Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Byta högtalare 9-5

  1. #1

    Byta högtalare 9-5

    Tjenixen

    Jag har en 9-5 2006a som har sjukt dåligt ljud, tror jag har Premium 150 vad jag har klurat ut.

    Är antagligen en av högtalarna i framdörrarna som är sprängda också för det skallrar och låter allmänt skit.

    Frågan är vilka högtalare som passar utan vidare modifikation?
    Har förstått att det är 6,5" i framdörrarna iallafall men är mer nyfiken på om det måste vara ett specifikt djup osv för att dom ska passa.

    Funderar på att slänga in nåt billigt från Netonet tillsvidare.
    http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ ... 8749.4694/

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 418

    Re: Byta högtalare 9-5

    vilken 6.5 som helst får plats, kanske att du får modifiera plast adaptern som sitter där eller göra en egen i trä, ett tips är att vara noggrann med monteringen så det blir tätt runt högtalaren, och köp ett par ark bitumen ljuddämpning och klistra fast i dörren, värm med värmepistol el likn så blir de lätta att forma. så blir det mindre skrammel.

  3. #3

    Re: Byta högtalare 9-5

    Monterade ner hela dörrsidan idag och tänkte byta men kom då på att det skiljer ju sig i ohm mellan orginal och de som jag köpt. 1.8 ohm på pioneers och 4 på de jag köpte...

    Dessutom så är de jag köpte 2-vägs, antar att det inte kommer att funka att sätta in dessa? Läste om nån som inte fick nåt ljud ut alls när han bytte till andra än orginal..

  4. #4

    Re: Byta högtalare 9-5

    Kan varit mitt inlägg du läst isåfall, jag bytte mina framhögtalare till ett par Focal som garanterat fungerade, då la mitt inbyggda slutsteg av. Detta är dock i min 9-3'a, ingen aning hur ljudsystemet är i 9-5'an.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    573

    Re: Byta högtalare 9-5

    Citat Ursprungligen postat av rallypacker
    Monterade ner hela dörrsidan idag och tänkte byta men kom då på att det skiljer ju sig i ohm mellan orginal och de som jag köpt. 1.8 ohm på pioneers och 4 på de jag köpte...

    Dessutom så är de jag köpte 2-vägs, antar att det inte kommer att funka att sätta in dessa? Läste om nån som inte fick nåt ljud ut alls när han bytte till andra än orginal..
    Du kommer att få ljud med dina nya högtalare förutsatt att inget är trasigt. Skillnaden mellan 1.8 ohm och 4 ohm är hur tung last de är för slutsteget att driva. De som är specade till 1.8 ohm är tyngre för slutsteget att driva, så byter du till högtalare specade till 4 ohm borde ditt slutsteg bli på bra humör. :-)

    2-vägs saknar helt betydelse, det kommer att funka bra.
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  6. #6

    Re: Byta högtalare 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Sasjjj
    Citat Ursprungligen postat av rallypacker
    Monterade ner hela dörrsidan idag och tänkte byta men kom då på att det skiljer ju sig i ohm mellan orginal och de som jag köpt. 1.8 ohm på pioneers och 4 på de jag köpte...

    Dessutom så är de jag köpte 2-vägs, antar att det inte kommer att funka att sätta in dessa? Läste om nån som inte fick nåt ljud ut alls när han bytte till andra än orginal..
    Du kommer att få ljud med dina nya högtalare förutsatt att inget är trasigt. Skillnaden mellan 1.8 ohm och 4 ohm är hur tung last de är för slutsteget att driva. De som är specade till 1.8 ohm är tyngre för slutsteget att driva, så byter du till högtalare specade till 4 ohm borde ditt slutsteg bli på bra humör. :-)

    2-vägs saknar helt betydelse, det kommer att funka bra.

    Många faktorer spelar såklart in, men allt annat lika kan du nog räkna med att 4Ohmarna spelar hälften så starkt.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 418

    Re: Byta högtalare 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Sky_eye
    Citat Ursprungligen postat av Sasjjj

    Du kommer att få ljud med dina nya högtalare förutsatt att inget är trasigt. Skillnaden mellan 1.8 ohm och 4 ohm är hur tung last de är för slutsteget att driva. De som är specade till 1.8 ohm är tyngre för slutsteget att driva, så byter du till högtalare specade till 4 ohm borde ditt slutsteg bli på bra humör. :-)

    2-vägs saknar helt betydelse, det kommer att funka bra.

    Många faktorer spelar såklart in, men allt annat lika kan du nog räkna med att 4Ohmarna spelar hälften så starkt.

    hur högt de låter i förhållande till original beror på känsligheten på dem.

  8. #8

    Re: Byta högtalare 9-5

    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    Citat Ursprungligen postat av Sky_eye


    Många faktorer spelar såklart in, men allt annat lika kan du nog räkna med att 4Ohmarna spelar hälften så starkt.

    hur högt de låter i förhållande till original beror på känsligheten på dem.
    Förvisso, men titta lite på ohms lag. spänningen är densamma och impedansen mer än dubbel. Det ger mindre än halva effekten. Visst, om känsligheten är såpass mycket högre...

Liknande ämnen

  1. Byta ut högtalare
    Av Edbe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2012-09-24, 18:07
  2. byta högtalare
    Av saab_4ever i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-29, 22:14
  3. Byta högtalare i 9-5
    Av Leify i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-01, 18:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •