Håller på att bygga ett par justerbara coilovers till min bil, och tänkte att det kanske finns fler som vill ha nåt att göra i vinter
Tanken är väl att iallafall ha möjligheten att åka lägre än 40mm sänkfjädrar, men likväl kan det vara intressant för de som vill ha hårdare chassi på banan. Den här looken bör bli fysiskt möjlig, men körbar, tveksamt
Efter att ha googlat i mängder, läst igenom varje tråd som berör ämnet bestämde jag mig för att ta tag i det själv.
Det första problemet man stöter på är diametern på saab-benen. De är för grova för de vanliga sleevesen med 2" innerdiameter. Jag köpte ett par 5" långa sleeves i aluminium från A1 Racing i USA med 2.17" innerdiameter med tillhörande muttrar som passar 2.5" fjädrar.
Jag valde att behålla original topplagring, och svarvade en ny styrning till fjädern i ovankant som ligger emot original tallrik så att axiallagret kan användas rakt av. Denna kan lika gärna tillverkas av exempelvis en rund plåt med ett påsvetsat rör, den ska styra fjädern (2.5" invändigt) och passa utanpå kolvstången till stötdämparen (24mm hål). Ytterdiametern väljs lämpligen till densamma som fjädern.
Näst på tur är genomslagsgummit vilket kommer att bottna omgående när du åker lägre. Den lilla biten behålls.
Fjäderbenen fick offra fjäderskålen och slipades rena för att göra plats åt sleevesen. Jag hade oturen att ha ett för rostigt (ovanligt? ) fjäderben på ena sidan, och fick köpa ett som var fräscht. Reparationssatsen som finns är 60mm utvändigt vilket ställer till det, så ett par fräscha ben behövs för att det ska lira.
Längden på sleevesen justerades så att de ligger kant i kant med toppen på benet.
Provmonterat, passformen är mkt bra utan glapp. Sleevesen utsätts bara för tryck, därför bör det räcka att de får ligga mot svetsen till styrstaget.
Lite fjädrar då, dessa köptes från JJC Race & Rally i UK. Jag valde 7" långa för att kunna ha fjädern fast inspänd utan hjälpfjäder för ev. besiktning. Bilen har original stötdämpare, för de med ex. Bilstein så kan fjädern vara kortare då de har kortare kolvstång. Bäst är att mäta på din egna setup. Hårdheten valdes till 400 lb/in (ca 70 N/mm, original Aero har ca. 45 N/mm).
Ihopplockade, jag passade på att snygga till benen lite med epoxyprimer och svart body.
Monterat på bil.
På hjul i högsta läget, har ungefär 80mm gänga som kan användas som sänkning.
Jag har än så länge inte hunnit provköra, säkerligen sätter sig allt lite efter några mil. Tänkte även sy överdrag till dem inför vintern.
Kan lägga upp en bild på bilen när den är rätt stukad (läs lägre även bak), men det dröjer nog lite.
Summering av ett gäng fjädersetuper från tråden (finns även på sidan 24):
Mina egna (mest gatkörning):
Setup 1
Fram: 7” @ 70 N/mm
Bak: 4” @ 107 N/mm
Setup 2
Fram: 185mm (~7.3”) @ 100 N/mm
Bak: 4” @ 122 N/mm
Några andra (mer åt clubsport-hållet)
Johan H
Fram: 6” @ 105 N/mm + 4” hjälpfjäder (mjuka varianten)
Bak: 4” @ 122 N/mm + 4” hjälpfjäder (mjuka varianten)
Bagarn
Fram: 6” @ 122 N/mm + 4” hjälpfjädrar (mjuka varianten)
Bak: 4” @ 157 N/mm + 4” hjälpfjäder (mjuka varianten)
Coupé
Fram: 128 N/mm + 4” hjälpfjäder (hårda varianten)
Bak: 159 N/mm + hjälpfjäder?
Mr_Lööf
Fram: 6” @ 116 N/mm
Bak: 4” @ 125 N/mm
flaset
Fram: 6” @ 116 N/mm + 4” hjälpfjäder (mjuka varianten)
Bak: 4” @ 122 N/mm + 4” hjälpfjäder (mjuka varianten)
Eindpeng
Fram: 6” @ 116 N/mm + 4” hjälpfjäder (mjuka varianten)
Bak: 4” @ 114 N/mm + 4” hjälpfjäder (mjuka varianten)