Sidan 24 av 25 FörstaFörsta ... 1422232425 SistaSista
Resultat 461 till 480 av 494

Ämne: DIY Coiloverguide till OG9-3

  1. #461
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 170
    Medlem#
    7499
    Riktigt snyggt! Hur blir höjden på bilen med 6" fjäder? Vet att du inte ställt ner den än, men någon annan kanske vet? Om vi antar oändligt styv fjäder nedskruvad i bott resp maxhöjd? Vill undvika följande

    1 Bilen är så låg att hjulen vilar på hjulhusen innan man skruvat ner fjädern max
    2 Bilen är så hög i lägstaläget att man inte kommer justera den.

    Idealt vill man ju hamna någonstans i mitten av sleeven med bra fitment..

    Beror ju på hur mycket topplagringen bygger också förstås..

  2. #462
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 446
    Medlem#
    7660
    Finns lite som påverkar:

    - Valet av dämpare, väljer man t.ex. Bilstein B8 så kommer det integrerade genomslagsgummit att göra att bilen inte kan fjädra ihop "för mycket fram" även helt utan fjäder. Finns bilder här på min bil med både 18" och 19" hjul: http://forum.saabturboclub.com/showt...Aero-01/page69

    - Topplagringen, måtten finns i tråden någonstans, men om jag minns rätt kanske det diffade ~15mm mot original (bilden i tråden ovan är med Epics ledlagertopplagring)

    Sen minns jag inte i dagsläget om 6" fjäder sitter "fast" med helt uppskruvad mutter och Bilstein B8-dämpare. Flera har kört 6" fjäder i kombination med tunn hjälpfjäder fram.

    edit, på både Lööfs och flasets bilder ser fjädern inte ut att kunna spännas fast utan hjälpfjäder, båda med 6" huvudfjäder.
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '01 9-3 Aero -laserröd, ’04 9-5 Aero SC -espressosvart
    @schwrtzwrks - Garaget

  3. #463
    Annonsmoderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 489
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Schwartz Visa inlägg
    ...ser fjädern inte ut att kunna spännas fast utan hjälpfjäder, båda med 6" huvudfjäder.
    Spänner "antagligen inte" fast fjädern i översta läget, och känslan säger att ridehight blir ganska hög i det läget också, än så länge känns det rätt med 6" + hjälpfjädern.
    Tilläggas bör då kanske också att jag kör Gula Koni, om längderna på kolvar m.m skiljer lite mellan olika dämpare.

    @Eindpeng - Har du inte superbråttom med beställningen (som det känns som att du har på gång? ) så är min bil snart nere på golvet om du känner för ett studiebesök.
    Jag tänker ställa ned den med 50/50-offset, mittemellan inställning eller vad man nu vill kalla det för att få något att utgå från.
    Behöver bara styra upp det här med banjobultarna till bromsslangarna, som är på gång...

    Mvh
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  4. #464
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 170
    Medlem#
    7499
    Haha jag får la lugna mig lite då.

  5. #465
    Steg 4 Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    4 985
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Så, efter några om och men är fjäderbenen ihopmonterade.

    Något som jag inte tänkt på förrens jag skulle börja plocka ihop grejerna var att mellanbrickan och övre fjädersätets krage gick i varandra innan hjälpfjädern bottnade vid infjädring...
    Så går det ju inte att ha det, bara att lämna iväg på svarvning. Passade då på att be om att få toppen på fjädersätet avsvarvat för att vinna några mm gänga på toppmuttern.

    Bifogad fil 15071 Bifogad fil 15072 Bifogad fil 15073

    Själva benen i sig blev nedslipade och lackade med Hammerite anti rust primer och några lager hammarlack innan ihopmontering.
    nu återstår att hitta lämplig ridehight och behandla sleevesen med något lämpligt mot korrosion..

    Bifogad fil 15074


    Mvh
    Andreas
    Hur långa hjälpfjädrar köpte du?

    Skickat från rymden
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  6. #466
    Annonsmoderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 489
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf Visa inlägg
    Hur långa hjälpfjädrar köpte du?
    Enligt post på förra sidan;

    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    För den som är intresserad, såhär blev min handlingslista på rallyshop.se ;

    8302-6" 2.5" Fjäder (Längd: 6" (152mm), Hårdhet: 650lbs (116kg))
    8349 Coiloverrörkit 2.5" CB
    8309-4"- 4 lbs Hjälpfjäder 2.5" (Längd: 4", Hårdhet: 4 lbs)
    8325-2,5" Mellanring / mellanbricka (Storlek: 2,5")
    Mvh
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  7. #467
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 446
    Medlem#
    7660
    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Tilläggas bör då kanske också att jag kör Gula Koni, om längderna på kolvar m.m skiljer lite mellan olika dämpare.
    Mvh
    Yes, de ser inte ut att ha lika kort kolvstång som Bilstein B8

    6" huvudfjäder med 4" (mjuk) hjälpfjäder är nog ett vinnande koncept som tillåter bra rideheightjustering. När den mjuka hjälpfjädern är kollapsad bygger den inte särskilt mycket heller (~5mm kanske?). Vill man åka ännu lägre än så (och ha fjädringsväg) får man korta fjäderbenen och sätta i dämpare med kortare dämparkropp.
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '01 9-3 Aero -laserröd, ’04 9-5 Aero SC -espressosvart
    @schwrtzwrks - Garaget

  8. #468
    Steg 4 Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    4 985
    Medlem#
    6234
    Ahh bommade det. #närsynt

    Skickat från rymden

    1 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  9. #469
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 446
    Medlem#
    7660
    Rallyshop / Apex verkar tyvärr ha slutat sälja coilover-sleevesen till fjäderbenen. Samma produkter finns här dock

    https://www.compbrake.com/product-category/suspension/spring-kits-c-spanners/
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '01 9-3 Aero -laserröd, ’04 9-5 Aero SC -espressosvart
    @schwrtzwrks - Garaget

  10. #470
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 170
    Medlem#
    7499
    Har provat beställa därifrån, återkommer med feedback!

  11. #471
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    35
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    För den som är intresserad, såhär blev min handlingslista på rallyshop.se ;

    8302-6" 2.5" Fjäder (Längd: 6" (152mm), Hårdhet: 650lbs (116kg))
    8349 Coiloverrörkit 2.5" CB
    8309-4"- 4 lbs Hjälpfjäder 2.5" (Längd: 4", Hårdhet: 4 lbs)
    8325-2,5" Mellanring / mellanbricka (Storlek: 2,5")

    Jag är väldigt osäker på huvudfjäderns hårdhet, syftet med detta är att hitta en lämplig hårdhet för bankörning.

    Bifogad fil 14628

    Får ta en helg framöver och göra ett ryck..
    Köpte en uppsättning färdigbyggda efter Schwartz senaste spec, men saknade hjälpfjäder.

    Hittar inte något som heter mellanring/mellanbricka på rallyshop dock?

    EDIT: Efter lite googling hittade ja dessa, antar att de duger med?
    https://www.compbrake.com/product/2-...-adapter-pair/
    Senast redigerat av wyyx den 2020-03-08 klockan 18:48.

  12. #472
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 170
    Medlem#
    7499
    Jag köpte dom både i 2.25" och 2.5", tyvärr verkar inte 2.5" finnas i lager när jag beställde för de skickade inte med dom. Men 2.25" är schyssta så 2.5" lär vara lika bra, du kommer dock behöva slipa ner dom lite mot topplagringen, lite beroende på hur lång hjälpfjäder du har. 4" blir lite kort ihoptryckt.

    Ang compbrake skrev jag såhär om dom i min projekttråd:
    "Kan nog inte rekommendera compbrake motorsport dock. Gick inte beställa via hemsidan till sverige utan det fick man göra via mail. Först ville de göra en banköverföring med 9 pund i avgift, fick då maila så de gav uppgifter till paypal istället. Betalade, och sen var det tyst. Skickade 6 mail under 2 veckors tid utan att de svarade. Ringde men fick inte svar. Till slut svarade de på telefon och sa då att de hade skickat men att grejerna kommit bort på posten och att de skulle skicka nya prylar direkt. Fick då snabbt bekräftelse från DHL, något jag inte fick första gången. Så jag vet inte om jag tror på den. Idag fick jag alltså grejerna, men mellanbrickor i 2.5" saknades, det kunde de ju iaf informerat om."

    För övrigt är mina coils ihopbyggda med originallagringar nu

    3 användare gillar detta inlägg



  13. #473
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    35
    Medlem#
    -
    Får kanske räcka med att höja bilen till besiktningen, finns det möjlighet att de kan slamra om de är lösa? Mest det jag vill förebygga.

    Edit: Tack för recensionen så man slipper krångel! Hittade en svensk sida som hade relativt bra pris mot compbrake.

    Finns det någon nackdel att köra med lite hårdare hjälpfjäder? Typ 50lbs

    https://www.millway.se/spring-perch-...pring-2-5.html
    Senast redigerat av Moderator den 2020-03-09 klockan 08:22. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  14. #474
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 170
    Medlem#
    7499
    Nja, när bilen står på marken blir det inget slammer, då är ändå hjälpfjädern fullt komprimerad.

    Sålänge hjälpfjädern komprimeras fullt när bilen står på marken ser jag inga problem med 50lbs. Mina är 4 lbs och de kan jag komprimera enkelt för hand så optimalt vore lite hårdare typ 10, men det verkar inte finnas. Fördelen med lite mjukare hjälpfjäder är att det är lättare att montera ihop benet.

    En ideal hjälpfjäder vore 6" och typ 10 lbs, då bygger den lite mer ihopkomprimerad så man får plats för styrningar samt är lite styvare och håller paketet än mer på plats.

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #475
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 446
    Medlem#
    7660
    På förekommen anledning har jag försökt sammanställa ett antal fjädersetuper som byggts i tråden!

    Mina egna (mest gatkörning):

    Setup 1
    Fram: 7” @ 70 N/mm
    Bak: 4” @ 107 N/mm

    Setup 2
    Fram: 185mm (~7.3”) @ 100 N/mm
    Bak: 4” @ 122 N/mm


    Några andra (mer åt clubsport-hållet)

    Johan H
    Fram: 6” @ 105 N/mm + 4” hjälpfjäder (mjuka varianten)
    Bak: 4” @ 122 N/mm + 4” hjälpfjäder (mjuka varianten)

    Bagarn
    Fram: 6” @ 122 N/mm + 4” hjälpfjädrar (mjuka varianten)
    Bak: 4” @ 157 N/mm + 4” hjälpfjäder (mjuka varianten)

    Coupé
    Fram: 128 N/mm + 4” hjälpfjäder (hårda varianten)
    Bak: 159 N/mm + hjälpfjäder?

    Mr_Lööf
    Fram: 6” @ 116 N/mm
    Bak: 4” @ 125 N/mm

    flaset
    Fram: 6” @ 116 N/mm + 4” hjälpfjäder (mjuka varianten)
    Bak: 4” @ 122 N/mm + 4” hjälpfjäder (mjuka varianten)

    Eindpeng
    Fram: 6” @ 116 N/mm + 4” hjälpfjäder (mjuka varianten)
    Bak: 4” @ 114 N/mm + 4” hjälpfjäder (mjuka varianten)

    Hoppas det reder ut lite frågetecken!

    5 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Schwartz den 2020-04-09 klockan 19:54.
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '01 9-3 Aero -laserröd, ’04 9-5 Aero SC -espressosvart
    @schwrtzwrks - Garaget

  16. #476
    Annonsmoderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 489
    Medlem#
    5849
    Snygg sammanställning!
    Har för mig att fjädrarna jag beställde till bakvagnen men ännu inte monterat är 700lbs/in, borde bli 122N va.
    Detta tillsammans med de mjuka hjälpfjädrarna 4" långa.

    // Andreas
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  17. #477
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 446
    Medlem#
    7660
    Thanks! Uppdaterade med dina siffror
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '01 9-3 Aero -laserröd, ’04 9-5 Aero SC -espressosvart
    @schwrtzwrks - Garaget

  18. #478
    Grundladd Znatchs avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    181
    Medlem#
    12700
    Så, vilken setup är bäst för gatbruk ?

    Volvo V60 T3 2018
    NG9-3 SC Vector 2.0T 2007
    OG9-3 Coupé Monte Carlo SE 1999

  19. #479
    Annonsmoderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 489
    Medlem#
    5849
    Om du läser Schwartz's sammanställning igen så vet du.

    3 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  20. #480
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2020
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    3
    Medlem#
    10597
    Hallå! Såg summeringen och tänkte bara kolla vilka utav er som kör bana och om ni provat era kombos? Har coils liggandes byggda enligt guiden. Även byggt bak men nu till min fråga. Är ju en djungel med olika val av fjädrar.. kör en Og 9-3 Aero coupé med ca 550hk 700nm och kommer köra 50/50 bana / gata (street race) så vad rekommenderar ni för hårdhet på fjädrar fram / bak ni som provat. Kör både bilstein b8 sprint fram o bak. Baksäte har jag kastat ur och även stoppat i 2 sparco sprint stolar fram så en del vikt är borta. Känns nu som bakänden är ganska så lätt. 6” fjäder fram och 4” bak tänkte jag så ärbara hårdheten jag måste få rätt på eller iaf en bra början.

    Tack på förhand!

    Mvh,
    Simon.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •