är rätt säker på att det på 9-3 inte finns nån "servicelucka" under baksätet.

Liknande ämnen

  1. Bensintjuvar hål i tanken NG 900
    Av LBviking i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-05-27, 11:00
  2. Ta ner tanken? OG9-3
    Av Oskarsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-13, 23:01
  3. STP tillsatser i tanken?
    Av Lightning Aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-10-09, 12:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •