Sidan 1 av 26 12311 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 502

Ämne: DIY Coiloverguide till OG9-3

  1. #1
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 706
    Medlem#
    7660

    DIY Coiloverguide till OG9-3

    Håller på att bygga ett par justerbara coilovers till min bil, och tänkte att det kanske finns fler som vill ha nåt att göra i vinter

    Tanken är väl att iallafall ha möjligheten att åka lägre än 40mm sänkfjädrar, men likväl kan det vara intressant för de som vill ha hårdare chassi på banan. Den här looken bör bli fysiskt möjlig, men körbar, tveksamt


    Efter att ha googlat i mängder, läst igenom varje tråd som berör ämnet bestämde jag mig för att ta tag i det själv.

    Det första problemet man stöter på är diametern på saab-benen. De är för grova för de vanliga sleevesen med 2" innerdiameter. Jag köpte ett par 5" långa sleeves i aluminium från A1 Racing i USA med 2.17" innerdiameter med tillhörande muttrar som passar 2.5" fjädrar.


    Jag valde att behålla original topplagring, och svarvade en ny styrning till fjädern i ovankant som ligger emot original tallrik så att axiallagret kan användas rakt av. Denna kan lika gärna tillverkas av exempelvis en rund plåt med ett påsvetsat rör, den ska styra fjädern (2.5" invändigt) och passa utanpå kolvstången till stötdämparen (24mm hål). Ytterdiametern väljs lämpligen till densamma som fjädern.



    Näst på tur är genomslagsgummit vilket kommer att bottna omgående när du åker lägre. Den lilla biten behålls.


    Fjäderbenen fick offra fjäderskålen och slipades rena för att göra plats åt sleevesen. Jag hade oturen att ha ett för rostigt (ovanligt? ) fjäderben på ena sidan, och fick köpa ett som var fräscht. Reparationssatsen som finns är 60mm utvändigt vilket ställer till det, så ett par fräscha ben behövs för att det ska lira.


    Längden på sleevesen justerades så att de ligger kant i kant med toppen på benet.


    Provmonterat, passformen är mkt bra utan glapp. Sleevesen utsätts bara för tryck, därför bör det räcka att de får ligga mot svetsen till styrstaget.


    Lite fjädrar då, dessa köptes från JJC Race & Rally i UK. Jag valde 7" långa för att kunna ha fjädern fast inspänd utan hjälpfjäder för ev. besiktning. Bilen har original stötdämpare, för de med ex. Bilstein så kan fjädern vara kortare då de har kortare kolvstång. Bäst är att mäta på din egna setup. Hårdheten valdes till 400 lb/in (ca 70 N/mm, original Aero har ca. 45 N/mm).


    Ihopplockade, jag passade på att snygga till benen lite med epoxyprimer och svart body.


    Monterat på bil.


    På hjul i högsta läget, har ungefär 80mm gänga som kan användas som sänkning.


    Jag har än så länge inte hunnit provköra, säkerligen sätter sig allt lite efter några mil. Tänkte även sy överdrag till dem inför vintern.

    Kan lägga upp en bild på bilen när den är rätt stukad (läs lägre även bak), men det dröjer nog lite.

    Summering av ett gäng fjädersetuper från tråden (finns även på sidan 24):

    Mina egna (mest gatkörning):

    Setup 1
    Fram: 7” @ 70 N/mm
    Bak: 4” @ 107 N/mm

    Setup 2
    Fram: 185mm (~7.3”) @ 100 N/mm
    Bak: 4” @ 122 N/mm


    Några andra (mer åt clubsport-hållet)

    Johan H
    Fram: 6” @ 105 N/mm + 4” hjälpfjäder (mjuka varianten)
    Bak: 4” @ 122 N/mm + 4” hjälpfjäder (mjuka varianten)

    Bagarn
    Fram: 6” @ 122 N/mm + 4” hjälpfjädrar (mjuka varianten)
    Bak: 4” @ 157 N/mm + 4” hjälpfjäder (mjuka varianten)

    Coupé
    Fram: 128 N/mm + 4” hjälpfjäder (hårda varianten)
    Bak: 159 N/mm + hjälpfjäder?

    Mr_Lööf
    Fram: 6” @ 116 N/mm
    Bak: 4” @ 125 N/mm

    flaset
    Fram: 6” @ 116 N/mm + 4” hjälpfjäder (mjuka varianten)
    Bak: 4” @ 122 N/mm + 4” hjälpfjäder (mjuka varianten)

    Eindpeng
    Fram: 6” @ 116 N/mm + 4” hjälpfjäder (mjuka varianten)
    Bak: 4” @ 114 N/mm + 4” hjälpfjäder (mjuka varianten)

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Schwartz den 2020-04-09 klockan 20:54.
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo & ’01 9-5 Aero
    @schwrtzwrks - Garaget

  2. #2

    Re: DIY Coilovers till OG9-3

    Jag går likaså i schwartz fotspår och vi innehar samma setup.
    Det kommer bli super bra!...
    ...
    SAAB 9-3 SS Aero -05 10k mil

  3. #3
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 706
    Medlem#
    7660

    Re: DIY Coiloverguide till OG9-3

    Sådärja!
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo & ’01 9-5 Aero
    @schwrtzwrks - Garaget

  4. #4
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 826
    Medlem#
    3183

    Re: DIY Coiloverguide till OG9-3

    Citat Ursprungligen postat av Schwartz
    Sådärja!
    Och var är bilderna då??

    opps - såg inte att du hade uppdaterat första inlägget
    Då kanske man har något att göra i vinter då!
    Borde fungera på ng900 - ska bara kontrollmäta först.

    Fråga: vad används de två silvriga delarna till på andra bilden uppifrån?

    Har du tänkt att göra "coilover" bak oxå?

    /J
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  5. #5
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 362
    Medlem#
    6935

    Re: DIY Coiloverguide till OG9-3



    Kan ingen skicka ner ett kitt till någon kinesisk fabrik och få det massproducerat? Borde ju gå att sälja en hel del med tanke på hur många som frågar efter det.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  6. #6
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 706
    Medlem#
    7660

    Re: DIY Coiloverguide till OG9-3

    Citat Ursprungligen postat av Johan H
    Citat Ursprungligen postat av Schwartz
    Sådärja!
    Och var är bilderna då??

    opps - såg inte att du hade uppdaterat första inlägget
    Då kanske man har något att göra i vinter då!
    Borde fungera på ng900 - ska bara kontrollmäta först.

    Fråga: vad används de två silvriga delarna till på andra bilden uppifrån?

    Har du tänkt att göra "coilover" bak oxå?

    /J
    Delarna på bild två är de samma som på bild tre fast ej färdiga (visste inte hur stort hålet till kolvstången skulle vara när de tillverkades). Jag fixar nog inte coilover bak, utan masserar fjädern istället. Vill man köra med race-fjäder bak så behöver den vara ganska kort (om den ska vara hård) så det kanske räcker med ett dropstop till den istället. Bak är det som gjort för racefjäder, med små fjädersäten original.

    Citat Ursprungligen postat av rcy


    Kan ingen skicka ner ett kitt till någon kinesisk fabrik och få det massproducerat? Borde ju gå att sälja en hel del med tanke på hur många som frågar efter det.
    Det borde nån göra, det är inga svåra detaljer som behövs direkt.
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo & ’01 9-5 Aero
    @schwrtzwrks - Garaget

  7. #7
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 826
    Medlem#
    3183

    Re: DIY Coiloverguide till OG9-3

    Okej

    Hur bestämmer man vilken hårdhet på fjädrarna som är lämplig?
    Utgå från bilens vikt?
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  8. #8
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 706
    Medlem#
    7660

    Re: DIY Coiloverguide till OG9-3

    Hårdhet på fjädrar är en hel vetenskap, här finns mycket matnytttigt (fulings excelark finns på någon av sidorna i tråden): http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5160

    Min bil ska gå att använda till vardags, därav valdes ganska mjuka fjädrar. Till banåka bör man nog åka något hårdare (i kombination med vettiga dämpare).
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo & ’01 9-5 Aero
    @schwrtzwrks - Garaget

  9. #9
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 826
    Medlem#
    3183

    Re: DIY Coiloverguide till OG9-3

    Angående bak, undra om det är bäst att låta fjädern sitta kvar på samma ställe eller om man ska försöka integrera den med stötdämparen?

    Tack för länken till rejsa.
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  10. #10
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 706
    Medlem#
    7660

    Re: DIY Coiloverguide till OG9-3

    Sellholm kör den utanpå stötdämparen bak. Har funderat på om det går att använda coilovers till Golf 1-2 bak, de har liknande infästning som stötdämparen på Saab.
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo & ’01 9-5 Aero
    @schwrtzwrks - Garaget

  11. #11
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 826
    Medlem#
    3183

    Re: DIY Coiloverguide till OG9-3

    Citat Ursprungligen postat av Schwartz
    Sellholm kör den utanpå stötdämparen bak. Har funderat på om det går att använda coilovers till Golf 1-2 bak, de har liknande infästning som stötdämparen på Saab.
    Okej, tänkte bla på om karossen klarar trycket som blir där istället för på ordinarie fjäderposition.

    Eftersom det är sleeven som ska föra över trycket till stötdämparen borde man enkelt kunna få till ett mothåll på dämparens mantelrör.
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  12. #12
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 665
    Medlem#
    7346

    Re: DIY Coiloverguide till OG9-3

    Riktigt kul att se! Härligt att se att någon tagit tag i detta och dessutom delar med sig. Verkar förövrigt vara en himla bra och tämligen enkel lösning.

    Blir det inte konstigt med balansen i bilen med hårda coilover-fjädrar fram och vanliga sänkisar bak?

  13. #13
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 826
    Medlem#
    3183

    Re: DIY Coiloverguide till OG9-3

    Jag ska ge mig på det i höst/vinter - kan inte låta bli efter en sådan fin guide!
    Blir även att titta på en lösning bak.

    Lågt o hårt ska det vara
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  14. #14
    Grundladd vip-rs avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    203
    Medlem#
    8542

    Re: DIY Coiloverguide till OG9-3

    Snyggt!
    Du får gärna lägga upp artikelnr eller web adresserna på alla grejerna så man får exakt samma grejer.

    Angåendeb bakdämparna fanns där inte en tråd för länge sen där nån satte dit coilovers från en opel? Det var stötdämpare med utanpåliggande fjäder.

  15. #15
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 706
    Medlem#
    7660

    Re: DIY Coiloverguide till OG9-3

    Här kommer listan

    Sleeve: http://shop.a1racing.com/cok12452-h.aspx

    Mutter: http://shop.a1racing.com/cok12460.aspx

    Fjäder (man får själv välja specen): http://www.jjcraceandrally.com/kit-car/ ... ce-springs

    Den uppmärksamme noterar att det finns sleeves och muttrar på A1s hemsida som borde passa bra till stötdämparna bak. Värt att notera är att frakten är ganska dyr från staterna, men det fick det vara värt (låångt billigare än Sellholmben och roligare att bygga själv )

    Hann provköra till besiktningen i förmiddags (blankt papper ), och framändan kändes bra trots SUV-look. Nu väntar en vecka semester, sen kanske jag hinner få ner bilen till rimlig höjd
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo & ’01 9-5 Aero
    @schwrtzwrks - Garaget

  16. #16
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 826
    Medlem#
    3183

    Re: DIY Coiloverguide till OG9-3

    Jo jag såg dem

    Vad sa besiktningen om "benen" då?
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  17. #17
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 706
    Medlem#
    7660

    Re: DIY Coiloverguide till OG9-3

    Gött! Han kollade lite extra och undrade om de var dyra bara
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo & ’01 9-5 Aero
    @schwrtzwrks - Garaget

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 558

    Re: DIY Coiloverguide till OG9-3

    Kung.
    Du har en härlig energi och vågar bygga. Det är ju inga konstigheter alls och internet svämmar över av folk som byggt egna justerbara fjäderben... Men här verkar alla tycka att det är en omöjlighet.
    Men visst... Jag hade nog försökt bygga för att kunna få den ytterligare några mm lägre (kortare fjädrar?)

    När du är färdig med de bakre, är det väl nästan FAQ på denna tråd, så "vi" kan få nån ordning med alla SUV:ar
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  19. #19
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 706
    Medlem#
    7660

    Re: DIY Coiloverguide till OG9-3

    Ja lite så. Är oxå lite orolig för att mina fjädrar är för långa, men samtidigt är man lite låst om fjädern ska kunna sitta fast (alt. ta en mjukare fjäder eller använda hjälpfjäder), ska prova och se hur låg den blir.
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo & ’01 9-5 Aero
    @schwrtzwrks - Garaget

  20. #20
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 104

    Re: DIY Coiloverguide till OG9-3

    Förstår fortfarande inte hur sleevsen är monterade i fjäderbenen. Det är ju aluminium i sleevsen och stål i fjäderbenen. Gängar ni ner det?

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •