Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Kobra/turbo fråga OG9-5 -00

  1. #1

    Kobra/turbo fråga OG9-5 -00

    Tjenare,

    Det var dags att byta turbo på trotjänaren (9-5 -00 Aero). Hittade en beggad TD04 på blocket som jag slog till på. Med turbon kom en kobra också. Jag böt ut min gamla turbo men märkte att min orginalkobra inte ville passa riktigt i övre fästet, lika så var det med vevhus venten. båda dom två var 5-10 mm fel.

    Jag jämförde "nya" turbon med den gamla. men jag kunde inte se några skillnader. iofs så satt den nya på plats, så jag kunde inte göra några djupare jämförelser.

    När jag jämförde min orginalkobra med den jag fick med så skillde dom åt. Så jag misstänker att jag fick med en Kungskobra. Jag provade att skruva dit "kungskobran" och den passade som handen i handsken och bilen går som den ska igen.

    vad tror ni har hänt? Är min nya turbo en trubbnos, jag mätte lite yxigt ovanifrån men kunde inte se några större skillnader. Hade det varit någon stor skillnad på dom borde jag ha sett det när båda låg bredvid varande på bänken när jag böt och flyttade över WG-klockan. Trubbnosen är väl typ 15 mm kortare i nosen?

    Skumt som fasen detta. Jag vet att min bil är helt original, då jag har ägt den sen den var ny.

    Nån som har några uppslag?

  2. #2
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 873
    Medlem#
    6220

    Re: Kobra/turbo fråga

    Hej!

    Var kobran du fick med grövre än din som du hade orginal så är det kungskobran du fått med.
    Den "nya" snurran var nog från en Aero -06 lr nyare en så kallad trubbnos.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3

    Re: Kobra/turbo fråga

    Verkar inte bättre
    Dock tycker inte jag att min "kungskobra" ser så mycket större ut än min orginal.

    Bilen går som ett skott nu. Eller i alla fall så bra som en 30k mil Saab 95 Aero kan gå.
    Lite slö på låga varv, under 2000, men annars går den bra.

    Tackar för svaret.

Liknande ämnen

  1. Anslutning av kobra mot turbo
    Av segfault i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-12-16, 08:12
  2. Ytterligare en fråga om kobra byte!!
    Av 9-5 Pekka i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-20, 19:51
  3. Optimalt insug till turbo...Kobra
    Av m2949 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2007-03-22, 19:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •