Sant, nåt som fördelar kraften lite. Nu blev jag sugen på att ordna nåt bak oxå!
Sant, nåt som fördelar kraften lite. Nu blev jag sugen på att ordna nåt bak oxå!
Ursprungligen postat av Schwartz
En baggis för mästeringenjören!
Jag ska ta tag i mitt om någon månad.
När tror du du hinner kolla vilken sänkning du kan få till?
Satt och sneglade på hjälpfjädrar... bak känns det nästa som ett måste.
När jag körde dragrace hade jag korta hårda MC-fjädrar bak. Ramla ur direkt när man lyfte bilen, fanns inget behov av att lossa dämparen direkt
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Kan släppa ner den max fram nästa vecka efter semestern. Dämparna är tyvärr så långa bak. Mätte ett par 35mm H&R bakfjädrar till 130mm med bilen på hjul, och 180mm fri längd.
Så under 130mm vill man komma, känns tight att få in hjälpfjäder och justermuttrar på den längden. Blir inget långt fjäderpaket bak inte
Jag kan mäta upp längden på mina mc-fjädrar.
Hjälpfjädern blir ju platt som en pannkaka så den kan inte bygga mycket.
Kortaste fjädern på JJC är 101,6mm och frågan är hur mycket den sjunker ihop.
20mm? i så fall finns det ca 50mm för justermån, fördelningsplatta,hjälpfjäder och mutter. Det bör gå
Sleeven kan nog inte vara mer än 60-70mm så att man inte riskerar att bottna/få närkontakt vid aggresiv körning.
Mina fysikkunskaper har tyvärr "försvunnit" med åren - men hur räknar man ut hur mycket fjädern sjunker ihop? Det är relevant när man ska bestämma längden på den, eller?
Står kanske i Rejsa-länken..? Har inte lusläst den än. Vikt per hjul har jag på bilen sen tävlingsperioden. Får väl uppskatta de sista kilona som tillkommit iom glas i rutorna igen samt viss inredning.
Spännande värre detta
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Precis sådär ser mina coilovers ut på min NG9-3 ocksåUrsprungligen postat av Bagarn
http://forum.saabturboclub.com/viewt...95353#p2295353
Borde väl inte vara några större bekymmer att göra nåt liknade på OG9-3?
Mvh Marcus
Har sett formeln någonstans, men i princip är det (vikt på axeln i kg)/2*9,81*MR/(fjäderkonstanten i N/mm)
Det kan vara så att det beställdes 2st 2.25" ID fjädrar, 4" långa och 105N/mm samt ett gängat rör i stål med 4 muttrar nyss
hehe - tänk vad lite triggning på nätet kan åstadkomma
Varför stål denna gång? Stabilare? RF?
edit: kan den vara för att det fanns på samma websida som fjädrarna?
Svetsbart o allt.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Farligt det där! Närå, det är kul att labba lite, och det är inga jättesummor det handlar om.
Anledningen till att det blev stål (svart) var dels priset, möjlighet att svetsa fast en styrning, men även att 2.25" fjäder stämmer bättre storleksmässigt (tänkte använda original övre styrning). Sen kunde allt beställas från England, skönt att slippa dyr frakt & tull.
Det finns på samma hemsida, JJC, men i de kitet följer det med för mycket. Fjädrar köptes från JJC, och rör samt muttrar från Rallydesign.
Delarna på rallydesign finns även på rallyshop i Sverige. Någon hundring dyrare.
Köpte du ett rör? Det borde gå att kapa det på mitten så bler det 75mm.
4 muttrar? 2säten och 2 låsningar?
Mätte upp mina lösa fjädrar och de är 15cm långa.
Vill man ha det hårt/lågt blir det till att fixa utfjädringsstopp annars kommer de nog ramla ur
Kollade även på hur det skulle kunna tänkas gå med fjäder utanpå stötdämparen.
Det går(Sellholm kan) men det blir trångt mot hjulhusväggen och jag är tveksam till belastningen som blir på infästningarna i över/underkant. Originalposition känns bättre.
F_n - snart måste man nästa beställa lite delar
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Ja du får klicka hem lite delar snart Röret kommer att delas på mitten, och det blev två säten och två muttrar.
Coolt! Ser fram emot bilder och info likt originalinlägget!
Måste bara mäta lite på bilen samt räkna fram önskad hårhet...Ursprungligen postat av Schwartz
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Schwartz>> funderar på bilden med benet ihopmonterat. Testade du att skruva ner justeringen i botten? Sitter/satt fjädern fortfarande i spänn då?
Om du vill få ner bilen så som första bilden lär du nog behöva dina 8cm.
Funderar på om 5" fjäder + 2" hjälpfjäder alt 6+2" är rätt väg att gå?
Hjälpfjäderns hårdhet antar jag bara behövs för att hålla delarna på plats i samband med full utfjädring så de kan vara betydligt mjukare. Såg att den som JJC lagerför ligger på endast 0,7N/mm.
Såg även att du valde hårdare fjäder bak - är det så även original?
Bilen borde rimligen ha mer vikt fram än bak så varför hårdare bak?
mvh johan
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Fjädern sitter inte i spänn så fort jag lämnar högsta läget med min setup. Finns väl t.om. 4" lång hjälpfjäder om det skulle behövas.
Vilka dämpare har du? Ca. 170mm total längd på paketet behövs för att det ska sitta fast i högsta läget, i lägsta läget behövs 80mm till (med originaldämpare). Beroende på vilken längd på fjäder du väljer får du välja hjälpfjäder så att totala längden överstiger ca. 250mm. Glöm inte att den komprimerade hjälpfjädern och mellanbrickan bygger några mm på höjden oxå.
Hårdare fjädrar bak valdes för väghållningens skull (lite mer överstyrd), samt pga. ev. last.
Sitter du och räknar nu?
Jepp! - Just nu är jag inne på 100N/mm fram. Bak har jag inte tänkt klart än
Om det är 250mm som är lämpligt så känns 6+4" som en bra lösning.
Är hårdheten linjär? Dvs samma värde oavsett längd/kompression på fjädern?
Har även skickat PM till en av rävarna i Rejsa-tråden
Så hårdare bak kompenserar för den naturliga understyrningen som FWD-bilar har?
Eftersom min bil är rätt lättad så har den en viktfördelning som kanske inte är den mest fördelaktiga(65/35) så jag vill gärna hålla baken i backen så mycket det går. Just nu är den stabil vid inbromsning men tidigare(ännu lättare och andra bromsar)setup gjorde den nervös i rumpan...
Jag har Koni 1-vägs ställbara. Får ta ur och mäta mera nogrannt sen. Ska dock köra med bilen om 2v så det får vänta tills efter det.
Hur lyckades du få A1 att skeppa till Svedala? Mellanlanda i USA eller fråga du snällt?
/J
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Låter bra! Mailade och frågade om de kunde skicka till Sverige. Det gick bra, men frakten gick på 60$.
Då får vi hoppas att jag får samma svar.
Med en sådan frakt så vore storbeställning på sin plats. Man kanske skulle ta 10 satser på en gång
Frakten bör inte öka nämnvärt för det.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Ja verkligen, hade samma tanke men ville dubbelkolla att det lirade först
Vi får se om det blir någon respons här. Jag tänker ställa frågan till A1 om hur det påverkar frakten.Ursprungligen postat av Schwartz
Såg du mina frågor/funderingar i förra inlägget? - jag editerade in lite till i början.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Fjäderkraften är linjär, om det är en icke-progressiv fjäder, dvs ju mer du trycker ihop den, ju hårdare blir den.
Hårdare bakända bidrar till mer överstyrning, men vad som är lagom förhållande får man räkna på.
Kolla hur lång fri längd du behöver, har du tur så är din kolvstång kortare -> kortare total längd på fjäderpaketet behövs -> möjlighet till lägre bil.