Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Saab 9-3 2.0t glapp i fjäderben alt. bussningar eller broms?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    10

    Saab 9-3 2.0t glapp i fjäderben alt. bussningar eller broms?

    Hej,

    Jag införskaffade mig en Saab 9-3 2.0t 1999 årsmodell förra sommaren. Då jag köpte den betedde sig bilen väldigt underligt, hela bilen skakade i sidleds vid acceleration samt att bromspedalen pulserade. Skakandet i sidleds berodde på att den högra inre knuten hade gett upp helt, inget fett plus att det var kraftiga skavningar i knuten. Krängningshämmarstagen hade gått av på båda sidor. Detta byttes ut ungefär direkt efter jag införskaffat den.

    Nu till mitt nuvarande problem, kör jag på motorvägar i 110-120km/h så skakar ratten (den svänger från vänster till höger till vänster och fortsätter så tills hastigheten har sjunkt till omkring 90km/h) när jag trycker ner pedalen ganska lätt. Trycker jag ner pedalen hårdare så slutar det i princip, samt att kör jag i 90km/h och neråt så känner jag inte av detta.

    Jag läste runt i ett par trådar här, samt frågade runt bland bekanta och kom fram till att det kan vara skivorna som har blivit skeva. Detta verkade ju rimligt tyckte jag då även pedalen pulserade. Efter ett byte där fram till ett par bremboskivor från mekonomen samt mekonomenbelägg så tycker jag mig att det ev. blev bättre, dvs. att ratten slutar skaka, men pulserandet i pedalen fortsätter.

    Pulserandet i pedalen berodde på att bromsskivorna bak var tokslut och hade tappat material på skivan, när dessa byttes försvann det helt. Detta gjordes efter framskivorna byttes.

    En fundering jag haft är ifall man har pulsering i bromssystemet och kör runt med det, varav man har fräscha skivor fram, kan detta göra så att fräscha skivor slits ojämnt så att problemet (ratten skakar) uppstår efter ett tag? Eller kan det vara bussningar och / eller någon pryl i fjäderbenen som är slitna (bilen har ju gått 25000+ mil så det låter väl rimligt tycker jag).

    Jag var inne i en gds-hall och spelade in videos på det jag tror kan vara problemet, men jag skulle vilja ha åsikter från folk som har mer erfarenhet när det gäller bussningar, fjäderben och bromsar .

    I följande video tar jag tag i däcket klockan tolv där jag drar däcket inåt och klockan sex där jag drar däcket utåt. Då tycker jag mig att fjäderbenet rör sig lite för mycket?
    http://www.youtube.com/watch?v=Uim_pReEimg

    I denna videon tar jag tag i krängningshämmaren och trycker hjälparmen uppåt och då rör sig bussningen såklart, men frågan är om den rör sig normal mycket?
    http://www.youtube.com/watch?v=xPKCAWV9vUU
    Saab 9-3 2.0t -99
    Saab 9000 cse 2.3t a50 -97

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Saab 9-3 2.0t glapp i fjäderben alt. bussningar eller br

    Låt mig se att jag har förstått rätt, trots byte av alla fyra skivor inklusive klossar samt inre drivknut så är det fortfarande skakningar alltså?

    Du kan ju lämna in och kolla så att hjulen är balanserade.
    Samt göra hjulinställning (En som gör rätt så att de ställer ratten rakt och sedan ställer in hjulvinklarna).

    Är det inte något av dessa saker så är det lite svårare.

    På dina videos:

    Fjäderbenet tycker jag också har lite väl mycket flex på den lilla rörelsen du gör. Gör så där och titta samtidigt hur det ser ut vid fjäderbenslagringen. Det brukar synas om gummit flexar onormalt mycket eller är torkat och har massa sprickor. http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-9 ... 60892.html

    På den andra videon är det svårare att se för möjliga glapp i sidled/fram och bak är väl mycket mer intressant på den bussningen än upp/ner men krasst sett tycker jag att den ser ok ut.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3

    Re: Saab 9-3 2.0t glapp i fjäderben alt. bussningar eller br

    Ett ganska vanligt fel är att den inre medbringaren glappar vid lådan.
    Prova att försöka rucka medbringarna på båda sidor och se om de glappar i lådan.

    Är dessa bussningar/lager slut får man något som påminner väldigt mycket om däckvibrationer, men skillnaden att det märks mest vid acceleration/motorbroms.
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    10

    Re: Saab 9-3 2.0t glapp i fjäderben alt. bussningar eller br

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Låt mig se att jag har förstått rätt, trots byte av alla fyra skivor inklusive klossar samt inre drivknut så är det fortfarande skakningar alltså?
    Japp, det stämmer.

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Du kan ju lämna in och kolla så att hjulen är balanserade.
    Samt göra hjulinställning (En som gör rätt så att de ställer ratten rakt och sedan ställer in hjulvinklarna).
    Just det, hjulen är nya och balanserade för i år med, så det är väl egentligen bara en hjulinställning kvar då. Ska ta itu med detta så får vi se om det kan vara det som spökar.

    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Är det inte något av dessa saker så är det lite svårare.

    På dina videos:

    Fjäderbenet tycker jag också har lite väl mycket flex på den lilla rörelsen du gör. Gör så där och titta samtidigt hur det ser ut vid fjäderbenslagringen. Det brukar synas om gummit flexar onormalt mycket eller är torkat och har massa sprickor. http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-9 ... 60892.html

    På den andra videon är det svårare att se för möjliga glapp i sidled/fram och bak är väl mycket mer intressant på den bussningen än upp/ner men krasst sett tycker jag att den ser ok ut.
    När jag provar på vänsterbenet så tycker jag mig att det flexar mindre än vad högern gör. Ska ta en kik på fjäderbenslagringen och även huruvida bussningen ser ut när man drar armen sidleds.
    Saab 9-3 2.0t -99
    Saab 9000 cse 2.3t a50 -97

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    10

    Re: Saab 9-3 2.0t glapp i fjäderben alt. bussningar eller br

    Citat Ursprungligen postat av Anders_SAAB
    Ett ganska vanligt fel är att den inre medbringaren glappar vid lådan.
    Prova att försöka rucka medbringarna på båda sidor och se om de glappar i lådan.

    Är dessa bussningar/lager slut får man något som påminner väldigt mycket om däckvibrationer, men skillnaden att det märks mest vid acceleration/motorbroms.
    Den vänstra medbringaren flexar något om man tar tag i den och ruckar, men känns inte glappt. Den högra har jag inte provat ännu. Den sitter ju fast vid generatorn men man kanske kan rucka lite i alla fall.
    Ska ut och prova huruvida den uppför sig vid acceleration / motorbroms. Accelerationen känns normal vad jag kommer ihåg, men motorbroms är jag mer osäker på.
    Saab 9-3 2.0t -99
    Saab 9000 cse 2.3t a50 -97

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    10

    Re: Saab 9-3 2.0t glapp i fjäderben alt. bussningar eller br

    Har nu haft inne bilen på en hjulinställning och vänster fram var tydligen åt skogen. Skakningarna blev något annorlunda nu, och man känner det i lite lägre hastigheter än tidigare. Så nästa steg blir att mäta upp skivorna och se om dom är skeva eller ej.

    Toleransen, om jag kommer ihåg rätt, ligger på 0.08mm där fram?
    Saab 9-3 2.0t -99
    Saab 9000 cse 2.3t a50 -97

Liknande ämnen

  1. glapp fjäderben
    Av hauge i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-12-02, 11:17
  2. Glapp i fjäderben?
    Av MattA i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-03-30, 21:26
  3. Byte av fjäderben+bussningar - Momentdragning nödvändig?
    Av Bagarn i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-07-01, 13:57
  4. Broms 9k? Köpa original eller nåt mer avancerat?
    Av Martin900SET i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-09-21, 22:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •